۱۳۸۷ دی ۷, شنبه

.205 کشته و بيش از 300 زخمی حاصل حمله اسرائيل به غزه در آستانه سال نو




7دی/ خدمات دو جانبه رژيم های
ايران و اسرائيل به يکديگر روشنگری. بنا بر گزارش شبکه الجزيره حمله گسترده هوايی اسرائيل به نوار غزه تاکنون 205 کشته برجای گذاشته و حال بسياری از قربانيان وخيم است و انتظار ميرود تعداد کشته ها بيشتر شود. اين خبرگزاری قبلا تعداد زخمی ها را بيش از 300 تن گزارش داده بود. به نوشته بی بی سی اوضاع غزه فاجعه بار است. مردمی که ميخواستند به سر کار بروند دارند به خانه بر ميگردند و در حاليکه هواپيماهای اف 16 اسرائيل بر فراز شهر فاجعه زده به پرواز ادامه ميدهند از همه مردم خواسته شده به بيمارستان بروند و خون بدهند. اين در حالی است که محاصره طولانی غزه وضع سلامتی مردم و نيز امکانات بهداشتی ودرمانی را فاجعه بار کرده است.الجزيره گزارش داده که اسرائيل 32 نقطه را مورد تهاجم قرار داده است و ايهود باراک گفته حملات ادامه خواهد يافت. با اينکه رسانه های بزرگ از قول مقامات اسرائيلی ميگويند هدف حملات موسسات وابسته به حماس بوده است، ولی منابع و شخصيت های مستقل از جمله مصطفی برقوتی به الجزيره گفتند اسرائيل بدون تفاوت گذاری مردم را هدف قرار ميدهد و وجود تعدادی زن و کودک در ميان کشته ها و مجروحين اين نظر را تاييد ميکند. واکنش نهادهای بين المللی و قدرت های غربی از جمله تونی بلر که به عنوان واسطه برای مذاکرات خاورميانه منصوب شده، ناچيز و تشريفاتی بوده است. لازم به يادآوری است اجازه کشتار و اشغال که بطور ضمنی ولی علنا به اسرائيل داده شده، به رژيم هايی از نوع رژيم اسلامی ايران بهانه داده که با توسل به معيارهای دوگانه موجود در سطح بين المللی برای خود حق کشتار و سرکوب قايل شده و موجوديت خود را توجيه کنند. اين گونه تهاجمات عملا نيز به نفع رژيم تمام ميشود، و برعکس موقعيت رژيم های رقيب عربی را که عملا به همکاری با آمريکا و اسرائيل مشغولند تضعيف کرده و برنفرت مردم و بی ثباتی آنها می افزايد. درست به همين ترتيب رژيم اسلامی ايران با اتخاذ مواضع تحريک آميز و تهديدهای هدفمند به رژيم اسرائيل و توجيه جنايت عظيم عليه توده مردم فلسطين خدمت ميکند.




*********************************************************************************



اسرائیل به نوار غزه حمله هوایی کرد

بر اساس گزارش ها اهدافی در مرکز شهر غزه هدف قرار گرفته است
هواپیماهای جنگنده F-16 اسرائیلی یک مجموعه حمله را علیه اهدافی در چندین نقطه غزه انجام داده اند.
منابع فلسطینی می گویند موشک های اسرائیلی چند مجتمع ساختمانی متعلق به نیروهای امنیتی حماس در مرکز شهر غزه را هدف قرار داده اند و یکی از مقام های حماس شمار کشته شدگان را 140 نفر اعلام کرده است.
برخی منابع فلسطینی تعداد مجروحان را بیش از 400 نفر اعلام کرد.

شاهدان عینی در شهر غزه گفتند بیش از 20 موشک از هواپیمایی اسرائیلی به سمت این شهر شلیک شد و تصاویر تلویزیونی مخابره شده از مناطق اطراف شهر غزه را در حالی که دود آسمان آن را فرا گرفته نشان می دهد.
اسرائیل انجام حملات را تایید کرده و اعلام کرده است که این حملات در پاسخ به ادامه حملات موشکی فلسطینیان به مناطق اسرائیلی نشین انجام شده است.
ارتش اسرائیل در بیانیه ای اعلام کرده "عاملان حملات تروریستی"، اردوگاه های آموزشی و انبارهای اسلحه حماس را هدف قرار داده است.
حماس با فاصله کمی پس از وقوع حمله اعلام کرد حملاتی انتقام جویانه را انجام خواهد داد.
آتش بس میان اسرائیلی ها و پیکارجویان فلسطینی هفته گذشته به پایان رسید.
احتمال وقوع حمله زمینی
گزارش های اولیه از صدمات وارد شده حاکی از آن است که شمار کشته شدگان بالا خواهد بود.
پال وود گزارشگر بی بی سی در بیت المقدس هم از وجود گزارش هایی تایید نشده به نقل از روزنامه نگاران محلی در غزه خبر داده که شمار مجروحان را تا 200 نفر برآورد کرده اند هر چند در حال حاضر امکان تایید این گزارش ها وجود ندارد.
تلویزیون الاقصی که توسط حماس اداره می شود گزارش کرده است: "مقر اکثر نهادهای امنیتی در غزه بطور کامل در حمله صهیونیست ها تخریب شده است."
گزارشگر ما می گوید حملات انجام شده از نظر شدت در مقایسه با حملات اخیر اسرائیل کم سابقه بوده است و احتمالا حاکی از آن است که بزودی عملیاتی زمینی نیز از سوی اسرائیل انجام خواهد شد.
در طی روزهای اخیر احتمال انجام حمله ای زمینی به غزه و علیه پیکارجویان فلسطینی که به پرتاب راکت و خمپاره به مناطق اسرائیلی نشین مبادرت می ورزند، از سوی مقام های امنیتی اسرائیل مورد بحث قرار گرفته است.
با این حال انتظار می رود احود اولمرت نخست وزیر اسرائیل حداقل تا روز یکشنبه از تایید دستور هرگونه عملیات خود داری کند.




*********************************************************



نوار غزه زیر بمباران کم سابقه اسرائیل
محمد منظرپور
بی بی سی فارسی بیت المقدس
از ساعات اولیه پس از طلوع آفتاب امروز (شنبه 27 دسامبر)، نیروی هوایی اسرائیل حمله گسترده ای را به حداقل 50 نقطه مختلف در نوار غزه آغاز کرده است. بر اساس گزارشها تا این لحظه، به گفته منابع بیمارستانی در باریک غزه، حداقل 202 نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی شده اند.
غزه به لحاظ تراکم جمعیتی یکی از متراکم ترین مناطق جهان است و حملات امروز مرگبار ترین حملات اسرائیل علیه فلسطینیان در دو دهه اخیر محسوب می شود.
به گفته جنبش حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد، اکثر کشته شدگان از نیروهای پلیس فلسطینی هستند و توفیق جابر، رئیس پلیس نوار غزه و اسماعیل ال جبری، رئیس یگان امنیت و حفاظت پلیس غزه در بین کشته شدگان هستند. چهل نفر از این افراد، از نیروهای جدید پلیس بوده اند که در زمان حمله، برای مراسم دریافت سردوشی در مقر پلیس شهر غزه حضور داشته اند.
حدود یک سوم از کشته شدگان مردم غیر نظامی هستند.
خبرنگاران بی بی سی در راهروهای بیمارستان مرکزی شفا در شهر غزه، ده ها جسد را مشاهده کرده اند که به دلیل تکمیل شدن ظرفیت سردخانه بیمارستان، در کاریدورها روی زمین رها شده اند.
علاوه بر شهر غزه، به گفته شاهدان عینی، اردوگاه های پناهندگان فلسطینی در رفح و خان یونس، و کمربند مرزی نوار غزه با مصر نیز هدف حمله جنگنده ها و هلیکوپترهای اسرائیلی قرار گرفته است. مراکز درمانی در سراسر غزه از مردم خواسته اند تا با اهدا خون، آنها را در نجات جان زخمی ها یاری کنند. آنها همچنین خوستار کمکهای درمانی فوری از مصر شده اند.
روز گذشته اقدام اسرائیل در گشودن سه گذرگاه مرزی بر روی کارونانهای امداد رسانی بین المللی عازم غزه، امیدهایی را برای کاهش تنش بین دو طرف ایجاد کرده بود اما اکنون به نظر می رسد اقدام دیروز یک مانور تبلیغاتی در تدارک برای حمله هوایی گسترده امروز بوده است.
جنبش حماس تهدید کرده که با تمام توان واکنش نشان دهد و به گفته ابو عبیده، فرمانده شاخه نظامی حماس، "درهای جهنم را بر روی اسرائیل" باز کند.
ساعت یک و نیم بعد از ظهر به وقت محلی، ارتش اسرائیل اعلام کرد که عملیات در غزه همچنان ادامه دارد.
دقایقی بعد، مارک رگــِو، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل با صدور بیانیه های، حماس را مسئول حملات امروز معرفی کرد و گفت هدف اسرائیل، حفاظت از شهروندان خود است.
طی ده روز که از انقضای آتش بس بین حماس و اسرائیل می گذرد، به گفته منابع اسرائیلی بالغ بر 110 موشک و خمپاره از داخل نوار غزه به مناطق جنوبی اسرائیل شلیک شده است. هر چند این موشکهای کوچک و دست ساز به نسبت، خسارات کمی بر جای گذاشته اند اما موج انفجار سیاسی آنها بسیار گسترده بوده، به نحوی که موضوع واکنش به حملات گروه های شببه نظامی در غزه به داغترین بحث سیاسی در اسرائیل تبدیل شده است.
به استثنای ایهود باراک، وزیر دفاع و ایهود المرت، نخست وزیر اسرائیل، تقریبا ً اکثریت شخصیتهای سیاسی داخل و خارج دولت اسرائیل، خواستار واکنش نظامی به این حملات بوده اند. در حالی که کمتر از دو ماه به انتخابات پارلمانی اسرائیل باقی است منتقدان دولت و در راس آنها، بنیامین ناتانیاها، رهبر حزب راست گرای لیکود، دولت ائتلافی حاکم را به ضعف و بی کفایتی در برخورد با حماس متهم کرده اند که فشار سیاسی عظیمی را به احزاب درون دولت ائتلافی وارد کرده است.
از زمان آغاز حمله هوایی اسرائیل، حماس حداقل سه موشک گراد را به جنوب اسرائیل شلیک کرده که به گفته منابع اسرائیلی، یک کشته شدن یک نفر و جراحت سطحی دو نفر دیگر منجر شده است.
با انتشار خبر حملات هوایی اسرائیل، صدها نفر از فلسطینیان در رام الله به خیابانها ریخته و تظاهرات اعتراض آمیزی را آغاز کرده اند.

هیچ نظری موجود نیست: