۱۳۸۷ آذر ۲۵, دوشنبه

گزارش واحد صنفی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک از ناکارآمدی مدیریت علیرضا رهایی











یکشنبه ۲۴م آذر ۱۳۸۷

خبرنامه امیرکبیر: واحد صنفی انجمن اسلامی دانشجویان پلی تکنیک تهران گزارشی صنفی از وضعیت دانشگاه امیرکبیر آماده کرد است. متن این گزارش به شرح زیر است:

از زمان روی کار آمدن دولت نهم و در پی آن علیرضا رهایی، پلی تکنیک با تلخی ها و مشکلات بسیاری روبرو بوده است که مشکلات و کاستی های رفاهی، صنفی و آموزشی از مهمترین آنهاست. رهایی و تیم مدیریتی او علاوه بر منبع انسانی و مالی دانشگاه (در کنار سو استفاده های کلان مالی تیم مدیریتی رهایی که اخبار آن هر چند وقت یکبار به گوش می رسد) با کج سلیقگی و انتصاب مدیران و مسئولین ناکارآمد در امور اجرایی بر مشکلات موجود افزوده اند. با توجه به هزینه های بی رویه در مواردی چون جشن ۵۰ سالگی و تبلیغات تلویزیونی، و از طرفی افزایش درآمد های دانشگاه از راه افزایش شهریه دانشجویان واحد بین الملل و مرکز آموزشهای آزاد (به ریاست رحیمی مشاور رهایی، که چگونگی صرف در آمد های آن همواره محل تردید بوده است) به نظر می رسد دانشگاه از منابع مالی لازم برای ارائه خدمات مناسب به دانشجویان برخوردار است اما در کمال تعجب کیفیت خدمات رفاهی دانشگاه روز به روز کاهش می یابد و مسئولین رهایی کمبود بودجه را دلیل این رخدادها می دانند. چند سال است که یک اتاق نیز به ظرفیت خوابگاه های پلی تکنیک افزوده نشده (افزون بر این که چند خوابگاه فرسوده و از رده خارج شده اند) و اتاق های کوچک خوابگاه ها هر سال ساکنین بیشتری به چشم می بینند.

علاوه بر کمبود امکانات رفاهی‏‏، حاکم کردن فضای پادگانی (همگام با دانشگاه) در خوابگاه ها و سخت گیری های بی مورد و غیرمنطقی مانند کنترل ورود و خروج دختران، تعیین دستوری نوع پوشش در خوابگاه و انواع ممنوعیت های تازه ای که در خوابگاه ها اعمال می شود زندگی خوابگاهی را در پلی تکنیک سخت تر از پیش نموده است. هر گونه اعتراض یا مقاومت در مقابل قوانین سخت گیرانه نیز این روزها به بیرحمانه ترین صورت با محرومیت از خوابگاه و برخورد های انضباطی و… روبرو می شود.

مسأله دیگر لغو اردوهای تفریحی مختلط است که که از نگاه جنسیتی و کوته بینانه حاکم بر دولت نهم سرچشمه می گیرد. با توجه به توهین آمیز بودن الزام برگزاری اردو با تفکیک جنسیتی، و اصرار دانشگاه بر این امر، شورای صنفی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در اقدامی پسندیده برگزاری هر گونه اردوی مجزا را تا به نتیجه رسیدن مذاکرات شورای صنفی با دانشگاه، به حالت تعلیق در آورده است.

امور تغذیه دانشگاه نیز از تبعات مدیریت فراهانی بی نصیب نمانده است. کمبود فضای سلف از یک طرف و کندی شیوه سرویس دهی فعلی سخت گیری شدید در کنترل ژتون (که موجب کاهش بیشتر سرعت سرویس دهی شده است) باعث ایجاد صفهای طولانی و خسته کننده هر روزه در سالنهای غذاخوری دانشگاه شده است. به همین دلیل بسیاری از دانشجویان پلی تکنیک که این روزها با فشرده شدن ساعات درس ها و حل تمرین های پیاپی عمومآ وقت چندانی برای صرف غذا ندارند، از خوردن غذای سلف منصرف می شوند. دانشجویانی که به هر دلیل موفق به رزرو غذا نشده اند نیز با قانون فراهانی مبنی بر عدم الزام امور تغذیه به فروش نقدی در بسیاری از روزها از حق استفاده از غذای دانشگاه محروم می شوند. افزایش قیمت هر پرس غذا همزمان با کاهش کیفیت آن، کم شدن میزان هر وعده غذایی (که باعث اتمام غذا حتی زودتر از ساعت مقرر می شود) نارضایتی بیش از پیش دانشجویان را از وضع تغذیه در پی داشته است.

هیچ نظری موجود نیست: