۱۳۹۵ دی ۱۳, دوشنبه

شور شدن خاک و کاهش جمعیت زنبورهای عسل از مشکلات ناشی از خشکی دریاچه ارومیه است.

جمعیت شش میلیونی حاشیه دریاچه ارومیه در خطر غبارهای سمی

جمعیت شش میلیونی حاشیه دریاچه ارومیه در خطر غبارهای سمی
  •  تحقیقات از مشکلات ریوی کودکان در این منطقه خبر می‌دهند.

طبق اعلام عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه، اگرچه این دریاچه از مواد رادیواکتیو خالی است ولی غبار سمی حاصل از سموم کشاورزی و غبارهای ناشی از خشکی دریاچه، سلامت جمعیت شش میلیونی حاشیه آن را به خطر انداخته است.
مسعود تجریشی، عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه به ایلنا گفته، باوجود اینکه دستگاه‌های اجرایی متولی احتمال داشتن خطرات غبار ناشی از خشکی دریاچه ارومیه برای سلامت مردم در سال ۹۳ نداده‌اند اما طی در گزارش‌ّهای سال ۹۴ گزارش‌هایی مبتی بر وجود این مشکل رسیده.
به گفته مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه، افزود: با استفاده از فناوری سنجش از راه دور مطالعاتی، برخی کانون‌های غبار طی شش ماه شناسایی شده و با اطلاع‌رسانی به سازمان مراتع و جنگل‌ها در این زمینه مطالعه میدانی صورت گرفته و نتیجه حاصل حاکی از داشتن غبار نمکی و وضعیت اسفبار در این منطقه است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف گفت که با همکاری یک محقق ایرانی دانشگاه کلمبیا در سه روستا بر روی ۸۸ کودک بین ۸ تا ۱۳ سال مطالعاتی را انجام گرفت و مشخص شد درصد قابل توجهی از این کودکان دچار مشکل ریه شده‌‌اند.
مطالعات دانشگاه علوم پزشکی در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی روی حدود دو هزار نفر شروع شده که  پنج سال به طول می‌انجامد و آثار خشک شدن دریاچه بر روی افراد منطقه را بررسی می‌کند.
به گفته تجریشی، تحقیقات بر روی دریاچه آرال و سالتون نشان می‌ٔدهد؛ کم‌خونی، سرطان ریه، بیماری‌های گوارشی و پوستی در چند نسل اتفاق افتاده که با توجه به اینکه میزان نمک دریاچه آرال(هرلیتر آب ۱۰ گرم نمک) نسبت به دریاچه ارومیه (هر لیتر آب بیش از ۳۵۰ گرم نمک) کمتر است، نتایج بسیار نگران‌کننده است.
مدیردفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد حجم نمک دریاچه ارومیه به حدی است که روی لب افراد نمک می‌نشیند و غبار به طور کامل حس می‌شود به حدی که در تصاویر ماهواره‌ای قابل مشاهده است.
وی همچنین تاکید کرد سموم کشاورزی که در بیش از ۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی بالادست دریاچه ارومیه استفاده می‌شود با آب به دریاچه می‌آید و همراه آن تبخیر می‌شود و کف دریاچه می‌چسبد و قطعا زمانی که غبار می‌شود، سمی خواهد بود.
تجریشی خسارت مالی دریاچه ارومیه به ۶ میلیون نفری که در حاشیه آن زندگی می‌کنند؛ رقمی قابل توجه خواند که مشکلات بسیاری پدید می‌آورد.
وی می‌گوید تاکنون اقداماتی چون ایجاد قرق، پوشش گیاهی و کاشت درخت و همچنین اقداماتی از سوی سازمان مراتع و جنگل‌ها صورت گرفته که به دلیل وسعت خشکی تنها می‌تواند آسیب‌پذیری را کاهش دهد.
به گفته عضو ستاد احیا دریاچه ارومیه،تحقیقات نشان می‌دهد بعد از سال ۲۰۰۷ میزان اشعه ماورای بنفش در اطراف دریاچه، حدود دو و نیم برابر، افزایش یافته که باعث بروز بیماری‌هایی همچون آب مروارید، سرطان پوست، و بیماری‌های چشمی شود.
تجریشی در عین حال تاکید کرد که براساس تحقیقات سازمان انرژی اتمی در سال ۹۲-۹۳، مواد رادیواکتیو در گرد و غبار بلند شده و رسوبات در منطقه به دست نیامده است.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه خشک شدن بویژه در شرق دریاچه  کاملا مشهود است، افزود که اکنون با شور شدن خاک  نیز روبرو هستیم، ضمن اینکه جمعیت زنبورهای عسل در منطقه نیز کاهش یافته و می‌تواند به اکولوژی و کشاورزی منطقه آسیب جدی بزند.
وی به شرح وضعیت کنونی دریاچه ارومیه پرداخت و گفت تراز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته تقریبا ۳۰ سانتی‌متر بیشتر شده‌ و بیش از دو هزار کیلومتر مربع از سطح دریاچه آب دارد و ۱/۶ میلیارد مترمکعب نیز آب در دریاچه وجود دارد.
تجریشی با بیان اینکه دریاچه ارومیه نسبت به سال ۹۲ تغییرات زیادی نداشته، عنوان کرد، هدف ما در دو سال اول احیای دریاچه ارومیه، یعنی از سال ۹۳ تا ۹۵ این بود که وضعیت دریاچه بد‌تر از قبل نشود، اما از سال‌های۷۳-۷۴ تا ۹۴-۹۳ تراز دریاچه در طی ۲۰ سال به اندازه هشت متر یعنی به اندازه یک ساختمان سه طبقه افت کرده است.
عضو ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد، نه تنها توانستیم تراز دریاچه را تثبیت کنیم، بلکه توانستیم در سال گذشته و امسال روند افزایشی در تراز آب داشته باشیم و از سال آبی کنونی باید احیای دریاچه آغاز شود و این یعنی کاهش مصرف آب توسط بخش‌های مختلف را داشته باشیم.

هیچ نظری موجود نیست: