۱۳۹۷ شهریور ۲۴, شنبه

انتقاد نماینده ایران در اوپک از روسیه و عربستان: به استقبال تحریم نفتی ما رفته‌اند


حسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک از سیاست های نفتی روسیه، عربستان و امارات در برابر انتقاد کرده و گفته این موضوع "در تاریخ ثبت خواهد شد"حق نشر عکسMEHR
Image captionحسین کاظم پور اردبیلی نماینده ایران در هیات عامل اوپک از سیاست های نفتی روسیه، عربستان و امارات در برابر انتقاد کرده و گفته این موضوع "در تاریخ ثبت خواهد شد"
حسین کاظم پور اردبیلی، نماینده ایران در هیات عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) از سیاست های نفتی روسیه و عربستان سعودی انتفاد کرده و گفته این دو کشور با افزایش تولید نفت به استقبال تحریم های نفتی آمریکا علیه ایران رفته اند.
آقای کاظم پور اردبیلی، امروز بیست و چهارم شهریور (۱۵ سپتامبر) گفته است از یک‌سو، روسیه و عربستان به بهانه متوازن‌سازی بازار جهانی نفت به دنبال تصاحب بخشی از سهم ایران هستند و از سوی دیگر برخی اعضای اوپک، دست در دست آمریکا برای ضربه زدن به برخی بنیانگذاران این سازمان تلاش می‌کنند".
نماینده ایران در اوپک در گفت‌و گو با شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) وابسته به وزارت نفت ایران، از امارات متحده عربی دیگر عضو اوپک هم به به دلیل افزایش تولید نفت به شدت انتقاد کرده است.
آقای کاظم پور اردبیلی گفته "عربستان و امارات، در حال تبدیل اوپک به ابزاری برای آمریکا هستند و با این کار اعتبار چندانی برای این سازمان نمانده است. اوپک هم اکنون به شیر بی یال و کوپالی بدل شده که تنها نعره‌اش مانده و برای هیچکس خطری ندارد".
آیت الله علی خامنه ای در دیدار با ولادیمیر پوتین تحریم همزمان ایران و روسیه از سوی آمریکا را نقطه اشتراک دو کشور خوانده بود که می تواند باعث گسترش روابط اقتصادی شودحق نشر عکسIRNA
Image captionآیت الله علی خامنه ای در دیدار با ولادیمیر پوتین تحریم همزمان ایران و روسیه از سوی آمریکا را نقطه اشتراک دو کشور خوانده بود که می تواند باعث گسترش روابط اقتصادی شود
در جریان اجلاس پیشین وزاری نفت و انرژی عضو اوپک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از سیاست تنظیم قیمت توسط این سازمان و کنترل تولید نفت، به شدت انتقاد کرده بود.
نماینده ایران در هیات عامل اوپک گفته "نحوه برخورد عربستان و روسیه با ایران در تاریخ ثبت خواهد شد و آیندگان خواهند فهمید برخلاف ایران که برای ثبات بازار نفت و عرضه مطمئن انرژی به مصرف کنندگان تلاش کرده است عربستان و روسیه به استقبال تحریم یکی از تولیدکنندگان اوپک رفته اند".
با خروج ایالات متحده از توافق هسته ای با ایران، تحریم های نفتی آمریکا علیه این کشور از ۱۳ آبان ماه امسال مجددا از سرگرفته می شود.
نماینده ایران در اوپک درباره اقداماتی که ایران برای جلوگیری از شدت تاثیر تحریم ها باید انجام دهد گفته "بی‌شک پرهیز از خود تحریم بهترین کاری بود که می‌توانستیم انجام دهیم. برجام یک گام درست بود که اگرچه دیر، اما برداشته شد... البته در برجام حساب ویژه‌ای روی روسیه، چین و اروپا باز کردیم".
آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اخیرا در دیدار با ولاییمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که به تهران سفر کرده بود، تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه را "نقطه مشترک دو کشور" خواند که به گفته او باید با استفاده از آن همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور "گسترش پیدا کند".
  • 'آمریکا همان معامله‌ای را با عربستان و روسیه می‌کند که زمان شاه با ایران کرد'
ترامپ در حال امضای بیانیه درباره بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایرانحق نشر عکسWH
Image captionترامپ در حال امضای بیانیه درباره بازگرداندن بخشی از تحریم‌ها علیه ایران
در روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریم ها علیه ایران، قیمت جهانی نفت رو به افزایش گذاشته است.
آقای کاظم پور اردبیلی گفته "افزایش قیمت نفت بی‌شک به نفع مصرف‌کنندگان نیست و کشورهایی مانند ژاپن، هند، چین و حتی اروپا باید هزینه فروش تسلیحات و هواپیما آمریکا به کشورهایی مانند عربستان و روسیه را با افزایش قیمت انرژی و حامل‌های آن پرداخت کنند. در واقع آمریکا با بالا بردن قیمت نفت می‌تواند پول حاصل از فروش تسلیحات به عربستان و هواپیما به روسیه را زودتر دریافت کند".
نماینده ایران در اوپک آمریکارا متهم به چنین روشی در سال های قبل کرده و گفته "ایالات متحده پیشتر نیز چنین معامله‌ای با شاه ایران انجام داده بود و در مقطعی که دنبال وصول پول حاصل از فروش اسلحه بود با اجرای سیاست‌هایش سبب افزایش قیمت نفت شد".
کشورهای تولید کننده عضو اوپک در یک توافق مهم با دیگر کشورهای صادر کننده نفت که عضو این سازمن نیستند، حدود دو سال پیش موافقت کردند برای ثابت نگه داشتن قیمت ها، سقف تولید نفت را ثابت نگه دارند. روسیه یکی از مهمترین کشورهای غیرعضو اوپک بود که به این توافق پیوست.
نهادها و سازمان های مستقلی که تولید و عرضه جهانی نفت را گزارش می کنند می گویند برخی کشورها از جمله روسیه و عربستان تولید خود را اخیرا افزایش داده اند.
آقای کاظم پور اردبیلی گفته "مسئولیت اوپک ایجاد توازن در بازار نفت است، نه این‌ که یک یا دو ‌عضو، بنیانگذار آن را تحریم کنند و این سازمان خود را متعهد به برقراری توازن در بازار بدانند".
ایران در دوره محمدرضا شاه پهلوی از طراحان اصلی تشکیل سازمان کشورهای صادر کننده نفت بود و همواره از عمده ترین تولیدکنندگان این سازمان محسوب می شده است. اما در دوره پیشین تحریم های اتمی، جایگاه سنتی خود به عنوان دومین کشور صادر کننده نفت در اوپک را از دست داده بود. با این همه ایران تلاش کرده است که پس از رفع تحریم های بین المللی جایگاه خود را در بین اعضای اوپک بازسازی کند.
روابط سیاسی عربستان سعودی با ایران قطع و مناسبات ایران و امارات متحده عربی هم سرد است. اما روسیه که یکی از شرکای توافق هسته ای با ایران است، روابط بسیار گرمی با مقام های ایرانی دارد و رهبران جمهوری اسلامی ایران گفته اند که روی این کشور در زمان تحریم های آمریکا حساب ویژه باز کرده اند.
ایران تهدید کرده در صورتی که نتواند نفت خود را صادر کند، دیگر کشورهای خلیج فارس همخ نخواهند توانست به صادرات نفتی ود ادامه دهند.

هیچ نظری موجود نیست: