۱۳۸۸ مهر ۲۳, پنجشنبه

:مقام امنتی دولت آلمان هشدار داد

23مهر:مقام امنتی دولت آلمان هشدار داد:رژيم اسلامی مخالفان را در خارج از کشور شناسايی و خانواده هايشان را در داخل تحت فشار قرار می دهد

راديوآلمان: حکومت ايران مي‌کوشد از طريق عوامل خود، مخالفان‌اش را در خارج شناسايی کند و آنان را زير فشار قرار دهد، از جمله از طريق ارعاب بستگان شان در داخل. برنامه‌ی "پانوراما" در تلويزيون شبکه يک آلمان در اين مورد گزارش داده است.

مانفرد موک (Manfred Muck)، معاون سرپرست سازمان "حفاظت از قانون اساسی" (Verfassungsschutz) ايالت هامبورگ، هشدار داده است که نيروهای امنيتی حکومت ايران معترضان ايرانی را که در خارج تظاهرات مي‌کنند، مي‌پايند و مي‌کوشند آنان را شناسايی کنند.

"حفاظت از قانون اساسی" عنوان يک دستگاه اطلاعاتی و امنيتی در آلمان است. سازمان "حفاظت از قانون اساسی" زير نظر وزارت کشور قرار دارد، هم در سطح کشوری و هم در سطح ايالتی.

گزارش تلويزيونی
هشدار مانفرد موک، مقام امنيتی آلمانی در شامگاه چهارشنبه، ۱۴ اکتبر (۲۲مهر) در يک برنامه‌ی تلويزيونی به نام "پانوراما" در شبکه‌ی يک آلمان (ARD) پخش شده است. برنامه‌ی "پانوراما" حاوی گزارشی بوده است که نشان مي‌دهد عوامل حکومت ايران به اشکال مختلف مخالفان حکومت را تهديد مي‌کنند و زير فشار قرار مي‌دهند.

گزارش پانوراما از موضوع اعتراض عمومی ايرانيان به برآيند انتخابات رياست جمهوری آغاز مي‌کند. در آن مي‌آيد که چگونه در خارج از کشور نيز بخش‌های بزرگی از ايرانيان اجتماعات اعتراضی برپا کرده‌اند. همه‌ی اين افراد دارای پيشينه‌ی فعاليت سياسی نبوده‌اند. آنان اما، به گزارش "پانوراما"، با بستگان خود در ايران در تماس هستند، از روند آنچه "کودتا" خوانده مي‌شود و محمود احمدي‌نژاد را دوباره رئيس جمهور کرده است، خبر دارند و مي‌شنوند که رژيم چگونه با مردم سرکوبگرانه برخورد مي‌کند. تأثر آنان از اين وقايع و اخبار باعث شده است به تظاهرات اعتراضی در خارج رو آورند. رژيم که از اين موضوع مطلع است، مي‌کوشد آنان را بترساند. عوامل رژيم هم در تظاهرات شرکت مي‌کنند تا افراد را شناسايی کنند. در مواردی علنا افراد مورد تهديد قرار گرفته‌اند.
گزارشگران "پانوراما" در اين باره تحقيق وسيعی کرده‌اند، هم از مخالفان پرس و جو کرده‌اند، هم حرکات "سفارتی"ها را زير نظر گرفته‌اند. در گزارش آمده است که معترضان نامه‌های تهديدآميز دريافت کرده‌اند و بعضا خانواده‌هايشان در ايران زير فشار قرار گرفته‌اند.

جاسوس‌گيری و تکذيب سفير
در برنامه‌ی "پانوراما" آمده است که وزارت خارجه‌ی آلمان در پی پرسش گزارشگران اين برنامه، کتبا تأييد کرده که دولت ايران مدام از آلمان خواهان اعمال محدوديت بر آزادی ايرانيان مقيم آلمان در بيان نظراتشان شده است.
علي‌رضا شيخ عطار، سفير جمهوری اسلامی ايران در آلمان، اين موضوع را تکذيب کرده است. او گفته است که در مورد اعتراضات، بسيار دروغ‌پردازی شده است.
در برنامه‌ی "پانوراما" آمده است که رژيم ايران برای زير نظر داشتن مخالفان خود جاسوس‌گيری مي‌کند. در اين برنامه يک مورد مستند شده است. يک ايرانی مقيم برلين به نام رحيم ترکاشوند شرح مي‌دهد که پنج سال پيش در سفر به ايران دستگير شده، يک هفته در زندان
بوده و زير فشار قرار گرفته که وقتی به آلمان برگشت برای رژيم خبرچينی کند. او مي‌گويد که از ترس مي‌پذيرد، اما پس از برگشت به آلمان به نزد پليس مي‌رود و ماجرا را شرح مي‌دهد.
سفير جمهوری اسلامی در آلمان چنين خبرهايی را تکذيب کرده است. شيخ عطار در مصاحبه با "پانوراما" گفته است که دستگاه امنيتی ايران تکنيک‌هايی دارد برای آنکه بداند در هر نقطه از جهان چه مي‌گذرد و از اين رو به جاسوس‌گيری نياز ندارد.

اطلاعات دستگاه امنيتی آلمان
مورد ترکاشوند را دستگاه قضايی آلمان تأييد کرده است. دادستان به گزارشگران تلويزيون آلمان گفته که پس از آنکه يک خبرچين حکومت ايران اطلاعات خود را در اختيار پليس آلمان گذاشت، در اين کشور بررسی متمرکزی در مورد فعاليت‌های جاسوسی حکومت ايران عليه مخالفان اين حکومت آغاز شد.
دستگاه امنيتی آلمان اين فعاليت‌ها را زير نظر دارد. مانفرد موک، معاون سرپرست سازمان ,حفاظت از قانون اساسی, ايالت هامبورگ، گزارش برنامه‌ی تلويزيونی "پانوراما" در مورد فعاليت‌های عوامل حکومت ايران عليه منتقدان خود را تأييد کرده و گفته است اطلاع دارند که بويژه در هامبورگ عوامل رژيم هم برای شناسايی مخالفان در تظاهرات شرکت مي‌کنند. او گفته است "ما شواهدی در دست داريم که نشان مي‌دهد عوامل رژيم از تظاهرات عکس‌برداری مي‌کنند و هدفمندانه در صدد شناسايی مخالفان هستند."

هیچ نظری موجود نیست: