۱۳۹۶ اسفند ۱۲, شنبه

وکیل مدافع خانواده محسن روح‌الامینی یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک می‌گوید که حکم جلب سعید مرتضوی دادستان وقت تهران برای اجرای محکومیت دو سال حبس او به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.

وکیل مدافع خانواده محسن روح‌الامینی یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک می‌گوید که حکم جلب سعید مرتضوی دادستان وقت تهران برای اجرای محکومیت دو سال حبس او به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.
Iran Freitagsgebet Said Mortasawi ( Saeed Mortazavi ) (FARS)
سعید مرتضوی دادستان سابق تهران در ارتباط با پرونده قربانیان بازداشتگاه کهریزک که در تابستان سال ۱۳۸۸ رخ داد، به جرم "معاونت در قتل" به دو سال حبس محکوم شده است.
اکنون میر مجید طاهری، وکیل مدافع خانواده محسن روح‌الامینی، یکی از قربانیان بازداشتگاه کهریزک، خبر داده که حکم جلب سعید مرتضوی صادر شده است.
طاهری به خبرگزاری تسنیم گفت، پرونده متهم [سعید مرتضوی] برای اجرای حکم به شعبه دوم دادسرای ناحیه ۲۸ تهران (کارکنان دولت) ارجاع شده بود که صبح امروز (شنبه) ۱۲ اسفند برای پیگیری پرونده به دادسرای مربوطه مراجعه کردم.
این وکیل دادگستری افزود: در مراجعه به شعبه اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت، اعلام شد که حکم جلب صادر شده و موضوع در دست اقدام و پیگیری است.
سعید مرتضوی با شکایت اولیاء دم محسن روح‌الامینی به اتهام "معاونت در قتل عمد" در تابستان ۱۳۹۴ دادگاهی شد اما از این اتهام تبرئه شد. با شکایت خانواده روح‌الامینی، رسیدگی دوباره به این پرونده به شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر استان تهران ارجاع شد.
دادگاه تجدیدنظر اما محکومیت سعید مرتضوی را تایید کرد و او به اتهام معاونت در قتل محسن روح‌الامینی به دو سال حبس محکوم شد.
علاوه بر محسن روح‌الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر نیز در تابستان ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک بر اثر شکنجه جان خود را از دست دادند.
سعید مرتضوی در پاییز ۱۳۹۳ با حکم دیوان‌عالی کشور، به طور دائم از مشاغل قضایی و به مدت پنج سال از تمام مشاغل دولتی منفصل شد. دادستان سابق تهران علاوه بر پرونده کهریزک، در پرونده شکایت سازمان تامین اجتماعی نیز مجرم شناخته و به رد مال و حبس محکوم شده است.
سعید مرتضوی در پرونده قتل زهرا کاظمی، عکاس و  شهروند ایرانی - کانادایی در سال ۱۳۸۲ نیز متهم شماره یک بود، اما به این پرونده هیچ‌گاه رسیدگی نشد. هفته گذشته (یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶)، علی یونسی وزیر اطلاعات دولت محمد خاتمی فاش ساخت که زهرا کاظمی به تشخیص وزارت اطلاعات جاسوس شناخته نشد اما اصرار سعید مرتضوی بر جاسوسی او، نهایتا مرگ این عکاس را رقم زد.

هیچ نظری موجود نیست: