۱۳۹۰ اسفند ۱۴, یکشنبه

برای مقابله با ایران تغییر کرد

خط سرخ

برای مقابله با ایران تغییر کرد

یونگه ولت ـ گزینش و ترجمه رضا نافعی

از قرار معلوم دستگاه دولتی آمریکا دلائل اسرائیل را برای جنگ علیه ایران پذیرفته است. طبق این استدلال، تاکنون خط سرخ برای تهران  تولید سلاح اتمی بود،  که اگر ایران از آن می گذشت  باید با توسل به زور نظامی مانع آن شد. اینک «توانائی فنی اتمی» تبدیل به خط سرخ شده است.   (»nuclear weapon capability«)آیپاک ــ لابی آمریکائی هوادار اسرائیل، روز جمعه موفقیت سیاسی خود را در صدر مطالب مندرج در وبسایت خود قرار داد.

هیلاری کلینتون روز چهارشنبه در برابر کمسیون سیاست خارجی کنگره آمریکا گفت: «سیاست کاملا روشن رئیس جمهور در مورد ایران اینست که مانع از آن گردد که ایران به «توانائی اتمی» دست یابد.» سخن وزیر خارجه آمریکا پاسخ به این پرسش بود که آیا دولت آمریکا اجازه خواهد داد که ایران تبدیل به » کشور آستانه ای اتمی» گردد به این معنی که به نزدیکی مرزی برسد که امکان تولید سلاح اتمی داشته باشد.

«سیاست رئیس جمهور این است»  یک بازی تکراری شناخته شده است که کلینتون می گوید و اوباما سکوت می کند. بنظر می رسد لابی اسرائیل  که  از نشان دادن بی اعتمادی خود به اوباما ابائی ندارد، از این تقسیم کار راضی است. جمهوریخواهان برجسته که با لابی اسرائیل همکاری نزدیک دارند، اوباما را متهم می کنند به این که رفتارش با ایران «بسیار ملایم » است و عملا راه را برای رسیدن ایران  به بمب باز می کند.

پس زمینه سخن کلینتون این است که شخصیت های موثر نظامی و اطلاعاتی آمریکا علنا اعلام کرده اند که رهبری ایران قصد تولید سلاح اتمی ندارد. با این فرمولِ بیانیِ تازه مشکلی که پیش آمده بود برطرف می شود: زیرا نه روشن است که  معنی «توانائی فنی اتمی» چیست و نه میتوان تعریف روشنی از آن بدست داد. بنظر بسیاری از کارشناسان ایران هم اکنون این توانائی فنی  را دارد. طبق تخمین مقامات اتمی بین المللی 40 تا 50 کشور دیگر نیز هم اکنون این توانائی را دارند از جمله آلمان و ژاپن.

آیپاک (کمسیون آمریکائی ـ اسرائیلی برای  موضوعات عمومی) در ماه فوریه در سنای آمریکا تقاضائی را مطرح کرد که  باید اوباما را برای اتخاذ خط مشی جنگی علیه ایران  زیر فشار قرار دهد. طراح  این تقاضا سناتور جو لیبرمان است، که قبلا دموکرات بود و حالا منفرد است، امضاء کنندگان اولیه این طرح 32 نفر از صد سناتور هستند. این تقاضا  که از لحاظ حقوقی  فاقد اعتبار    ولی از لحاظ سیاسی حائز اهمیت است، از رئیس جمهور  می خواهد «مانع رسیدن ایران به توانائی فنی برای تولید سلاحهای اتمی گردد «. برای این کار باید «  تمام وسائل ضروری  » بکار گرفته شوند. لیبرمان که  در سالهای 1991 و 2003  خواستار جنگ با عراق بود، گفت اگر اوباما تصمیم  بگیرد به تاسیسات اتمی ایران  حمله کند ، در کنگره مورد حمایت وسیع دو حزب دموکرات و جمهوریخواه  قرار خواهد گرفت .

http://www.jungewelt.de/2012/03-03/036.php

http://www.jungewelt.de/2012/03-03/036.php

هیچ نظری موجود نیست: