۱۳۹۱ مهر ۳۰, یکشنبه

ری کردن اردوی راهیان نور و در پی آن، چندین مورد تصادفات سنگین و حدود 100 کشته

ری کردن اردوی راهیان نور و در پی آن، چندین مورد تصادفات سنگین و حدود 100 کشته

۱۳۹۱/۰۷/۳۰ چند سالی است که موضوع کاروان های راهیان نور که تا پیش از این مساله ای فرهنگی بوده است، تبدیل به موضوعی تبلیغاتی شده و هر سال با اختصاص میلیاردها تومان بودجه، ده ها هزار تن از دانشجویان و دانش آموزان و کارمندان، بخشی با سیاست های تشویقی و بخشی هم به صورت اجباری و با اختصاص قسمتی از نمرات درسی، به مناطق جنگی برده می شوند. 
soog tasadofat rahiannourحدود 100 کشته در گروه های 22، 27، 9، 10 و 28 نفری ناشی از تصادفات و انبوهی از تالمات روحی، چیزی جز تبلیغ علیه دفاع مقدس نیست...جا دارد رسانه هایی که با تفسیرهای مریخی از کاریکاتور روزنامه شرق، از آن تبلیغ علیه دفاع مقدس را برداشت کرده بودند، اکنون مسئولین این فاجعه از قبیل وزیر آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت علوم و مسوول مربوطه در سازمان بسیج را مواخذه کرده و خواستار استعفای آنان شوند؛ شاید این اقدام مانع بروز چنین حوادث تلخی در آینده شود
اقدام غیرکارشناسی وزرات آموزش وپرورش در اجباری کردن اردوی راهیان نور و در پی آن، با توجه به چندین مورد تصادفات سنگین، موجب تخریب وجهه دفاع مقدس شده است.
به گزارش خبرنگار «بازتاب»، چند سالی است که موضوع کاروان های راهیان نور که تا پیش از این مساله ای فرهنگی بوده است، تبدیل به موضوعی تبلیغاتی شده و هر سال با اختصاص میلیاردها تومان بودجه، ده ها هزار تن از دانشجویان و دانش آموزان و کارمندان، بخشی با سیاست های تشویقی و بخشی هم به صورت اجباری و با اختصاص قسمتی از نمرات درسی، به مناطق جنگی برده می شوند.
این پروژه که با مشارکت تعدادی از دستگاه های دولتی نظیر آموزش و پرورش و وزارت علوم در کنار بسیج و صداوسیما انجام می شود، اگرچه در اصل اقدامی فرهنگی بوده، اما در مواردی اهداف سیاسی و تبلیغاتی را دنبال می کرد و در عمل نیز نتیجه قابل انتظار را در برنداشته است.
اختصاص ده ها میلیارد تومان از بودجه بیت المال به این اردوها در حالی صورت می گرفت که نه از نظر شرعی ضرورتی برای آن وجود داشت و نه از نظر منطقی قابل توجیه بود. چرا که کسانی که به آَشنایی با فرهنگ دفاع مقدس علاقمند بودند، از طریق انبوهی از محصولات فرهنگی با این موضوع آشنا می شدند و یا در قالب سفرهای خانوادگی و به همراه خانواده خود به این مناطق سر می زدند. اما جایگزینی اردوهای راهیان نور با اردوهای زیارتی، بدعتی بود که در سالهای اخیر در مجموعه های فرهنگی رسمی کشور ایجاد شد و نتیجه آن، به ویژه با اتفاقات رخ داده، در مواردی ضدتبلیغ برای دفاع مقدس بود.
tasadofat rahiannour
جدول بالا نیز نشان می دهد حدود 100 کشته در گروه های 22، 27، 9، 10 و 28 نفری ناشی از تصادفات و انبوهی از تالمات روحی، چیزی جز تبلیغ علیه دفاع مقدس نیست.
اما اتفاق جمعه شب گذشته، به ویژه از آنجا که در آن 24 دانش آموز دختر در سقوط اتوبوس راهیان نور به انتهای دره جان باختند، باعث موج بزرگی از تالم در جامعه شد.
ساعت 19:45 دقیقه جمعه شب، بیست و هشتم مهرماه اتوبوس حامل دانش‌آموزان یک دبیرستان دخترانه بر اثر بارندگی از مسیر منحرف شده و پس از برخورد با کوه به انتهای دره سقوط کرده است.
این اتوبوس در حال بازگشت از مناطق عملیاتی خوزستان به استان چهارمحال و بختیاری بوده که در محور دهدز استان خوزستان، حد فاصل سد کارون 3 و 4 دچار سانحه شده است. در این حادثه، بیست و هشت نفر از سرنشینان که در میان آن‌ها نام دو تن از معلمان و راننده اتوبوس دیده می‌شوند، جان باخته اند و سیزده نفر دیگر مجروح شده اند.
سرنشینان این اتوبوس همگی از دانش‌آموزان و معلمان دبیرستان دخترانه پاسداران عفت شهر بروجن، از توابع استان چهارمحال و بختیاری بوده اند و اعزام این دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور، به عنوان بخشی از واحد درسی آمادگی دفاعی بوده است.
سال گذشته نیز بر اثر انفجار نارنجکی که یکی از دانش‌آموزان در جریان اردوی راهیان نور به همراه خود آورده بود، دو تن از دانش‌آموزان اهل لردگان، دیگر شهر استان چهارمحال و بختیاری کشته شدند.
جا دارد رسانه هایی که با تفسیرهای مریخی از کاریکاتور روزنامه شرق، از آن تبلیغ علیه دفاع مقدس را برداشت کرده بودند، اکنون مسئولین این فاجعه از قبیل وزیر آموزش و پرورش، معاون فرهنگی وزارت علوم و مسوول مربوطه در سازمان بسیج را مواخذه کرده و خواستار استعفای آنان شوند؛ شاید این اقدام مانع بروز چنین حوادث تلخی در آینده شود.
اذعان آموزش و پرورش به تقریبا اجباری بودن اردو
سایت خبر آنلاین درست یک روز قبل از حادثه اخیر، به انتشار انتقاد والدین یک دانش آموز اهل شهرری و پاسخ آموزش و پرورش در این زمینه پرداخته بود:
والدین این دانش آموز نوشته بودند:
دبیرستان دخترانه حضرت مریم در شهرری ناحیه دو بالاجبار دختران دوم دبیرستان را به اردو های 5 روزه راهیان نور می برد و در جلسه ای که به همین منظور تشکیل شد ما والدین را تهدید کردند که 10 نمره درس دفاعی مربوط به این سفر است و به نوعی با زور از والدین امضا گرفتند. بعضی از ما والدین واقعا راضی به این سفر اجباری فرزندانمان نیستیم و به سازمان بازرسی کل کشور شکایت می بریم و تا اخر هم پای شکایتمان می مانیم. این سفر اجباری تجاوز به حریم خصوصی و حقوق خانواده است.
و اما در پاسخ به مشکل مطرح شده قاسم مستقیم مدیر کل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات آموزش و پرورش گفت:این اردو همان طور هم که این دوست عزیز هم اشاره کردند جزو درس دفاعی دانش آموزان است ودر سال گذشته حدود یک میلیون دانش آموز از این مناطق جنگی بازدید کردند اما با این حال اگر دانش آموزی مورد و یا مشکلی دارد می تواند با مدیر مذرسه ویا با شماره 88800215 تماس بگیرد تا مشکلش حل شود و در عین حال مدیران مدارس هم با ید این موضوع را درک کنند که شاید واقعا بعضی از دانش آموزان مشکلی برای رفتن به این اردوها داشته باشند.
(منبع جدول: اعتماد)

هیچ نظری موجود نیست: