۱۳۹۶ تیر ۱۸, یکشنبه

تظاهرات آرام ۲۰ هزار معترض در هامبورگ علیه گروه ۲۰

mediaتظاهرات علیه گروه بیست در هامبوگ
در حالی که هامبورگ در نخستین روز برگزاری نشست گروه ۲۰ به شهری جنگ زده شبیه شده بود، امروز میتینگ ها و تظاهرات بزرگ در این شهر نسبتا آرام برگزار شد. پلیس آلمان تعداد تظاهرکنندگان روز شنبه را ۲۰ هزار نفر اعلام کرده است. در ناآرامی های هامبورگ تاکنون ۱۹۷ پلیس و صدها معترض مجروح شده اند.
کشورهای حاضر در نشست هامبورگ بر سر یک برنامه مشترک ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی به توافق رسیدند و دونالد ترامپ اعلام کرد که با تصویب برنامه ای برای کنترل بازارهای مالی موافق است. نتایج نهائی نشست شامگاه شنبه اعلام می شود.
از ساعت 6 بامداد امروز، ماموران شهرداری و افراد داوطلب پاکسازی هامبورگ را آغاز کردند. پیش تر 2 هزار و 500 نفر برای شرکت داوطلبانه در این برنامه از طریق فیس بوک اعلام آمادگی کرده بودند. خیابان های مرکزی و چند محله شهر پر بود از خودروهای سوخته، شیشه های شکسته، سنگ و آجر و سطل های زباله خالی شده روی اسفالت.
بنا به گزارش روزنامه ها، در درگیری های چند روز اخیر 197 مامور پلیس و صدها معترض مجروح شده و ده ها تن از آن ها به بیمارستان انتقال یافته اند. جراحات بیش از ده نفر شدید اعلام شده است. حدود هشتاد تن نیز بازداشت شده اند.
رئیس جمهور و صدراعظم آلمان رفتار خشونت آمیز برخی از معترضان را محکوم کردند. اما نیما مواسات نماینده ایرانی تبار مجلس فدرال، "کارل ووپسهال" کارشناس پلیس و تعدادی دیگر از ناظران آلمانی، پلیس هامبورگ را عامل گسترش خشونت در میان تظاهرکنندگان دانستند. همزمان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا فارغ از همه درگیری ها، توانائی آنگلا مرکل را در برگزاری "یک نشست عالی" ستود.
Fin publicité dans NaN s
نیما مواسات به خبرنگاران گفت: "رفتار پلیس خارج از قانون بوده است". ووپسهال نیز در گفت و گوئی با روزنامه سایت عملکرد پلیس آلمان را با پلیس ترکیه مقایسه کرد و گفت: "در میان ده ها هزار تظاهرکننده، چندصد تن دست به خشونت زدند. 20 هزار پلیس مستقر در هامبورگ می توانستند آن ها را از جمعیت مسالمت جو جدا کنند، اما به دیگران نیز حمله کردند و همین موضوع سبب گسترش خشونت شد".
در حالی که دیروز تعداد زیادی خودرو به آتش کشیده و مغازه های بی شماری مورد حمله و غارت قرار گرفتند، ظهر امروز با حضور چندین هزار نفر تظاهرات بزرگی در هامبورگ برگزار شد. گروه های مذهبی، کلیساها، احزاب سوسیال دموکرات و سبز و هنرمندان هامبورگ از این تظاهرات پشتیبانی کرده بودند. هدف این تظاهرات اعتراض مدنی به نشست گروه 20 اعلام شده بود.

هیچ نظری موجود نیست: