۱۳۹۶ مهر ۲۷, پنجشنبه

موج شن های روان زیر سایه سد «نساء»/ آسمان شرق کرمان غرق در غبار

موج شن های روان زیر سایه سد «نساء»/ آسمان شرق کرمان غرق در غبار

طوفان شن در شهرستان فهرج کرمان
شناسهٔ خبر: 4119004 - 
کرمان – گردوغبار بار دیگر شرق استان کرمان را در برگرفته است و مردم این منطقه برای دومین روز متوالی زیر چتری از خاک و غبار در انتظار تدبیر مسئولان نشسته اند.
خبرگزاری مهر – گروه استان ها: گرد و غبار و ریزگردها در شرق استان کرمان نه سیاه نمایی است و نه بزرگنمایی، یک واقعیت عینی است که طی دهه گذشته به مشکل اصلی مردم شهرستان ریگان و فهرج تبدیل شده است اما با وجود اجرای طرح های مالچ پاشی و پروژه جف اما هنوز هم با وزش هر بادی زندگی مردم در این بخش از استان کرمان تیره و تار می شود.
هشدار در خصوص ادامه طوفان شن در شرق کرمان
طی سه روز گذشته اطلاعیه های هواشناسی استان کرمان نشان از بروز پدیده گرد و غبار در شرق و جنوب شرق کرمان دارد، در آخرین گزارش این اداره کل آمده است که طی بررسی آخرین نقشه های هواشناسی امروز وزش بادهای نسبتا شدید به همراه گرد و غبار و کاهش دید افقی در برخی از مناطق خصوصا شرق و جنوب شرق استان ادامه خواهد یافت.
در دنیای واقعی نیز همین پدیده در ریگان روی داده است، ریگان حدود ۸۰ هزار نفر و فهرج ۶۸هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است که بخش قابل توجهی از این افراد در روستاها با کمترین امکانات وجود زندگی می کنند، این دو شهرستان از کم برخوردارترین شهرستان های استان کرمان محسوب می شوند بطوریکه حتی در بحث جاده های روستایی نیز شهرستان ریگان در فقر به سر می برد.
در حالیکه کوچکترین گرد و غباری در غرب کشور به سفر مسئولان ملی و اختصاص اعتبار و طرحهای فراملی ختم می شود اما در شرق کشور طرح های تثبیت بیابان و کنترل کانونهای گرد و غبار کمتر مورد توجه قرار دارد.
در حالیکه کوچکترین گرد و غباری در غرب کشور به سفر مسئولان ملی و اختصاص اعتبار و طرحهای فراملی ختم می شود اما در شرق کشور طرح های تثبیت بیابان و کنترل کانونهای گرد و غبار کمتر مورد توجه قرار دارد
مالچ پاشی که در اواسط دولت دهم متوقف شده بود که خود یکی از دلایل گسترش بیابان در  منطقه بود طی ماه های گذشته در استان کرمان مجددا اجرایی شد اما با گرم شدن هوا این طرح نیز بار دیگر متوقف شد.
از سوی دیگر خشکسالی و از بین رفتن منابع آبی و رطوبت هوا در منطقه موجب از  بین رفتن پوشش گیاهی شده و بر مشکلات افزوده است. احداث سد نساء و جلوگیری از جاری شدن آب در پایین دست سد نیز در افزایش گرد و غبار در شرق کرمان موثر بوده است.
هر چند این سد توانست بخشی از آب مورد نیاز کشاورزان را تامین کند اما عدم جریان آب در پایین دست، عملا رودخانه های جاری در فهرج و ریگان را خشکانده است و بستر همین رودخانه ها هم به کانون شن های روان تبدیل شده است.
همچنان طرح جف که با همکاری سازمانهای بین المللی با سر و صدای فراوان برای استفاده از توان مردم محلی برای تثبیت شنهای روان اجرا شده است نیز نتوانسته جلوی موج شنهای روان بگیرد.
مسلما وقایع زیست محیطی که هم اکنون در شرق کرمان روی می دهد ناشی از دهه ها بی توجهی به مباحث محیط زیستی و خشکسالی است اما آنچه که مشخص است حل این بحران باید از هم اکنون آغاز شود و هر روز که می گذرد یک روز برای حل این مشکل دیرتر می شود.
هم اکنون استان کرمان در کنار تازیانه هایی که بادهای ۱۲۰ روزه بر شرق کرمان می زند با کانونهای جدی فرسایش بادی در شرق و جنوب کرمان مواجه است.
جازموریان در جنوب کرمان ۲۵ درصد از ریزگردهای کشور را تشکیل می دهد که تاثیر مستقیمش بر هرمزگان و جنوب استان کرمان است.
سایه سنگین خاک بر آسمان کرمان
علت تغییرات اقلیمی در کرمان هر آنچه که باشد سایه ریزگردها برسر استان کرمان هر سال سنگین تر می شود، مردم شهر کرمان نیز طی ماههای گذشته از سال جاری بارها آسمان غبار آلود شهر را به چشم دیده اند و این نگرانی وجود دارد که در پی سکوت سازمان محیط زیست در قبال پدیده ریزگردها در استان کرمان هر سال این وضعیت تشدید شود و در نهایت به مرحله بحرانی نزدیک شویم.
مردم شهر ریگان روز گذشته در گفتگو با خبرنگار مهر از وضعیت نابسامان و اخلال در رفت و آمد و همچنین خانه نشین شدنشان گلایه کرده اند.
شدت ریزگردها در ریگان به حدی بوده که ده ها نفر را راهی مراکز درمانی کرده است و طبق بررسی های محلی طی سالهای اخیر شیوع بیماری های تنفسی در ریگان به دردسری جدید تبدیل شده است
شدت ریزگردها در ریگان به حدی بوده که ده ها نفر را راهی مراکز درمانی کرده است و طبق بررسی های محلی طی سال های اخیر شیوع بیماری های تنفسی در ریگان به دردسری جدید تبدیل شده است.
عدم وجود بیمارستان در این شهر بسیاری از مردم را مجبور به مراجعه به شهرهای اطراف کرده و گسترش بیابان ها موجب شن گرفتگی شدید نخلستان ها و باغ های مرکبات، قنات ها و راه های روستایی شده است.
فرماندار ریگان در گفتگو با مهر با اشاره به بروز ریزگرد و طوفان شن در این شهرستان می گوید: کاهش شدید دید افقی یکی از مشکلاتی بود که روز گذشته در محورهای ریگان به ایرانشهر و ریگان چابهار روی داد و امروز نیز این پدیده تشدید شد.
امین باقری خواستار چاره اندیشی مسئولان شد و افزود: با وزش هر بادی به دلیل افزایش کانون های بادی، طوفان شن در منطقه ایجاد می شود و مشکلات و خسارت های زیادی را به زیر ساخت های شهرستان وارد کرده است.
وی تصریح کرد: از سالمندان و کودکان و افرادی که بیماری زمینه ای دارند درخواست داریم طی روزهای آتی در صورت بروز این پدیده در خانه ها بمانند.
وی بیان کرد: خشکسالی یکی از مهمترین دلایل تشدید شرایط کنونی است و کمبود بارش ها بسیاری از عرصه های پوشش گیاهی منطقه را از بین برده و صدمات جبران ناپذیری را ایجاد کرده است.
فرماندار ریگان خواستار مطالعات علمی در خصوص دلایل افزایش این پدیده در ریگان شد و از مسئولان خواست با اختصاص اعتبار و اتخاذ تدابیر لازم در راستای حل مشکل مردم ریگان را همراهی کنند.
۲۶ نفر به مراکز درمانی مراجعه کردند

هیچ نظری موجود نیست: