۱۳۹۷ شهریور ۱۸, یکشنبه

نامه آتنا دائمی در رثای سه زندانی سیاسی اعدام شده


Opens external link in new windowخبرگزاری هرانا – آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین با نگارش نامه‌ای سرگشاده در واکنش به اعدام “لقمان مرادی”، “زانیار مرادی” و “رامین حسین پناهی”، زندانیان سیاسی که روز شنبه ۱۷ شهریورماه در یک روند پرابهام حقوقی و علیرغم اعتراضات بین‌المللی، در محل نامعلومی در استان تهران و بدون ابلاغ به وکلایشان و عدم امکان حضور وکلا در زمان اجرای حکم اعدام شدند، این واقعه را به خانواده‌هایشان تسلیت گفته است. خانم دائمی در بخشی از این نامه می‌گوید “زانیار و لقمان و رامین را نکشتید، بلکه آن‌ها را در دل‌های ما عزیزتر و دنیا را عزادار کردید”.
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، سحرگاه روز شنبه ۱۷ شهریورماه ۱۳۹۷، حکم اعدام “زانیار مرادی“، “لقمان مرادی” و “رامین حسین پناهی” سه زندانی سیاسی به اجرا در آمد و واکنش‌های زیادی را نیز به همراه داشت.
برخلاف تصورات اعدام این زندانیان در محل نامعلومی در تهران اجرا شد. امجد حسین پناهی برادر رامین در این خصوص بیان داشت که خانواده‌های اعدام شدگان توسط وزارت اطلاعات تهدید به بازداشت و به ایشان اعلام شده که پیکر بی‌جان رامین حسین پناهی تحویل خانواده داده نمی‌شود و خود دولت جنازه این زندانی را در مکان نامعلومی دفن کرده است.
تهدید خانواده‌ها و دفن پیکرها در محلی نامعلوم شامل زانیار و لقمان مرادی نیز شده است. امری که در مورد زندانیان سیاسی مسبوق به سابقه است.
این اعدام‌ها واکنش‌های بسیاری در بین نهادهای حقوق بشری و وکلای آنان را نیز در پی داشت.
آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین نیز با نگارش نامه‌ای سرگشاده این جان باختن این افراد را به خانواده‌هایشان تسلیت گفته و نوشت: “ماشین آدم‌کشی‌تان را متوقف کنید، پوتین‌های سربی‌تان را از گلوی مردم ایران و خطه کردستان بردارید!”

 

“عزیزانمان را کشتند و با افتخار می‌گویند عدالت را اجرا کردند، عدالتی با نمادی از فرشته‌ای با دو کفه ترازو در دست. ولی در حقیقت مردیست عمامه به سر با جای مهر سوخته بر پیشانی و چشم‌بندی بر چشم و کوری مفرط، در یک دستش تسبیح و در دست دیگر با طناب دار ترازویی را نگه داشته با کفه‌هایی چنان نابرابر که یکی در آسمان‌ها سیر می‌کند و دیگری به قدری با جنازه‌هایش سنگین است که در اعماق زمین مدفون شده است. از عدالتی دم می‌زنند که چهل سال است حتی رگه‌ای از آن ندیده‌ایم و نشنیده‌ایم!
در این اوضاع آشفته اقتصادی و فقر و بیکاری تمام معضلات کشور با قتل این سه عزیز ما برطرف شد؟! کشتن سه تن از جوانان کشورمان آیا دردی از دردهای مردم ایران کم کرد؟!
عالیجنابان به کجا چنین شتابان؟ بدون ابلاغ قبلی و با دروغ عزیزانمان را به قتلگاه بردید، اجازه ندادید در اندک زمان باقی مانده از عمرشان در آرامش باشند، تشنه و گرسنه راه نفسشان را بستید ولی حتما تا اعماق وجودتان سوخت که در تمام این سال‌ها حتی لحظه‌ای آن‌ها را متزلزل ندیدید، حتما به حالشان افسوس خوردید که چه ثابت قدم و استوار و بی آنکه سر خم کنند برای آرمان‌هایشان جان دادند و چه وقیحانه جان دادنِ عزیزانِ ما را نگرستید! حتماً آتش گرفتید که آن‌ها را به خاطر فعالیت‌های اعضای خانواده‌شان به اسارت گرفتید و به آن‌ها اتهام تروریست نسبت دادید اما برای ما چیزی جز نماد دموکراسی نبودند، ۹ سال در زندان با انواع و اقسام تفکرات و عقاید رفاقت کردند و محبوب هم بندیانشان بودند، محبوب ما، محبوب ایران!
هر سال قبل از شروع ماه محرم و صفر با چنین اعمال وحشیانه‌ای خود را برای عزاداری آماده می‌کنید! عرق می‌خورید و مست می‌کنید و با هفت تیری بر کمر نوحه سر می‌دهید و ضجه می‌زنید که یزید، حسین تشنه را سربرید و… چه تضادی و چه تناقص منفوری! شما یزیدیان ۴۰ سال است که تیرخلاص می‌زنید و طناب دار را بر گلوهای راسخ محکم می‌بندید و چهار پایه حیات را از زیر پای جوانان راست قامت و صبور ما می‌کشید، جنگ شیعه و سنی راه می‌اندازید و بعد برای حسین با میلیاردها پول در جیب به دروغ ضجه می‌زنید؟!
حتما می‌دانید که با این اعمال وحشیانه خود را منفورتر از پیش و درواقع خود را می‌کشید، امروز هم شما گور خود را عمیق تر کردید، زانیار و لقمان و رامین را نکشتید، بلکه آن‌ها را در دل‌های ما عزیزتر و دنیا را عزادار کردید، عزای حقیقی برای حسین‌ها و زینب‌های زمانه!
حیثیت ما را در دنیا برده‌اید، به خاطر مشتی جاه طلب و قدرت پرست و گرسنگان سیری ناپذیر از جان آدمی، یک ایران را تروریست می‌دانند، تا به کی و کجا می‌خواهید چنین بتازید؟! زهی خیال باطل اگر توهم می‌زنید که شما جنگ را به مردم تحمیل می‌کنید، آن‌ها باز هم خواهند جنگید! ماشین آدم‌کشی‌تان را متوقف کنید، پوتین‌های سربی‌تان را از گلوی مردم ایران و خطه کردستان بردارید!
چنان تاج و تخت پادشاهی و قدرت را محکم چسبیده‌اید و می‌تازید که هرگز گمان نمی‌کنید ممکن است در لجن غلتیدنتان به ثانیه‌ای بند باشد، در طول تاریخ بسیاری چنین می‌پنداشتند اما در نهایت در چاه فاضلاب و با لباس‌های مبدل آن‌ها را یافتند و به سزای اعمالشان رساندند.
ایران آتش زیر خاکستر است، این آتش را شعله ور نکنید.
خطاب به خانواده‌های صبور مرادی و حسین پناهی این شهادت را تبریک می‌گوییم.
آتنا دائمی
بند زنان زندان اوین
۱۷ شهریور ۱۳۹۷″

هیچ نظری موجود نیست: