۱۳۹۱ آبان ۲۸, یکشنبه

آبان.بمباران سنگين غزه توسط اسرائيل:هردو دقيقه يک حمله هوايی/ کمبود دارو و تحت برای مجروحين/51 کشته از جمله 13 کودک/بمباران برج رسانه ای و مجروح شدن 6 روزنامه نگار

آبان.بمباران سنگين غزه توسط اسرائيل:هردو دقيقه يک حمله هوايی/ کمبود دارو و تحت برای مجروحين/51 کشته از جمله 13 کودک/بمباران برج رسانه ای و مجروح شدن 6 روزنامه نگار
روشنگری.بمباران شديد غزه توسط ارتش اسرائيل در پنجمين روز حمله نيز ادامه يافته است. بنا بر اطلاعاتی که کادر پزشکی داده است تاکنون 51 نفر در اين حمله کشته شده اند که حداقل 13 نفر آنها کودکان خردسال بوده اند. نهادهای وابسته به سازمان ملل ديروز اعلام کردند که غزه دچار بحران داوريی است و تخت، وسيله و دارو برای رسيدگی به مجروحين به شدت دچار کمبود است. حملات اخير اسرائيل بعد از آن صورت گرفته که در سطح بين المللی گام هايی هرچند ناچيز و شکننده برای برسميت شناختن فلسطين برداشته شده بود و هدف اسرائيل بازگرداندن اوضاع به شرايط غير قابل مذاکره است. اسرائيل خود ادعا ميکند علت حمله موشک پرانی های گروه های کوچک چريکی در غزه است و رسانه های بزرگ مرتبا به « حدود 500 موشک» پرانی اين گروه های اشاره ميکنند اما به نوشته نيويورکر جنگنده های اسرائيلی در اين چند روز هر دو دقيقه يک بار به نوار باريک غزه حمله کرده اند، در حاليکه صدای انفجار موشک های دستی هر 48 دقيقه يک بار شنيده ميشود.
در زير گزارش وبسايت آلمان را ميخوانيد:

صدای آلمان


بمباران سنگين غزه در پنجمين روز نبرد اسرائيل و حماس

در پنجمين روز از آغاز درگيري‌ها ميان اسرائيل و حماس٬ ارتش اسرائيل در يک حمله سنگين از هوا و دريا٬ برج رسانه‌ای موسوم به "القدس" و چند ساختمان متعلق به پيکارجويان حماس در باريکه غزه را هدف قرار داد.


در تازه‌ترين حملات هوايی اسرائيل به نوار غزه در روز يک‌شنبه (۲۸ آبان/۱۸ نوامبر) دست‌کم شش روزنامه‌نگار حاضر در برج رسانه‌ای "القدس" مجروح شدند. با توجه به احتمال ادامه حملات هوايی به اين ساختمان٬ روزنامه‌نگاران مجبور به ترک اين مکان شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ساختمان‌هايی که هدف حمله قرار گرفتند از مراکزی بودند که حماس از آنها برای پخش برنامه‌های تلويزيونی خود بهره مي‌گرفت. هواپيماهای جنگی اسرائيل در حملاتی جداگانه ساختمان‌های ديگری را هم هدف قرار دادند که در آنها دو نفر کشته و ۱۰ نفر مجروح شده‌اند. در نتيجه اين حملات به اين ساختمان‌ها آسيب‌های جدی وارد شده است.

گفته مي‌شود ارتش اسرائيل در حال آماده‌سازی خود برای حمله زمينی به غزه است. تا کنون در جريان درگيري‌های روزهای اخير ۴۷ فلسطينی که نيمی از آنها از شهروندان غيرنظامی بودند٬ از جمله ۱۲ کودک٬ کشته شده‌اند. اين آماری است که خبرگزاري‌ها به نقل از مقامات فلسطينی منتشر کرده‌اند. در نتيجه‌ی شليک بيش از ۵۰۰ موشک از سوی نيروهای حماس به سمت شهرهای اسرائيل نيز تا کنون ۳ شهروند اسرائيلی کشته و گروهی زخمی شده‌اند.

جنگ ميان اسرائيل و حماس روز چهارشنبه و با کشتن احمد الجعبري٬ يکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس در يک حمله هوايی از سوی اسرائيل آغاز شد. در اين درگيري‌ها برای اولين بار موشک‌های "فجر" حماس٬ تل‌آويو و اورشليم را هدف قرار دادند. گفته مي‌شود اين موشک‌ها توسط ايران در اختيار نيروهای حماس قرار گرفته است.


به گزارش خبرگزاری رويترز٬ ابو عبيده٬ يکی از سخنگويان حماس در يک کنفرانس خبری تلويزيونی اعلام کرد: «اين دور از نبرد نقطه پايان درگيري‌ها با دشمن صهيونيست نيست. درگيري‌ها تازه آغاز شده و حماس آن‌قدر نيرومند هست که دشمنش را نابود کند.»

ارتش اسرائيل در روزهای اخير بيش از ۹۵۰ حمله هوايی عليه مواضع حماس در نوار غزه انجام داده است. دفتر اسماعيل هنيه نيز در يکی از اين حملات هوايی ويران شد.

از بين بردن قابليت شليک موشک به سوی شهرهای اسرائيل و نابود کردن ذخاير موشکی حماس٬ از جمله اهداف اسرائيل از اين حملات است. برخی از کارشناسان مي‌گويند در صورت تحقق اين هدف٬ اسرائيل مي‌تواند خود را در برابر حملات تلافي‌جويانه بازوهای نظامی ايران در منطقه٬ پس از حمله احتمالی به تاسيسات هسته‌ای ايران٬‌بيمه کند.



تلاش‌های مصر و اتحاديه عرب برای پايان دادن به درگيري‌ها

در نتيجه حملات گسترده اسرائيل به نوار غزه در روز شنبه (۲۷ آبان/۱۷ نوامبر) دست‌کم ۱۶ نفر کشته‌شدند. در پی افزايش تلفات اين درگيري٬ اتحاديه عرب اعلام کرد که قصد بازديد از نوار غزه را دارد تا ضمن اعلام "همبستگی با مردم فلسطين" سياست‌های خود در قبال صلح خاورميانه را مجددا بررسی کند. نبيل العربي٬ دبيرکل اتحاديه عرب٬ سرپرستی هيات اعزامی به غزه را برعهده خواهد داشت.


پيش‌تر محمد مرسي٬ نخست‌وزير مصر در يک کنفرانس خبری در قاهره به خبرنگاران گفته بود که ممکن است شرايط برای "آتش‌بس زودرس" فراهم شود. او البته تاکيد کرد که نمي‌توان وقوع آتش‌بس را "تضمين" کرد. به گفته يکی از مقامات حماس٬ خالد مشعل٬ رهبر حماس نيز در قاهره به سر مي‌برد تا با مقامات مصری مذاکره کند.

ديپلمات‌های غربی مي‌گويند قرار است بان کي‌مون٬ دبيرکل سازمان ملل نيز به زودی به اسرائيل و مصر سفر کند تا در ديدار با مقامات اين دو کشور زمينه پايان دادن به درگيري‌ها را فراهم و از گسترش جنگ جلوگيری کند. با اين همه٬ نشانه‌هايی از تلاش اسرائيل برای سازمان‌دهی يک حمله زمينی سنگين به نوار غزه نيز ديده مي‌شود

28 آبان 1391   

هیچ نظری موجود نیست: