۱۳۹۲ آذر ۸, جمعه

عبدالفتاح سلطانی و الکس نيو برندگان مشترک جايزه سالانه مرکز بين المللی حقوق بشر در کانادا


تورنتو، کانادا – مرکز بين المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر): الکس نيو، وکيل دادگستری و دبير کل سازمان عفو بين الملل در کانادا و عبدالفتاح سلطانی وکيل دادگستری، مدافع حقوق بشر و زندانی سياسی در ايران، جايزه حقوق بشری سال ۲۰۱۳ مرکز بين المللی حقوق بشر در کانادا (آی سی اچ آر) را در روز يکشنبه ۲۴ نوامبر در تورنتو بصورت مشترک دريافت کردند. اين جايزه برای قدردانی از کوشش مدافعان حقوق بشر در داخل يا خارج ايران اعطا می شود.
بر اساس نظر کميته داوری در مرکز بين المللی حقوق بشر در کانادا که برای حمايت از حقوق بشر در ايران و کشورهای همسايه ايران فعاليت می کند، امسال آقايان الکس نيو از کانادا و عبدالفتاح سلطانی از ايران به دليل سال ها فعاليت در دفاع از حقوق بشر و پيشبرد ارزش های حقوق بشری بعنوان برندگان مشترک جايزه حقوق بشری اين مرکز در سال ۲۰۱۳ انتخاب شده اند.

جايزه عبدالفتاح سلطانی را پرفسور آروين کاتلر وزير سابق دادگستری کانادا و استاد حقوق به آقای غلامحسين رئيسی وکيل سابق دادگستری در ايران تحويل داد. آقای روئيسی با دريافت اين جايزه، و پيام آقای عبدالفتاح سلطانی را قرائت کرد. جايزه آقای الکس نيو را دکتر هوشنگ بوذری عضو هيئت مديره آی سی اچ آر به خانم شاميلا ستارام رئيس سازمان عفو بين الملل کانادا تحويل داد. خانم ستارام اين جايزه را از طرف الکس نيو دريافت و پيام آقای نيو را برای حاشران قرائت کرد.
در جريان برگزاری مراسم سالانه آی سی اچ آر، پرفسور آروين کاتلر، سناتور ليندا فوروم، وزير ايالتی انتاريو آقای ديويد زيمر، جيم کريانيس نماينده مجلس، ماتيوس بازاجيانی عضو هيئت مديره شورای سوريه ای کانادايی ها و حميد قاسمی شال زندانی سياسی سابق ايرانی، اردشير زارع زاده (حسن) مدير اجرائی مرکز، شايان شاملو زندانی سياسی سابق ايران در ترکيه سخنرانی کردند. در اين صحبت ها به موارد نقض حقوق بشر در ايران، سوريه، ترکيه و عراق پرداخته شد.

اردشير زارع زاده، مدير اجرائی مرکز بين المللی حقوق بشر در کانادا، در سخنان خود از تصويب پيش نويس قطعنامه نقض حقوق بشر در ايران و سوريه توسط کميته سوم مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته استقبال کرد و گفت اين اقدام پيام قاطعی به دولت ها برای توقف سرکوب مدافعان حقوق بشر و فعالين مدنی می فرستند. او گفت دولت کانادا در نوشتن پيش نويس مربوط به ايران نقش اصلی را داشته و اميدواريم کانادا به تلاش خود در راستای حمايت از حقوق بشر ادامه دهد چرا که دولتهايی چون ايران و سوريه نشان داده اند که در نبود يک زبان قاطع و جدی حاضر به رعايت حقوق بشر نيستند.
اين جايزه در سال ۲۰۱۲ به مهندس عباس اميرانتظام و در سال ۲۰۱۱ به مهندس حشمت الله طبرزدی اختصاص يافت.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بيشتر يا پوشش خبری از مراسم می توانند با شماره تلفن (۱-۸۸۸-۹۰۸-۷۳۱۷) تماس بگيرند.
www.humanrightsintl.com
اطلاعات بيشتر:
عبدالفتاح سلطانی در کارنامه فعاليتهای مدنی وحقوق بشری خود تأسيس کانون مدافعان حقوق بشر، و کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم وعادلانه را دارد. آقای سلطانی درطول ۲۴ سال اشتغال به حرفه وکالتش دفاع از پرونده های فعالين دانشجوئی، کارگری، معلمين، اقليتهای قومی و دينی همچون بهائيان، نو کيشان مسيحی، کرد و آذری و ... را در کارنامه خود دارد که بدون دريافت حق الوکاله يا حق الزحمه آنها را پذيرفته است. او دارای ۱۳ سال حکم زندان است.
الکس نيو (رابرت الکساندر نيو) دبير کل سازمان عفو بين الملل در چند دهه اخير فعاليت های قابل توجهی در دفاع از حقوق بشر در ايران و کشورهای همسايگی ايران داشته است و در سازمان عفو بين الملل کمپين هايی برای دفاع از زندانيان سياسی راه اندازی کرده است. او همچنين رئيس سازمان کانادايی عدالت در دنيا است.

هیچ نظری موجود نیست: