۱۳۹۶ فروردین ۱۹, شنبه

تجمعات اعتراضی در پی «بازداشت» یک امام جمعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان

تجمعات اعتراضی در پی «بازداشت» یک امام جمعه اهل سنت در سیستان و بلوچستان

۱۷ فروردین ۱۳۹۶

سمت راست: مولوی کوهی - سمت چپ: عکس منتسب به اعتراضات
دادستان زاهدان تایید کرد که امام جمعه اهل سنت یک روستا در استان سیستان و بلوچستان به دادگاه احضار شده است. این درحالی است که وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» خبر داده مولوی فضل‌الرحمن کوهی در بازداشتگاه امنیتی مشهد زندانی است و دوستداران او در شهر «سرباز» دست به تظاهرات زده‌اند.
علی موحدی راد، دادستان زاهدان در گفتگو با خبرگزاری قوه قضائیه ایران عنوان کرد که مولوی فضل‌الرحمن کوهی، امام جمعه اهل سنت روستای پیشامگ شهرستان سرباز پس از «چندین بار تذکر» نسبت به ابراز «سخنان تندعلیه امنیت داخلی و خارجی نظام» به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده است.
او درباره بازداشت این روحانی اهل سنت ابراز نظر نکرد اما درباره دلیل احضار او توضیح داد: «بسیاری از سخنان وی موضوع سایت‌های معاند بود. گزارشات حاکیست وی افراد را حتي به عضویت در گروهک‌هاي تروريستي دعوت می‌کرد.»
اما وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» که دوشنبه ۱۴ فروردین از احضار و بازداشت مولوی کوهی خبر داد، ویدئویی منتسب به آخرین سخنرانی این امام جمعه اهل سنت را منتشر کرده که در آن می‌گوید این حق قانونی سنیان ایران است تا انتقاد کرده و حق خود را مطالبه کنند اما او هرگز تشویق به اقدام مسلحانه و شیطنت و فساد نکرده است.
وبسایت هرانا نیز در توصیف مواضع آقای کوهی، او را مخالف اعزام اهل سنت به سوریه برای جنگ، مخالف حذف نام بلوچستان از عنوان استان و مخالف تقسیم استان سیستان و بلوچستان معرفی کرده است.
به گزارش وبسایت «کمپین فعالین بلوچ» بازداشت مولوی فضل‌الرحمن کوهی منجر به برپایی تجمعات اعتراضی در شهرستان سرباز شده است و معترضان اقدام به «آتش زدن لاستیک و مسدود کردن جاده ترانزیتی ایرانشهر چابهار » کرده‌اند

هیچ نظری موجود نیست: