۱۳۹۶ آبان ۲۲, دوشنبه

شمار قربانیان زمین لرزه کرمانشاه به ۳۴۱ نفر رسیده است.احتمال وقوع پس‌لرزه‌های شدید در غرب ایران وجود دارد

احتمال وقوع پس‌لرزه‌های شدید در غرب ایران وجود دارد

شمار قربانیان زمین لرزه کرمانشاه به ۳۴۱ نفر رسیده است. شماری از بناهای باستانی این استان در اثر زلزله آسیب دیده‌اند. کارشناسان احتمال وقوع پس‌لرزه‌های شدید و به‌ویژه در مناطق پیرامونی استان کرمانشاه را منتفی نمی‌دانند.
Erdbeben Iran (picture-alliance/dpa)
با گذشت ساعاتی از وقوع زمین‌لرزه شدید استان کرمانشاه، گزارش‌های دقیق‌تری پیرامون تعداد قربانیان و گستره‌ویرانی‌های برجای مانده از آن منتشر می‌شوند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری‌های ایران، تعداد قربانیان این زمین‌لرزه در حال افزایش است.
خبرگزاری رویترز در آخرین گزارش خود تعداد تلفات این زلزله را ۳۴۱ نفر اعلام کرده است. این در حالی است که بر اساس آخرین خبری که از سوی خبرگزاری ایسنا منتشر شده، احتمال افزایش بیشتر شمار قربانیان وجود دارد.
شماری از شهروندان عراقی نیز در نقاط مرزی دو کشور جان خود را در اثر این زمین لرزه از دست داده‌اند.  بیشترین میزان تلفات در استان کرمانشاه گزارش شده است.
شمار مصدومان این زمین لرزه نیز بر اساس گزارش‌هایی که تا کنون منتشر شده‌اند بیش از ۳۹۵۰ نفر اعلام شده است.
Iran Erdbeben (Reuters/Tasnim News Agency )
بازتاب بین‌المللی
خبر زلزله استان کرمانشاه در خبرگزاری‌های جهانی نیز بازتابی گسترده داشته است. خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی درباره زلزله استان کرمانشاه نوشته است که بیش از نیمی از قربانیان زلزله مربوط به شهر سر پل‌ ذهاب است. گفته می‌شود تنها بیمارستان این شهر نیز در اثر زلزله ویران شده است.
شهرهای دیگر این استان و از جمله قصرشیرین و اسلام‌آباد غرب نیز از دیگر نقاطی بوده‌اند که در اثر این زمین‌لرزه بیشترین میزان تلفات و ویرانی را داشته‌اند. 
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی کارشناسان موسسه آمریکایی تحقیقات زمین‌شناسی کانون این زمین لرزه ۷،۳ ریشتری در ۳۱ کیلومتر شهر حلبچه واقع بوده است. شدت زلزله به حدی بوده است که ساکنان شهرهای اربیل و همچنین غرب شهر انبار نیز لرزش زمین را حس کرده‌اند. در بسیاری از نقاط ایران نیز، مردم در اثر لرزش زمین دچار وحشت شده و خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.
Iran Erdbeben (Reuters/Tasnim News Agency)
پس‌لرزه‌ها
خبرگزاری آلمان در گزارشی که پیرامون زمین لرزه استان کرمانشاه منتشر کرده نسبت به وقوع پس‌لرزه‌های شدید در این استان هشدار داده است.
بر اساس این گزارش، احتمال وقوع این پس‌لرزه‌ها در روزها و حتی هفته‌های آتی نیز منتفی نیست. شدت پس لرزه‌های احتمالی در حدود ۶ ریشتر پیش‌بینی می‌شود. این پس‌لرزه‌ها می‌توانند باعث ریزش ساختمان‌های آسیب دیده و نیمه‌ویران شوند.
پروفسور مارکو بون‌هوف، رئیس بخش ژئومکانیک مرکز پژوهش‌های زمین‌شناسی آلمان در پوتسدام احتمال وقوع زمین‌لرزهای شدید در مناطق پیرامونی استان کرمانشاه را بسیار قوی می‌داند. به باور او در منطقه رشته کوه‌های زاگرس هر ۱۰۰ یا ۱۵۰ سال یک بار، زمین‌لرز‌ه‌ای شدید رخ می‌دهد.
تخریب بناهای تاریخی
بر اساس گزارشی که خبرگزاری ایلنا منتشر کرده است، دست‌کم پنج بنای تاریخی استان کرمانشاه نیز در اثر این زمین لرزه به‌شدت آسیب دیده‌اند.
جلیل بالایی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمانشاه از تخریب عمارت خسرو و همچنین بنای چارقاپی و  کاروان‌سرای شاه‌عباسی قصرشیرین خبر داده است. بنای زیج‌منیژه در سر پل ذهاب و قلعه یزدگرد در شهرستان دالائو نیز از دیگر بناهای آسیب دیده در اثر این زمین لرزه هستند.
Iran Erdbeben (Reuters/Tasnim News Agency )
مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه اعلام کرده که پس از وقوع زمین‌لرزه، تیمی متشکل از کارشناسان برای تشخیص میزان خسارات به منطقه اعزام شده‌اند. وی گفته است که گروه دیگری از کارشناسان نیز مسئول ارزیابی دقیق‌تر شدت تخریب این بناهای باستانی شده‌اند.
بر اساس نخستین برآورده‌ها حدود ۵۰ درصد کاروان‌سرای شاه‌عباسی قصرشیرین ویران شده است. این بنا متعلق به دوره صفوی است و در سال ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
چارقاپی شهر قصرشیرین که یکی از بناهای به جای مانده از دوران ساسانیان است در اثر این زلزله به‌شدت آسیب دیده است.

هیچ نظری موجود نیست: