۱۳۹۶ آبان ۷, یکشنبه

حمایت دولت اسپانیا از شرکت پوجدمون در انتخابات جدید کاتالونیا


حمایت دولت اسپانیا از شرکت پوجدمون در انتخابات جدید کاتالونیا

کارلس پوجدمون، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا اجازه دارد در انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر شرکت کند. پوجدمون اما از "خشونت برنامه ریزی شده" دولت مرکزی اسپانیا سخن میگوید و هنوز خواستار ایجاد یک "سرزمین آزاد" است.
Spanien - Demonstrationen für die Einheit von Spanien und Katalonien in Barcelona (Reuters/Y. Herman)
تظاهرات موافقان وحدت اسپانیا در بارسلون
اینیگو مندز ده ویگو، سخنگوی دولت اسپانیا، روز شنبه (۶ آبان / ۲۸ اکتبر) در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری رویترز اعلام کرد که دولت اسپانیا از شرکت کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا در انتخابات زودهنگام در ماه دسامبر حمایت می‌کند.
سخنگوی دولت اسپانیا در این باره گفت اگر پوجدمون همچنان در نظر دارد در سیاست کاتالونیا مطرح باشد، باید در انتخابات آتی که بیست و یکم ماه دسامبر سال جاری میلادی (۲۰۱۷) برگزار می‌شود، شرکت کند. 
پیشنهاد دولت مرکزی مبنی بر اجازه شرکت کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا در انتخابات آتی، احزاب کاتالونیا را با مشکل بزرگی روبرو کرده است. آیا آنها باید در این انتخابات که از طرف دولت مرکزی برنامه‌ریزی شده، شرکت کنند یا این که این انتخابات را تحریم کنند و شاهد پیروزی مخالفان استقلال باشند.
 پوجدمون همچنان بر استقلال کاتالونیا تاکید می‌کند
سخنان سخنگوی دولت اسپانیا در باره امکان شرکت پوجدمون در انتخابات زودهنگام در کاتالونیا در حالی است که کارلس در یک سخنرانی تلویزیونی از مردم کاتالونیا خواسته با استفاده از شیوه‌های دموکراتیک و صلح‌آمیز در برابر تصمیم دولت اسپانیا مبنی بر انحلال دولت و پارلمان محلی خود واکنش نشان دهند.
پوجدمون از "خشونت برنامه ریزی شده" دولت مرکزی اسپانیا در مخالفت با خواست مردم کاتالونیا خبر داده و هم زمان اعلام کرده که به تلاش‌های خود در راستای ایجاد یک "سرزمین آزاد" ادامه خواهد داد.
Spanien Katalonien Rede Carles Puigdemont (picture-alliance/AP Photo/Presidency Press Service)
کارلس پوجدمون ، رئیس برکنار شده دولت محلی کاتالونیا
پوجدمون و دیگر اعضای دولت محلی کاتالونیا همچنان برکناری خود را به رسمیت نمی‌شناسند. معاون پوجدمون  در مقاله‌ای در روزنامه "ال پونت آووی" یادآوری کرده است که کارلس پوجدمون "کودتای دولت مرکزی اسپانیا" را نمی‌پذیرد و او "رئیس دولت محلی کاتالونیا بوده و در این پست باقی خواهد ماند."
روز جمعه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان) پارلمان محلی در بارسلونا درباره استقلال این منطقه رأی‌گیری کرد. ۸۲ نماینده مجلس کاتالونیا در این رأی‌گیری شرکت کردند و ۷۰ نفر آنها به جدایی از اسپانیا و تشکیل جمهوری مستقل کاتالونیا رأی موافق دادند.
اندکی پس از تصویب استقلال کاتالونیا در مجلس محلی این منطقه در روز جمعه (۲۷ اکتبر/ ۵ آبان)، اکثریت نمایندگان سنای اسپانیا، به عزل دولت منطقه‌ای در بارسلونا رأی موافق دادند. این مصوبه با ۲۱۴ رأی موافق، ۴۷ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع به تصویب رسید.
با انحلال دولت و پارلمان محلی کاتالونیا، وظیفه‌ی اداره این منطقه برعهده دولت مرکزی قرار گرفته است. دولت مرکزی باید با پذیرش همه وظایف اجرایی، زمینه‌های برگزاری انتخابات آتی زودهنگام را فراهم آورد.
کاهش شمار موافقان استقلال در کاتالونیا
روز شنبه (۶ آبان / ۲۸ اکتبر) در شهر مادرید تظاهراتی برای حفظ وحدت اسپانیا برگزار شد. شرکت کنندگان در این تظاهرات با برافراشتن پرچم اسپانیا شعار می‌دادند: "زنده باد اسپانیا" "زنده باد کاتالونیا".
گفته می‌شود احتمال پیروزی موافقان استقلال کاتالونیا در انتخابات آتی کاهش یافته است. در یک نظرسنجی در باره نتایج انتخابات آتی، شمار موافقان وحدت اسپانیا کمی بیشتر از موافقان استقلال کاتالونیا شده است.
در این نظرسنجی ۴/ ۴۳ درصد شرکت کنندگان موافق وحدت اسپانیا بودند. این شمار در مقابل موافقان استقلال کاتالونیا هستند که ۵/ ۴۲ درصد آرا را به خود اختصاص داده‌اند.
Spanien Senat in Madrid | Mariano Rajoy (Reuters/S. Vera)
ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا، مخالف شدید استقلال کاتالونیا
این نظرسنجی از طرف انستیتوی تحقیقات زیگما دُس در اسپانیا انجام شده و روزنامه اسپانیایی "آل موندو" نیز نتایج آن را منتشر کرده است. در این نظرسنجی حدود ۱۰۰۰ واجد شرایط رای دهی شرکت کردند.
راخوی، نخست وزیر اسپانیا ابراز امیدواری کرده است که انتخابات ماه دسامبر نشان دهد، طرفداران حفظ وحدت با اسپانیا اکثریت شهروندان کاتالونیا را تشکیل می‌دهند.

البته این نظرسنجی قبل از اعلام استقلال کاتالونیا و عزل دولت منطقه‌ای کاتالونیا توسط دولت مرکزی اسپانیا انجام شده و مشخص نیست که این حوادث چه تاثیرهایی بر نظر مردم در کاتالونیا خواهد داشت.
روز یکشنبه (۷ آبان / ۲۹ اکتبر) نیز تظاهراتی با شرکت ده‌ها هزار نفر در بارسلون برگزار شد. تظاهرکنندگان با شعار "زنده باد اسپانیا" خواستار وحدت اسپانیا شدند.

هیچ نظری موجود نیست: