۱۳۹۶ آبان ۷, یکشنبه

مرگ بیش از ۱۵۰۰ تن در شش ماه اول سال به دلیل «سوء مصرف مواد مخدر و محرک»

۰۷/آبان/۱۳۹۶
پلیس در حال پلمب محلی که گزارش شده برای توزیع مواد مخدر استفاده شده است.
سازمان پزشکی قانونی ایران اعلام کرد که در شش ماهه اول سال ۹۶، هزار و ۵۲۷ نفر بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر و «مواد محرک» جان خود را از دست داده‌اند، اما این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴.۸ درصد کاهش یافته است.
به گزارش خبرگزاری ایرنا، پزشکی قانونی ایران روز شنبه ششم آبان خبر داد که در نیمه نخست امسال، هزار و ۳۳۷ نفر بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر و ۱۹۰ نفر بر اثر مصرف «مواد محرک» جان خود را از دست داده‌اند.
بر اساس این گزارش، هزار و ۳۶۱ نفر از این افراد مرد و ۱۶۶ نفر زن بودند. «سوءمصرف» مواد مخدر در شش ماهه اول سال گذشته، به مرگ هزار و ۴۵۱ مرد، و ۱۵۳ زن انجامیده بود.
بر پایه این گزارش استان‌های تهران با ۳۴۹، فارس با ۱۷۹ و اصفهان با ۱۰۱ نفر بيشترين تعداد افراد فوت شده و استان‌های خراسان جنوبي با هشت نفر، مازندران و ايلام با نه نفر و گلستان، سمنان و بوشهر با ۱۲ نفر كمترين آمار مرگ افراد اثر «سوءمصرف» مواد مخدر را داشته‌اند.
کاهش تعداد افرادی که جان خود را بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر از دست داده‌اند، در حالی است که از سال ۹۳ به بعد این رقم افزایش یافته بود.
در شش ماهه اول سال ۹۴ نیز هزار و ۴۷۰ نفر بر اثر «سوءمصرف» مواد مخدر جان خود را از دست داده بودند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار افراد فوت شده، هزار و ۴۶۰ تن بود، هفت دهم درصد افزایش یافته بود.
طبق گزارش پزشکی قانونی،‌ آمار مرگ‌های ناشی از سوءمصرف مواد در کشور از سال ۸۶ تا ۹۲ با روندی نزولی روبه‌رو بوده اما از سال ۹۳ این آمار سیری افزایشی در پیش گرفته به نحوی که آمار کلی تلفات اعتیاد در این سال سبت به سال قبل از آن، رشد یک درصدی و آمار تلفات اعتیاد در زنان با رشد ۲۸.۳ درصدی مواجه شده بود.
روز جمعه پنجم آبان نیز یسنا به‌منش، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم در وزارت بهداشت، اعلام کرده بود که مسمومیت ناشی از «سوء‌مصرف مواد مخدر و محرک» ۵۴ درصد از کل موارد مرگ ناشی از مسمومیت‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
او همچنین شیوه مصرف منتج به مرگ مواد مخدر یا محرک را به صورت‌های «مصرف مقادیر بالای انواع موارد مخدر، مصرف به قصد خودکشی و یا مصرف اتفاقی خصوصاً در کودکان» و نیز بلعیدن مقادیر بالای مواد از سوی قاچاقچیان عنوان کرده بود.
مسعود قادی‌پاشا، مدیرکل پزشکی قانونی تهران، پیش از این «سوءمصرف» مواد مخدر را دومین عامل «مرگ غیرطبیعی» برای شهروندان تهرانی اعلام کرده بود.

هیچ نظری موجود نیست: