۱۳۹۷ فروردین ۳, جمعه

در حملات تروریستی در جنوب فرانسه ٣ تن کشته و ١٦ نفر زخمی شدند؛ مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفت

در حملات تروریستی در جنوب فرانسه ٣ تن کشته و ١٦ نفر زخمی شدند؛ مسئولیت این حملات را داعش بر عهده گرفت

نیmediaروهای ویژه و امدادگران در برابر سوپرماکت محل گروگان گیری -
در سه حملۀ مسلحانه پی در پی توسط یک اسلام‌گرای افراطی در جنوب غربی فرانسه ٣ تن کشته و ١٦ نفر زخمی شدند. به گفتۀ رئیس جمهوری فرانسه حال دو تن از آنان وخیم است. این حملات به سرنشینان یک اتوموبیل، نفرات نیروی انتظامی در شهر «کرکسون» و گروگانگیری در یک سوپرمارکت واقع در نزدیکی این شهر با دخالت نیروهای ویژۀ ژاندارمری فرانسه و کشته شدن شخص گروگانگیر به پایان رسید. فرد مهاجم بگفتۀ وزیر کشور فرانسه پیش از این به عنوان یک افراط گرای مذهبی مورد شناسائی پلیس قرار گرفته بود.
 
حملات روز جمعه در ساعت ١٠ صبح با تهاجم یک جوان مسلح به سرنشینان یک اتوموبیل در شهر «کرکسون» واقع در جنوب غربی فرانسه آغاز شد. وی برای ربودن اتوموبیل، رانندۀ آنرا زخمی کرد و سرنشین دیگر آنرا کشت. فرد مهاجم آنگاه به یک گروه چهار نفره از ماموران نیروهای انتظامی که در نزدیکی قرارگاه خود سرگرم دو بوده‌اند تیراندازی کرد و یکی از آنان را از ناحیۀ شانه و گلو زخمی نمود. بگفتۀ نخست وزیر فرانسه مامور زخمی شده با خطر مرگ روبرو نیست.
این فرد سپس به شهرک «تِرب» در ٨ کیلومتری شرق «کرکسون» رفت و افرادی را که در یک سوپرماکت در حال خرید بودند به گروگان گرفت. این گروگان گیری که از ساعت ١١ صبح به وقت پاریس آغاز شده بود، پس از نزدیک به چهار ساعت اندکی پیش از ساعت ١٥ با عملیات نیروی ویژۀ ژاندارمری فرانسه و کشته شدن فرد مهاجم به پایان رسید.
براساس اطلاعات در دست ٢ تن، یکی از کارکنان و یکی از مشتریان را با تیراندازی کشت و ١٤ نفر را  زخمی کرد که حال دو تن از آنان بسیار وخیم است. یکی از افراد زخمی شده یک سرهنگ دوم ٤٥ سالۀ ژاندارمری است که در پی گروگان گیری بصورت داوطلبانه و در برابر آزادی یکی از گروگان‌ها، وارد فروشگاه شده و به اسارت در آمده بود. در جریان این معاوضه، شماری از کارکنان و مشتریان فروشگاه موفق به فرار شدند. افسر ژاندارمری بر اثر اصابت چندین تیر شلیک شده توسط گروگانگیر بشدت زخمی شده است. رئیس جمهوری فرانسه بعدازظهر جمعه اعلام کرد که «این افسر ارشد که مایۀ افتخار فرانسه است، هم اینک با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند». این سرهنگ ژاندامری با روشن گذاشتن تلفن دستی خود، اطلاعات ارزشمندی در بارۀ مذاکرات جاری میان گروگانگیر و افراد به گروگان گرفته شده در اختیار نیروهای انتظامی گذاشته است.
فرد گروگانگیر به گفتۀ شاهدان عینی با فریاد «الله اکبر» خود را عضو داعش خوانده و با یک اسلحۀ کمری شروع به تیراندازی کرده است. این جوان ٢٦ سالۀ که «رضوان لقدیم» نام دارد، دارای ملیت دوگانۀ مراکشی – فرانسوی است و بگفتۀ ژرار کُلُن، وزیر کشور فرانسه، به عنوان یک خرده بزهکار شناخته شده و به سبب خرید و فروش مواد مخدر مدتی نیز در زندان بسر برده است. وی همچنین گفت «رضوان لقدیم» از سال ٢٠١٣ به عنوان یک فرد افراط گرای مذهبی نیز شناسائی شده، اما «جهادگرائی او بصورت ناگهانی رخ داده است».
 
 
حدود یک ساعت پس از عملیات نیروی ویژۀ ژاندارمری و کشته شدن فرد مهاجم، گروه دولت اسلامی (داعش) با انتشار بیانیه‌ای در شبکۀ خبری تبلیغاتی خود «أعماق» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. بر اساس این بیانیه «مردی که حملۀ ترِب در جنوب فرانسه را به اجرا گذاشته از جنود دولت اسلامی است که به دعوت [این سازمان] پاسخ داده است».
داعش این توصیفات را برای جهادگرایانی بکار می‌برد که با این گروه مناسبات سازمانی ندارند و بصورت فردی دست به چنین اقداماتی می‌زنند.
پیش از انتشار این بیانیه، وزیر کشور فرانسه گفته بود که مهاجم «ترِب» در اقدام خود «تنها» بوده است.
مسئولیت قضائی این حمله، بدلیل ماهیت تروریستی آن، به دادستان پاریس واگذار شد. وی بعدازظهر امروز از نقاطی که حملات در آنها صورت گرفته است بازدید کرد.
گروۀ دولت اسلامی (داعش) با انتشار بیانیه‌ای در شبکۀ خبری تبلیغاتی خود «أعماق» مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری، ادوارد فیلیپ، نخست وزیر، وشماری از مقامات کشوری و لشکری فرانسه بعدازظهر جمعه در جلسۀ ویژۀ بحران شرکت کردند. امانوئل ماکرون در سخنان کوتاهی که از رسانه‌ها پخش شد گفت «کشور ما امروز هدف یک حملۀ تروریستی اسلامی قرار گرفت» وی گفت فرانسه «در ماه‌های اخیر با تهدیدات دورن زا» روبروست، زیرا جوانانی که به جهادگرائی رو می‌آورند در این سرزمین زاده و بزرگ شده‌اند. امانوئل ماکرون از نهادهای مختلف مسئول خواست بسرعت روشن کنند که فرد مهاجم «چرا و چگونه به جهادگرائی رو آورده و از چه طریقی به داشتن سلاح موفق شده است».

هیچ نظری موجود نیست: