۱۳۹۳ آبان ۶, سه‌شنبه

«جامعه‌الصادق»: سلطنت مالی خاندان مهدوی کنی

«جامعه‌الصادق»: سلطنت مالی خاندان مهدوی کنی

دانشگاه امام صادق و ملحقات آن؛ ارثیه‌ای که به میراث‌خوران رسید
به این ترتیب، اینک، به درستی می‌توان «جامعه‌الصادق» و ملحقات آن، از جمله دانشگاه امام صادق را، «سلطنت مالی خاندان مهدوی کنی» نامید.
سرانجام با مرگ کامل آقای محمدرضا مهدوی کنی، همان‌طور که پیش‌ترنیز پیش‌بینی می‌شد، مدیریت «جامعه الصادق»، که مجموعه‌ای از املاک، مستقلات، کارخانه‌ها و مجموعه‌های اداری و تجاری است ودانشگاه امام صادق تنها جزئی از آن است، به فرزندان و نزدیکان وی به ارث رسید. از دیگر مجموعه‌های وابسته به «جامعه الصادق» می‌توان به کارخانه‌های نساجی جامعه، داروسازی حیان، پاساژ نور و میلاد نور اشاره کرد.
وب‌سایت «پارس» در گزارشی با عنوان «پايان گمانه‌زنی‌ها برای رياست پدیده‏ ممتاز دانشگاه‌های كشور» از «تغییرات قابل توجه در هیات امنای دانشگاه امام صادق» خبر داد؛ علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیش‌تر دانشگاه امام صادق را «پدیده ممتاز» خوانده بود.
بر اساس این گزارش، تغيير رياست دانشگاه امام صادق، مربوط به اين روزها نيست، پيش از ماجرای بستری شدن آيت‌الله مهدوی كني و رحلت او، ايشان در ديداری از كهولت سن و بيماری خود سخن گفته و خواستار تغييراتی در هيات امنای دانشگاه و تغيير رياست شده بود كه حتی پيشنهادات خود را نيز مطرح كرده بود، ليكن به ايشان گفته شده بود: «فعلا ریاست دانشگاه را حفظ کنید.»
در همان ايام، زمينه‌های تغيير هيات امنا آماده می‌شود كه اين تغيير با بستری شدن‌شان در بيمارستان همزمان می‌شود و در نهايت، آيت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری، حجت‌الاسلام والمسلمين دكتر محمدسعید مهدوی کنی(پسر مهدوی کنی)، حجت‌الاسلام والمسلمين سید مصطفی میرلوحی (داماد مهدوی کنی) و علاءالدین میرمحمدصادقی به عنوان اعضای هیأت امنا معرفي شدند. هيات امنای جامعه‌الصادق همزمان هيات امنای دانشگاه را نيز بر عهده دارند.
علی خامنه‌ای نيز همراه با مهدوی كنی از موسسين دانشگاه امام صادق هستند كه همچنان رياست هيات امنای اين دانشگاه را عهده‌دار است.
به نوشته پارس، بعد از تغييرات هيات امنای دانشگاه امام صادق گمانه‌زنی‌ها در مورد رياست دانشگاه نيز آغاز شد، ليكن با پايان بررسی‌ها، حجت‌الاسلام دکتر سعید مهدوی کنی در روزهای آينده به عنوان رياست دانشگاه معرفي خواهند شد. 
در عين حال كه محمدباقر باقری کنی (برادر بزرگ‌تر مهدوی کنی - متولد ۱۳۰۵ - ۸۸ ساله) نيز برای رياست مطرح بودند، اما وی نظر صريح خود در مورد رياست را متوجه سعيد مهدوی کنی كرده بود.
مصباح‌الهدی باقری کنی، داماد علی خامنه‌ای و همسر هدی خامنه‌ای است. دیگر فرزند برادرزاده مهدوی کنی، علی باقری کنی نیز از اعضای شاخص هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای و معاون سعید جلیلی در شورای‌عالی امنیت ملی بود. مصباح‌الهدی و علی باقری کنی، هر دو از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق هستند. مصباح باقری کنی استاد مدیریت دانشگاه امام صادق است و مدتی نیز ریاست دانشکده مدیریت را بر عهده داشت. علی باقری نیز استاد اقتصاد این دانشگاه است و پیش از این، مدیر کل آموزش دانشگاه نیز بوده است.
محمدسعید مهدوی کنی، تنها پسر محمدرضا مهدوی کنی است؛ وی متولد ۱۳۴۵ و دارای دکترای فرهنگ و ارتباطات از همین دانشگاه امام صادق است. او مدير حوزه ریاست دانشگاه و معاون آموزشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات است و تا چندی پيش ریاست اين دانشکده را نیز بر عهده داشت.
سید مصطفی میرلوحی نیز داماد مهدوی کنی است که علاوه بر عضویت هیات علمی دانشگاه امام صادق، ریاست دفتر وی را نیز بر عهده داشت. بر اساس برخی گزارش‌ها، سید مصطفی میرلوحی از نزدیکان و نوادگان سید مجتبی نواب صفوی (سید مجتبی میرلوحی) است.
علاءالدین میرمحمدصادقی معروف به حاج‌آقا علاء نیز میلیاردر ایرانی، از موسسین و اعضای هیات‌های موتلفه اسلامیو رئیس هیات امنای سازمان اقتصاد اسلامی است، او از پشتیبانان مالی انقلاب اسلامی بود و اولین بار با حکم خمینی و به عنوان نماینده او به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران راه یافت. میرمحمدصادقی از اعضای هیات امنای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز هست که به تازگی به همراه محسن رفیق‌دوست، در این پست ابقاء گردید. علاءالدین میرمحمدصادقی، از نزدیکان مهدوی کنی بود که از پیش از انقلاب با او آشنا بود و از دهه ۶۰ با او «ارتباط ویژه‌ای» پیدا کرد. وی از آغاز تاسیس، از حامیان مالی «جامعه‌الصادق» و از اعضای هیات امنای این مجموعه بوده است. میرمحمدصادقی پیش‌تر در گفتگو با «خبرآنلاین» تلاش کرده بود به برخی ابهام‌های مالی این مجموعه، پاسخ دهد.
دانشگاه امام صادق، یک دانشگاه تک‌جنسیتی است و ریاست «پردیس خواهران دانشگاه امام صادق» نیز در اختیارقدسیه سرخه‌ای، همسر مهدوی کنی است. دو دختر مهدوی کنی، صدیقه (مریم) و مهدیه به همراه همسر سعید مهدوی کنی، معاونت‌ها و مدیریت بخش‌های دیگر پردیس خواهران دانشگاه و نیز مدارس غیرانتفاعی وابسته به دانشگاه را بر عهده دارند. مریم مهدوی کنی، دختر بزرگ‌تر مهدوی کنی و همسر ابراهیم انصاریان، است. انصاریان، ریاست دفتر مهدوی کنی در مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت. مهدیه نیز آخرین فرزند مهدوی کنی و همسر سید مصطفی میرلوحی است.
به این ترتیب، اینک، به درستی می‌توان «جامعه‌الصادق» و ملحقات آن، از جمله دانشگاه امام صادق را، «سلطنت مالی خاندان مهدوی کنی» نامید.
مکان کنونی دانشگاه امام صادق پیش از انقلاب اسلامی، شعبه‌ای از دانشکده مدیریت دانشگاه هاروارد آمریکا بود که توسط شخص محمدرضا پهلوی افتتاح گردید؛ از عنوان آن دانشگاه، اکنون تنها نام «پل مدیریت» در کنار دانشگاه امام صادق باقی مانده است. این دانشگاه پیش از انقلاب ۵۷، از دانشجویان برگزیده آن زمان برای دوره فوق لیسانس جهت مدیریت سطوح عالی کشور دانشجو می‌پذیرفت. بعد از انقلاب و زمانی که برخی چهره‌های شاخص جمهوری اسلامی با پیشنهاد حسینعلی منتظری، به دنبال تاسیس مجموعه‌ای برای تربیت کادر جمهوری اسلامی بودند، این مجموعه به صورت کامل و با تمام اموال آن، در اختیار «جامعه الصادق» قرار گرفت تا نخستین دانشگاهی باشد که پس از انقلاب فرهنگی، بازگشایی می‌شود.

هیچ نظری موجود نیست: