۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۵, دوشنبه

در حالی خبر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال منابع بانک ملی قفل شد ، منتشر می شود که دستگاه های قضایی کشور هیچ اقدام موثری برای مبارزه با فساد اقتصادی بر نمی دارند.

سیزده هزار میلیارد تومان بدهی به بانک ملی/ ۷۰ درصد بدهکاران با «یک فرد در بدنه نظام» مرتبط هستند
 
 
در حالی خبر ۳۰۰ هزار میلیارد ریال منابع بانک ملی قفل شد ، منتشر می شود که دستگاه های قضایی کشور هیچ اقدام موثری برای مبارزه با فساد اقتصادی بر نمی دارند. فسادی که خبرش همه جا را گرفته است. اسناد و مدارکی در مدت چند ماه گذشته تا امروز منتشر شده کافی است که مدعی العموم برای احقاق حقوق مردم پا پیش گذاشته و اعلام دعوا کند. اما سکوت مانند همیشه جای هر عملکردی را گرفته است.

به نظر می رسد که دلواپسی ها از حوزه سیاست خارجی و مذاکرات هسته ای در این مدت پا فراتر نگذاشته و به اختلاس ها و فساد اقتصادی دولت قبل نرسیده است. هر چند که این دلواپسان در همان دوران هم در این کشور و این سیستم زندگی می کردند و ظاهرا موردی برای نگرانی پیدا نکرده بودند، چراکه جز سکوت و حمایت تمام قد از دولت احمدی نژاد صدایی شنیده نمی شد.

این در حالی است که به گفته مسوولان بانک و نمایندگان مجلس ۷۰ درصد بدهکاران با یک نفر در بدنه نظام مرتبط هستند. اما همین هم کسی را اندکی نگران نکرد از فسادی که ریشه کرده است.

به گزارش کلمه و به نقل از روابط عمومی بانک ملی، معوقات و بدهی های بانکی ملی ۱۳۰ هزار میلیارد ریال و بدهی دولت به این بانک نیز ۱۶۰ هزار میلیارد ریال است، بنابر این حدود ۳۰۰ هزار میلیارد ریال از منابع بانک ملی قفل شده است.

این را مدیر عامل بانک ملی اعلام کرده است.وی با بیان آنکه بدهی های بانک ملی مربوط به ۱۰ سال گذشته بوده که تاکنون وصول نشده است، گفته است: “بدهکاران در طول این سال ها پرداخت بدهی را به انحاء مختلف به تعویق انداخته اند.”.

و به نظر می رسد در طول این مدت هیچ اراده ای برای این موضوع نبوده است، چراکه باید در خلال همین بی نظمی های اقتصادی پدیده هایی مانند بابک زنجانی متولد شوند.

ابراهیم نکو، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این گفته است:” هنگامی این آمار‌ها ‌فاش شد که گفته می‌شد، ‌رقمی فاجعه‌بار‌ در دستان ۲۳ تن است و این موضوع باعث شد تا به این بیندیشیم که چگونه عده‌ای توانسته‌اند به این مبالغ دست پیدا کنند، در حالی که هیچ کار تولیدی هم نکرده‌اند. مدیر‌عامل بانک ملی به موضوع خوبی اشاره کرده‌‌ و به درستی بیان داشته‌اند و نشان می‌دهند، هنوز هستند کسانی که می‌خواهند آمار‌ها را به درستی اعلام نماید.”

اما واقعیات تلخ‌ در این میان، اینکه این مبالغ چگونه در اختیار عده‌ای انگشت‌شمار قرار گرفته ‌و این‌ها توانسته‌اند خون مردم را ‌در شیشه کنند؟! با توجه به این آمار و ارقام، باید هر چه زود‌تر دستگاه‌های مربوطه ‌اقدام کنند.

وی همچنین درباره این گفته که بخش عمده این معوقات وابسته به یک نفر است، گفت: ‌”اگر هم‌اکنون بخواهیم در ابهام زندگی کنیم، برای مسئولین کشور کار زشت و نا‌پسندی باشد. این ۷۰ درصدی را که آقای همتی به آن اشاره کرده‌اند ـ که وابسته به یک تن است ـ باید بدون ترس و لرز ‌اعلام می‌کردند. این فرد در عالم رویا نیست، بلکه در واقعیت وجود دارد؛ بنابراین، باید او را پیدا ‌و به پرونده وی رسیدگی کرد.”

وی گفت: “من ‌نمی‌توانم نام کسی را فاش کنم؛ البته اگر دقیقا‌ به این فرد برسم، خواهم گفت؛ ‌شاید نامی که من هم‌اکنون اعلام می‌کنم، فردا بانک آن را تکذیب کند؛ بنابراین باید بانک اعلام کند که ثروت کشور در دستان چه کسانی ‌است.”

وی درباره گر‌وه‌هایی ـ که گفته می‌شود، پنجاه گروه هستند ـ که ثروت بانک ملی در دستان آن‌هاست، گفت: “باندهای سیاه و بسیار خطرناک و مرموز در کشور وجود دارند که ‌به راه‌های گوناگون در بدنه سیستم بانکی راه یافته‌ و کاملاً وابسته به برخی افراد هستند. این‌ افراد به دلیل اینکه نمی‌توانند به آسانی از فیلتر‌ها بگذرند، وابسته به برخی افرادی هستند که حامیان آن‌ها در بدنه نظام‌اند؛ این‌ها افراد صاحب‌نام و صاحب‌نفوذی هستند که با حمایت این افراد توانسته‌اند به چنین ارقامی دست پیدا کنند.”

هیچ نظری موجود نیست: