۱۳۹۶ آبان ۱۲, جمعه

هزاران نفر در بارسلون به بازداشت مقامات کاتالونیا اعتراض کردند

هزاران نفر در بارسلون به بازداشت مقامات کاتالونیا اعتراض کردند
بحران سیاسی در اسپانیا ادامه دارد. بازداشت شماری از وزیران دولت محلی کاتالونیا اعتراض بسیاری از شهروندان این ایالت را در پی داشته است. ده‌ها هزار نفر با شرکت در تظاهراتی خواستار آزادی مقامات دولت محلی کاتالونیا شدند.
Spanien Barcelona - Unabhängigkeitsbefürworter protestieren für Katalonien (Getty Images/D. Ramos)

 Spanien Barcelona - Unabhängigkeitsbefürworter protestieren für Katalonien (Getty Images/D. Ramos)


کارلس پوجدمون، رئیس سابق دولت محلی کاتالونیا دستگیری شماری از مقامات و  وزرای دولت محلی این ایالت را "یک خطای جدی" خوانده است. بر اساس آخرین اخباری که درباره بحران سیاسی اسپانیا منتشر شده، ۹ وزیر دولت محلی کاتالونیا به مادرید منتقل شده و در حبس به سر می‌برند.
شامگاه روز پنجشنبه ۲ نوامبر (۱۱ آبانماه) ده‌ها هزار نفر در بارسلون دست به تظاهرات زدند. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار آزادی مقامات دولت محلی کاتالونیا شدند. دامنه اعتراضات به تیم فوتبال اف‌ث بارسلونا هم رسیده است.
تظاهرات طرفداران استقلال
به دنبال بازداشت ۹ تن از ۱۴ وزیر دولت محلی کاتالونیا، هزاران نفر از طرفداران استقلال کاتالونیا در برابر پارلمان محلی این ایالت واقع در بارسلون به خیابان‌ها آمدند. بر اساس ارزیابی پلیس، تعداد شرکت کنندگان در این تظاهرات  حدود ۲۰ هزار نفر اعلام شده است. شرکت کنندگان در این تظاهرات خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی شدند.
Katalonien Barcelona Demonstration Separatisten (Reuters/J. Medina)
 Katalonien Barcelona Demonstration Separatisten (Reuters/J. Medina)
بیشتر بخوانید: صدور حکم بازداشت برای رئیس سابق دولت کاتالونیا
پلیس اسپانیا اقدام به بازداشت مقامات دولت محلی کاتالونیا نموده است. در بین ۹ وزیر بازداشت شده، ۲ وزیر زن نیز وجود دارند. بازداشت شدگان متهم به شورش علیه دولت مرکزی و همچنین حیف و میل اموال عمومی شده‌اند. غروب پنجشنبه ۲ نوامبر بازداشت شدگان به دو زندان در مادرید منتقل شدند.
به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید
کارلس پوجدمون، رئيس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا در حال حاضر همراه با پنج نفر از وزیران دولت محلی کاتالونیا در بلژیک به سر می‌برند. گفته می‌شود علیه آن‌ها حکم بازداشت صادر شده است. پوجدمون خواستار آزادی وزیران دولت ایالتی کاتالونیا شده است.
بیشتر بخوانید:رییس دولت منحل‌شده کاتالونیا در دادگاه حاضر نشد
حکم بازداشت وزیران دولت کاتالونیا اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشته است. از آن جمله است اعتراض رسمی تیم فوتبال اف‌ث‌بارسلونا. مسئولان این باشگاه نیز از دستگیری مقامات دولت کاتالونیا ابراز تاسف کرده و با دستگیرشدگان و خانواده‌های آن‌ها ابراز همدردی کرده‌اند. در توضیح باشگاه بارسلونا همچنین بر پایبندی به موازین دموکراتیک تاکید شده است. این باشگاه از طرفین خواسته است در راستای حل مسالمت آمیز بحران سیاسی جاری تلاش ورزند.

رییس دولت منحل‌شده کاتالونیا در دادگاه حاضر نشد

کارلس پوجدمون می‌بایست صبح پنجشنبه در دادگاه عالی اسپانیا حاضر می‌شد، اما به جای آن در بلژیک در حال وقت‌کشی است. ناظران می‌گویند پوجدمون با این کار خود را در مخاطره صدور حکم بازداشت بین‌المللی قرار می‌دهد.
Brüssel Pressekonferenz Puigdemont (picture-alliance/Zumapress/R. Pareggiani)
طبق قرار دادگاه عالی اسپانیا، کارلس پوجدمون، رئیس دولت منحل شده کاتالونیا می‌بایست ساعت ۹ صبح پنجشنبه (۲ نوامبر/ ۱۱ آبان) در دادگاه حاضر می‌شد تا در برابر اتهام‌های مطرح شده از خود دفاع کند. اما پوجدمون در بلژیک به‌سر می‌برد و برای حضور در دادگاه به مادرید نرفته است. خبرگزاری‌ها می‌گویند خطر بازداشت فوری، پوجدمون را تهدید می‌کند.
کارلس پوجدمون و ۱۳ عضو دیگر دولت محلی برکنارشده کاتالونیا به شورش و نافرمانی در برابر اراده حکومت و سوءاستفاده از بودجه عمومی متهم شده‌اند.
پوجدمون و همکارانش در دولت محلی سابق کاتالونیا با سازمان دادن یک همه‌پرسی یکطرفه درصدد استقلال منطقه کاتالونیا بودند. دولت مرکزی مادرید با این همه‌پرسی به‌شدت مخالف بود و دادگاه قانون اساسی اسپانیا هم آن را غیرقانونی اعلام کرده بود. پس از انجام همه‌پرسی، دولت مرکزی اسپانیا دولت محلی کاتالونیا را منحل اعلام کرد و کنترل این منطقه را برعهده گرفت.
پل بکرت، وکیل بلژیکی پوجدمون گفته است که هیچ تضمینی برای محاکمه عادلانه‌ موکل‌اش در اسپانیا وجود ندارد و بنابر این او فعلا منتظر خواهد ماند.
با خودداری پوجدمون از حضور در دادگاه این احتمال وجود دارد که حکم بازداشت بین‌المللی علیه او صادر شود و پلیس بلژیک نیز ناگزیر است این حکم را اجرا کند. با این‌حال تحویل پوجدمون به اسپانیا ممکن است مدتها طول بکشد. حتی ممکن است روند تحویل او به اسپانیا تا بعد از انتخابات جدید در کاتالونیا در ۲۱ دسامبر نیز زمان‌بر باشد.
پوجدمون در بیانیه‌ای اعلام کرده که در بروکسل خواهد ماند تا "جامعه جهانی حکم سیاسی دستگاه قضایی اسپانیا" علیه او را محکوم نماید. پوجدمون پیشتر اعلام کرده بود اگر محاکمه عادلانه او تضمین شود، به اسپانیا بازخواهد گشت.
وکیل پوجدمون پیشتر وکالت اعضای گروه جدایی‌خواه "اتا" (ETA) را بر عهده داشت. این گروه برای جدایی منطقه باسک از اسپانیا و فرانسه و تأسیس یک کشور مستقل فعالیت می‌کرد.
دادگاه عالی اسپانیا جلسه‌ دیگری را نیز برای روز جمعه (۳ نوامبر/ ۱۲ آبان) پیش‌بینی کرده است. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که پوجدمون یا اعضای دیگر دولت محلی سابق کاتالونیا در این دادگاه حاضر شوند.


پوجدمون نمی‌خواهد از بلژیک درخواست پناهندگی کند

کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا، نمی‌خواهد از دولت بلژیک درخواست پناهندگی کند. به نظر می‌رسد او که در اسپانیا به شورشگری متهم شده، نمی‌خواهد به سادگی به این کشور بازگردد.
Pressekonferenz Puigdemont Brüssel (Reuters/Y. Herman)
کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا که علیه او توسط دادستانی اسپانیا پرونده‌ای به اتهام شورشگری تنظیم شده، در بلژیک در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت و اعلام کرد که نمی خواهد از دولت بلژیک تقاضای پناهندگی کند.
پوجدمون که با چندعضو کابینه‌اش که موافق استقلال کاتالونیا بودند به بلژیک رفته، در بروکسل در برابر خبرنگاران گفت: «من اینجا نیامده‌ام تا تقاضای پناهندگی کنم.»
رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا در ادامه گفت او نمی خواهد قوانین را نادیده گیرد و در صورتی که به او اطمینان داده شود، به کاتالونیا بازخواهد گشت. پوجدمون گفت مدت اقامت‌اش در بلژیک مشخص نیست و بستگی به شرایطی دارد  که پیش خواهد آمد.

 دادستانی اسپانیا روز دوشنبه (۸ آبان / ۳۰ اکتبر) کیفرخواستی علیه پوجدمون و آن دسته از رهبران کاتالونیا که در اعلام استقلال این منطقه نقش داشتند، تهیه کرد. در کیفرخواست دادستانی اسپانیا این افراد به مخالفت با دولت مرکزی، شورشگری و اختلاس اموال عمومی متهم شده‌اند.
پوجدمون و دیگر متهمان در صورت تایید حکم دادستانی اسپانیا در دادگاه، می‌توانند به احکام طولانی مدت زندان محکوم شوند.
اداره کاتالونیا پس از برکناری دولت منطقه‌ای زیر نظر دولت مرکزی اسپانیا قرار دارد، زیرا استقلال طلبانِ کاتالونیا به طور یک‌جانبه خلاف نظر اسپانیا استقلال این منطقه را اعلام کردند.
کریس پیترز، معاون نخست وزیر بلژیک، به سفر کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا به بلژیک انتقاد کرد. معاون نخست وزیر بلژیک در شبکه رادیو- تلویزیونی این کشور (VRT) در این باره گفت: «وقتی کسی خواستار استقلال می‌شود باید در کنار هموطنان‌اش بماند.»

در بلژیک اقلیت "فلاندری" خواست‌های جدی استقلال طلبانه‌ای همانند خواست استقلال مردم کاتالونیا دارد. رهبران این اقلیت در فرایند استقلال طلبی در کاتالونیا همبستگی خود را با استقلال طلبان اعلام کردند.
جنبش استقلال خواهانه کاتالونیا در روزهای آغازین ماه اکتبر رفراندومی در این منطقه برگزار کردند؛ رفراندومی که دادگاه نظارت بر اجرای قانون اساسی اسپانیا آن را ممنوع اعلام کرده بود. دولت محافظه‌کار اسپانیا به رهبری ماریانو راخوی، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده است که انتخابات زودهنگام منطقه‌ای در کاتالونیا روز ۲۱ دسامبر برگزار می‌شود.
کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا، در بروکسل اعلام کرد که او نتایج این انتخابات محلی را خواهد پذیرفت. پوجدمون در ادامه گفت دولت مرکزی اسپانیا دمکراسی در کاتالونیا را به شدت نقض کرده و "ما در برابر این اقدام به مقاومت‌مان ادامه خواهیم داد".

هیچ نظری موجود نیست: