۱۳۹۷ شهریور ۲۴, شنبه

واشنگتن پست در گزارشی نوشت: یک فروشگاه در بازار بزرگ تهران تابلویی تاریک از 
فضای حاکم بر ایران در آستانه اعمال دوباره تحریم های آمریکا است.
فروشنده ای که برای زندگی بهتر قصد مهاجرت به اروپا را دارد، ظرف و ظروف آشپزی را به مادری نشان می دهد که در میانه سقوط ریال برای خرید جهیزیه دخترش مشکل دارد. فروشنده دیگر با صدای بلند سیاست داخلی و فساد را عامل مشکلات کشور عنوان می کند. با شروع پرسش های ژورنالیست نفرین های زیرلب و حتی فریاد بر سر دولت ادامه پیدا می کند.
هر چند این نمونه ای کوچک از ملتی ۸۰ میلیونی است، اما نشانگر خطری است که دولت حسن روحانی با آن روبرو است.
کیانا اسماعیلی ۲۶ ساله در حال خرید برای عروسی اش می گوید: «شرایط سخت تر شده است، ولی باید انتظارات مان را پایین بیاوریم.»
بازار تهران قرن ها قلب تپنده زندگی اقتصاد و سیاسی ایران بوده است. هر چند امروزه بسیاری راهی مراکز خرید بزرگ در شمال تهران می شوند، اما بازار بزرگ کماکان محل مراجعه هزاران نفر است.
اعتصاب ها در بازار ایران همواره منادی تحولات سیاسی بوده است.
خانواده های بازاری که از حامیان انقلاب ۵۷ بودند، در اعتراض به سقوط ارزش ریال به صف معترضان جمهوری اسلامی پیوسته اند.
امید فرهادی، فروشنده ۲۵ ساله وسایل آشپزی «زمرد»، می گوید: «مردم بیشتر خرید می کنند چون فکر می کنند با این قیمت ها دیگر قادر به خرید نخواهند بود. مردم نگران بالا رفتن قیمت ها هستند. هیچ ثبات قیمتی در این کشور نیست. شما شب می خوابید، صبح که بیدار بشوید خودرویی که ۱۰ میلیون تومان بود، ۱۴ میلیون تومان شده است.»
فرهادی در حالی که مشتری ها به اجناس مغازه نگاه می کنند می گوید امیدوار است به زودی به هلند مهاجرت کند. او مقصر بخش عمده مشکلات اقتصادی را روابط بد ایران با جهان می داند.
علیرضا علی حسینی، فروشنده، می گوید: «نود درصد مشکلات ما به خاطر دعواهای داخلی است. نمی دانم چرا، ولی دولت و رهبر اختلافاتی دارند. فقط ۵ تا ۱۰ درصد مشکلات ناشی از آمریکا است.»

هیچ نظری موجود نیست: