۱۳۹۳ خرداد ۱۷, شنبه

به کما رفتن آیت‌الله به دنبال عارضه قلبی استمحمدرضا مهدوی کنی، ۸۳ سال دارد (متولد ۱۳۱۰، شهرستان کن، حومه تهران). وی ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست جامعه روحانیت مبارز تهران و نیز ریاست دانشگاه امام صادق تهران را بر عهده دارد. مهد


وخامت حال آیت‌الله مهدوی کنی
لازم به توضیح است که قلب مهدوی کنی از سالیان دور، دچار مشکل بوده و توسط باطری کار می‌کرده است و وی به طور مستمر جهت چک‌آپ و درمان به انگلستان سفر می‌کرده است. سفرهایی که البته همواره با حدس و گمان‌هایی نیز همراه بوده است.
محمدرضا مهدوی کنی، ۸۳ سال دارد (متولد ۱۳۱۰، شهرستان کن، حومه تهران). وی ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست جامعه روحانیت مبارز تهران و نیز ریاست دانشگاه امام صادق تهران را بر عهده دارد.
مهدوی کنی پیش از انقلاب ۱۳۵۷، از روحانیون مخالف حکومت پهلوی بود و پس از انقلاب، یکی از روحانیون برجسته‌ای بود که هسته اصلی شورای انقلاب را تشکیل دادند. وی همچنین در کابینه دولت‌های موقت، رجایی و باهنر وزیر کشور بود و پس از ترور رجایی و باهنر، مدتی کفیل نخست‌وزیر گردید.
دیرپاترین مسوولیت آیت‌الله مهدوی کنی، ریاست وی بر دانشگاه امام صادق بوده است. این دانشگاه، به عنوان یک دانشگاه تک‌جنسیتی - واحد خواهران و برادران، از نظر فضای آموزشی، به صورت مجزا فعالیت می‌کنند و مدیریت واحد خواهران این دانشگاه نیز با همسر و دختران مهدوی کنی است – در زمینه علوم انسانی فعالیت می‌کند. دانشگاه امام صادق دانشگاهی غیردولتی و غیرانتفاعی است که زیرمجموعه موسسه «جامعه الصادق» است و در عین حال، به صورت غیرمستقیم از منابع مالی حکومتی تغذیه می‌کند و علاوه بر آن، از سرمایه‌گذاری‌های شرکت «جامعه الصادق» و کارخانه‌های نساجی جامعه، داروسازی حیان، پاساژ نور و میلاد نور تهران و نیز برخی فعالیت‌های اقتصادی دیگر اداره می‌شود.
با وجود احترام بسیاری از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق به آیت‌الله مهدوی کنی، مدیریت وی بر این دانشگاه، مورد انتقاد بسیاری از آنان بوده است؛ به گونه‌ای که دانشگاه امام صادق در میان دانشجویان این دانشگاه به «زندان سبز» (به علت فضای فیزیکی سرسبز و در عین حال، انسداد و اختناق حاکم بر آن) معروف شده و خود مهدوی کنی نیز به مزاح از تعبیر «السجن الأخضر» برای این دانشگاه استفاده کرده است. محیط آموزشی واحد برادران این دانشگاه، در منطقه سعادت‌آباد تهران واقع است که پیش از انقلاب، شعبه مدیریت دانشگاه هاروارد بود و بعد از انقلاب، به عنوان نخستین دانشگاهی که پس از انقلاب فرهنگی، در سال ۱۳۶۱، با ایده و ابتکار آیت‌الله حسینعلی منتظری و جهت تربیت کادر نظام جمهوری اسلامی تاسیس گردید و ریاست آن از بدو تاسیس با آیت‌الله مهدوی کنی بوده است.
اعضای هیئت امنای دانشگاه امام صادق عبارتند از محمدرضا مهدوی کنی، سید علی خامنه‌ای، محمد امامی کاشانی و ابراهیم امینی. مطابق با اساس‌نامه اولیه دانشگاه، حسینعلی منتظری، ریاست هیئت امناء این دانشگاه را بر عهده داشت، اما پس از عزل وی از قائم مقامی رهبری، عضویت وی نیز لغو گردید؛ امری که مورد اعتراض آیت‌الله منتظری قرار گرفت. وی در کتاب خاطرات خود، چگونگی تاسیس این دانشگاه و کنار گذاشتن او از ریاست هیات امنای دانشگاه را شرح داده است.
در شرایطی که روز به روز احتمال مرگ خامنه‌ای و گذار به دوران پساخامنه‌ای و جنگ قدرت جدی‌تر می‌شود، مرگ رئیس مجلس خبرگان رهبری و یکی از چهره‌های بسیار متنفذ جمهوری اسلامی، می‌تواند ابعاد جدیدی به این نزاع ببخشد.

خبر تکمیلی: مهدوی کنی در کما و سطح هوشیاری وی ۲۰ درصد است
دقایقی پیش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به تیم پزشکی نوشت که: رئیس مجلس خبرگان رهبری در کما به سر می‌برد و سطح هوشیاری وی در حال حاضر ۲۰ درصد است.

هیچ نظری موجود نیست: