۱۳۹۶ اسفند ۱۲, شنبه

پلیس اسرائیل از نخست وزیر و همسرش بازجویی کرد

پلیس اسرائیل از نخست وزیر و همسرش بازجویی کرد

  • 2 مارس 2018 - 11 اسفند 1396
بنیامین و سارا نتانیاهوحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionبنیامین و سارا نتانیاهو در برابر تاج محل در هند - نخست وزیر اسرائیل با چند پرونده تخلف و فساد مالی و اداری مواجه است
پلیس اسرائیل از نخست وزیر و همسرش به ظن ارتباط با پرونده تخلف در بزرگترین شرکت مخابرات این کشور بازجویی کرده است.
روز جمعه، ١١ اسفند (٢ مارس)، رادیو اسرائیل گزارش کرد که پلیس در ارتباط با پیگیری پرونده فساد مالی در شرکت مخابرات بازک برای اولین بار از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و همسرش سارا بازجویی کرده است. به گزارش خبرگزاری رویترز صبح امروز یک خودروی نیروی پلیس با دو مامور هنگام ورود به اقامتگاه رسمی نخست وزیر مشاهده شد و رادیو اسرائیل نیز گفته است که همزمان، خانم نتانیاهو در پاسگاه پلیس در شهر تل اویو حضور یافت.
آقای نتانیاهو، که چهارمین دوره نخست وزیری خود را می‌گذراند، در دو پرونده دیگر تخلف مالی هم مظنون به رشوه‌خواری است اما تمامی اتهامات را رد کرده است.
در جدیدترین مورد که به 'پرونده ٤٠٠٠ ' شهرت یافته، پلیس گفته است که سهامداران عمده شرکت مخابرات بازک در برابر دستور نخست وزیر به سازمان‌های نظارتی دولتی برای برخورد بهتر با این شرکت، موافقت کردند که در وبسایت‌های خبری خود وجهه مطلوب‌تری از نخست وزیر و خانم نتانیاهو ارائه دهند.
اقامتگاه نخست وزیرحق نشر عکسAFP
Image captionماموران پلیس برای پرسش از نخست وزیر به اقامتگاه رسمی او وارد شدند
در حال حاضر، شائول الوویچ، سهامدار عمده شرکت بازک همراه با یکی از سخنگویان سابق آقای نتانیاهو در بازداشت پلیس به سر می‌برند اما هر دو نفر هرگونه تخلفی را به شدت انکار کرده‌اند. همچنین، شلومو فیلبر، از نزدیکان نخست وزیر و مدیرکل سابق وزارت مخابرات اسرائیل نیز در ارتباط با همین پرونده بازداشت شده و رسانه‌های خبری اسرائیل گفته‌اند که او داوطلب شده است تا به عنوان شاهد دادستانی در محاکمه احتمالی حضور یابد.
آقای نتانیاهو که در ایران به خاطر مخالفت شدید با سیاست‌های جمهوری اسلامی شهرت دارد، از سال ١٩٩٦ تا کنون در مجموع دوازده سال نخست وزیر اسرائیل بوده و از سال ٢٠١٢ تا کنون بدون وقفه این سمت را در اختیار داشته است. به این ترتیب، از او به عنوان یکی از موثرترین چهره‌های سیاسی تاریخ اسرائیل نام برده می‌شود.
الویچحق نشر عکسGETTY IMAGES
Image captionشائول الوویچ در دادگاه مقدماتی در تل اویو - مالکان شرکت بازک متهمان اصلی 'پرونده ٤٠٠٠ ' هستند
در ماه فوریه پلیس اسرائیل پیشنهاد کرد که نخست وزیر در ارتباط با دو پرونده فساد مالی رسما تحت تعقیب کیفری قرار گیرد اما هنوز دادستانی در این مورد تصمیمی نگرفته است. به گفته منابع خبری اسرائیل، طی روند قضایی لازم تا اتخاذ تصمیم نهایی دادستان کل برای پیگرد یا عدم پیگرد آقای نتانیاهو ممکن است چند ماه به طول انجامد.
در یکی از پرونده‌های مورد استناد پلیس، بنیامین نتانیاهو و همسرش متهم هستند که هدایایی را از بازرگانان و صاحبان صنایع پذیرفتند بدون اینکه آنها را گزارش کرده باشند. براساس این پرونده، ارزش این هدایا به حدود سیصد هزار دلار می‌رسد. در پرونده دیگر، آقای نتانیاهو به یک روزنامه اسرائیلی وعده داده بود تا برای کاهش تیراژ روزنامه رقیب آن تلاش کند و در مقابل، این رونامه مطالب مثبتی در باره او منتشر کند.
حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو دارای اکثریت لازم در مجلس برای تشکیل دولت نیست و او در راس یک دولت ائتلافی قرار دارد. تا کنون اعضای دولت ائتلافی از آقای نتانیاهو حمایت کرده‌اند اما در صورتی که دادستانی برای پیگرد قضایی نخست وزیر اقدام کند، به احتمال زیاد این حمایت از دست خواهد رفت و حیات سیاسی او به مخاطره خواهد افتاد.
این احتمال هم وجود دارد که تا قبل از به نتیجه رسیدن تحقیقات پلیس و اعلام تصمیم دادستانی، آقای نتانیاهو انتخابات پیش از موعد اعلام کند تا در صورت کسب حمایت گسترده‌تر، از موقعیت بهتری برای مقابله با تحولات قضایی بعدی برخوردار باشد. در هر حال، به گفته ناظران فشاری که پرونده‌های کنونی بر نخست وزیر وارد می‌کند بر رویکرد سیاسی او در داخل و خارج بی تاثیر نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: