۱۳۸۸ خرداد ۱۴, پنجشنبه

پشت صحنه انقلاب ( قسمت 4و 5)

پشت صحنه انقلاب ( قسمت 4و 5)
عباس رحمتی


همانطور که گفته بودیم ، بناست در قسمت چهارم به چگونگی تشکیل سپاه پاسداران و فعالیت کنونی سپاه پاسداران بپردازیم ، بحث خود را بدون مقدمه در این رابطه ادامه میدهیم .
سپاه پاسداران که پایه ها و بنیادش در خارج کشور ریخته شد ه بود پس از سرنگونی رژیم پهلوی در سال 1357 به فرمان خمینی تشکیل شد و در روز دوم اردیبهشت 1358 طی فرمانی به شورای انقلاب اسلامی رسما تاسیس این نهاد سرکوب گر را اعلام کرد . با تشکیل این نهاد در واقع آینده ایران در یک تاریکی مطلق فرو رفت ، جنگ و کشته شدن دهها هزار نفر از جوانان پر شور ایرانی و سرکوب نیروهای سیاسی و دستگیری تعداد بی شماری از اعضای و هواداران گروه های سیاسی و تعداد زیادی از دانشجویان و جوانان و اعدام صدها هزار نفر از این نیروها به دستور خمینی از ارمغان های این نهاد سرکوبگر بود که هنوز هم ادامه دارد .
سپاه پاسداران از پنج نیروی مختلف تشکیل شده است که از ابتدای انقلاب به فعالیت های خود جدا از ارتش ، ادامه داده است ، این نیروها عبارتند از :
1-نیروی زمینی سپاه پاسداران
2 - نیروی هوائی سپاه پاسداران
3- نیروی دریایی سپاه پاسداران
4- نیروی مقاومت بسیج
5- نیروی قدس سپاه
سپاه از همان روزهای اول برای حفظ نظام پا به عرصه وجود گذاشت و از همه روزها بطور مستمر در صف مقدم بوده است در سرکوب، در جنگ، در غارت اموال کشور بطوری که در حال حاضر به یک امپراطور اقتصادی در کشور تبدیل شده است . که اشاره مختصری به آن داریم .
با شروع شدن جنگ ایران و عراق سپاه توانست به عنوان یک نهاد نظامی در جبهه های جنگ و نهاد سرکوب در پشت جبهه به نور چشم خمینی تبدیل شود بطوری که خمینی گفته بود : اگر سپاه نبود کشور هم نبود ! بعد از جنگ سپاه پاسداران بخاطر حمایت های سران رژیم توانست پست های کلیدی را به اشغال خود در آورد شواهد زیادی وجود دارد که پاسداران حاکم ، با اینکه خمینی ظاهرا گفته بود که سپاه بناید در سیاست دخالت کند ولی آینده چیز دیگری را نشان داد که به بررسی آن می پردازیم .
جنگ هشت ساله با عراق باعث شد که سپاه همچون بچه های « عزیز دور دانه» هرچه که دلش خواست انجام دهد و بطوری که قدرت این نهاد سرکوب با دیگر نهاد های دیگر رژیم قابل قیاس نیست ، از قدرت گرفتن آنها همین بس، که توانستند برای قانونی کردن این نهاد و امپراطوری آینده ، قانون تشکیل وزارت سپاه را به مجلس ببرند ، در واقع ابتدا، سرکوب را نهادینه کردند و بعد از همین طریق توانستند امپراطوری خود را گسترده کنند و مرحله به مرحله سنگر های بعدی را تسخیر کنند بطوری که در حال حاضر بیش از نیمی از کرسی های مجلس شورای اسلامی را در اختیار دارند . اخیرا حتا نیرو های انتظامی را کنار گذاشته اند تا بتوانند به سرکوب خود در جامعه عریان تر عمل کنند (البته به دستور خامنه ای حکومت نظامی اعلام نشده بر قرار کرده اند )
سپاه از همان ابتدا کنترل تمامی نیروهای بسیج و کمیته ها را در اختیار خود گرفته بود و در واقع نیروهای انتظامی از ترکیب همین نیروها بود، ولی به خاطر اعتراضات و اعتصابات مردم ، همین را هم تحمل نکرده و برنامه های سرکوب را تغییر داد . سپاه با اینکه خود، زندانها و شکنجه های مخصوص ساخته است با عوض شدن اوضاع و احوال کشور و خیزش ها ی مردمی ، چارت تشکیلاتی خود را برای اذیت و آزار مردم مجددا تغییر خواهد داد .[1]
سپاه پس از اشغال پست های کلیدی کشور و مدیریت کلان سیاسی – اقتصادی و حتا فرهنگی برای سلطه بر فعالیت های اقتصادی یورش جدیدی را آغاز کرد بطوری که توانست رئیس جمهوری خود را که احمدی نژاد باشد را با کمک خامنه ای بر « اریکه» قدرت بنشاند و بدنبال آن یورش های دیگری را سازماندهی کند، که به آن اشاره ی مختصری می کنیم [2]، در خرداد 1385 ظرف یک ماه سپاهیان یورش جدیدی را شروع کردند ، بطوریکه پیمانکاری سه فقره طرح بزرگ ملی را که دو فقره آن به استخراج و انتقال گاز ایران مربوط است و هزینه اجرای آنها بالغ بر 7 میلیارد دلار می شود به سپاه واگذار شد. سپاه برای تصاحب شرکت نفتی « کیش اورینتال » وارد مذاکره شد و موفق به تصاحب آن شد . سپاه در واقع بعد از آتش بس و اعلام پایان جنگ و اعلان آغاز « دوران سازندگی » توسط دولت رفسنجانی در رسانه های حکومتی مدعی شدند که آنها فرماندهی عملیات 8 ساله جنگ را به عهده داشته اند ، حال باید فرماندهی سازندگی را نیز عهده دار شوند ، این ادعا در شرایطی که در طرح رفسنجانی نسبت به مبنی بر ادغام سپاه در ارتش شکست خورده بود و دولت رفسنجانی نسبت به سپاه موضع ضعیفی داشت ، جای خود را باز کرد و پیمانکاری طرح های عمرانی نظیر ساخت « سد کرخه و اتوبان ساوه » بدون انجام تشریفات این مناقصه به آنها (سپاه پاسداران ) واگذار شد .
این فعالیت ها با تشکیل قرارگاهها ی بازسازی معروف به « قرب » در نیروهای هوائی – دریایی –زمینی بسیج و ستاد مشترک سپاه ، ایجاد شرکت ها با عناوین مختلف و تشکل و تمرکز ستادی در قرارگاه خاتم الا انبیاء پیگیری شد و در بخش های کشاورزی – صنعتی و معدنی – راه سازی حمل و نقل و صادرات واردات و آموزش و فرهنگ ادامه یافت .
جانشین قرارگاه سازندگی خاتم الا انبیا خود در مورد تعداد پروژه هایی که سپاه طی 16 سال پس از جنگ بدون تشریفات مناقصه پیمانکاری اجرا آنها شده اعلام کرد « تا کنون 1220 پروژه ملی و منطقه ای عمومی صنعتی و معدنی را اجرا کرده ایم و 247 پروژه هم در حال اجرا داریم» [3] علاوه بر فعالیت های پیمانکاری شرکت های وابسته به سپاه در فعالیت های پولی بانکی و صندوق های قرض الحسنه - تولید فیلم سینمایی – مرغداری –زنبور داری - اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی ، فعالیت های بازرگانی و ترخیص کالاهای وارداتی ، استخراج سنگ و زمین خواری نیز فعالیت های گسترده داشته است .
سپاه حتا موارد متعددی از زمین های مرغوب شهرهای بزرگ بخصوص تهران را به تصرف خود درآورده و با توسل به سرکوب ، مدعیان دولتی ، مالکین این زمینها را که با حکم دادگاه برای باز پس گرفتن این زمین ها مراجعه می کردند را از سر راه برداشته است .به عنوان مثال در زمان خاتمی شهرداری تهران بارها با حکم دادگاه بدون نتیجه به سمت پس گرفتن زمین هایی
رفت که سپاه به تصرف خود درآورده بود .( دستگیری و بازداشت ماموران شهرداری منطقه 20 تهران در مهر ماه 83 توسط نیروهای سپاه از نمونه اقدامات آنها ست )این ماموران با ارائه حکم نه تنها موفق به باز پس گیری زمینها نشدند، بلکه در نهایت باعث دستگیری آنها شد .
سپاه پاسدارن ، با کمک بسیج که تحت امر آنهاست ، وارد عرصه اقتصادی شده است .رحیم صفوی فرمانده کل پیشین سپاه روز 7مرداد 1384 پس از تصرف تخت ریاست جمهوری توسط احمدی نژاد ، در مورد نقش آبی بسیج در کنار سپاه " مقابله با تهدیدات نرم "« سرکوب حرکت های اجتماعی » کمک به دولت در بسیج سازندگی را نیز در ردیف برنامه کار نیروهای تمام وقت بسیج اعلام کرد[4] و بدنبال آن دولت احمدی نزاد در قانون بودجه 85 ارگانهای بسیج را بطور قانونی پیمانکار ذیصلاح پروژه های عمرانی دولت، شناخته و جواز عقد قرارداد دستگاههای دولتی با ارگانهای بسیج را صادر کرد . یعنی دولت بودجه را برای بسیج بطور چشمگیر افزایش داده بود و با ارسال یک متمم در بودجه 85 با استفاده از مازاد در آمد های نفت که به حساب ذخیره ارزی ریخته شده بود ، پروژه های عمرانی جدید بدست بسیج ، به اجرا درآورد.
امپراطوری سپاه تا آنجا پیش رفته است که " وال استریت ژورنال " نوشته است که سپاه پیش از 800 شرکت در کشور سهم دارد و اجازه دخالت در امورات آنها را دارد ، به همین دلیل است که در پیش از 1600 پروژه کشور حضور دارد !
سپاه در امورات منطقه دخالت می کند ، خصوصا سپاه قدس که در مسائل عراق در گیر است ، در مسائل منطقه خاورمیانه دخالت دارد و به همین دلیل مورد توجه ولایت فقیه قرار گرفته است ، یعنی در واقع با ریاست جمهوری احمدی نژاد خیال ولایت فقیه را راحت کرده اند که تا می توانند در سرکوب مردم دخالت کنند ، تا بتوانند رژیم را بیشتر نگه دارند و از طرفی همین امنیت خاطر دادن ولایت فقیه ، خامنه ای دست سپاه را باز گذاشته است تا بتواند در امورات اقتصادی نقش به سزایی داشته باشد ، بطوریکه هم اکنون فرودگاهی بنام پیام که متعلق به سپاه پاسداران است و تمام کالا ها از قبیل تلفن های همراه و سایر کالاهای لوکس را تا حد زیادی وارد می کند و در بازار بزرگی که در اختیار دارد پول سازی می کند . در واقع مافیای سپاه هر گونه جنس یا کالایی اعم از آزاد یا دولتی و یا حتا قاچاق را وارد کشور می کند و هرگونه که می خواهد به فروش می رساند.

[1] یکی از زندانهای مخوف سپاه بند 209 اوین است که زبانزد عام و خاص است
[2] دولت احمدی نژاد مربوط به حلقه و باند معروف ارومیه هستند که احمدی نژاد را روی سر خود گذاشتند تا رئیس جمهورش کنند و خاک ایران را بیشتر در اشغال خود در آورند .هاشمی نسب صادق محصوری از سران این باند هستند ، در رابطه با شهردار شدن وی، سپاه ، نقش به سزایی داشت .
[3] روزنامه شرق 18 خرداد 1385
[4]خبرگزاری فارس 7 مرداد 1374


پشت صحنه انقلاب (قسمت پنچم )
عباس رحمتی

در شماره چهارم این سری مقالات به نهاد سپاه پاسداران که در حال حاضر به یک امپراطوری تبدیل شده است اشاره کردیم در شماره آخر به قسمت دیگر ی از یورش سپاه به اموال و سرمایه های ملی کشورمان اشاره خواهیم داشت .
سپاه پاسداران یورش جدیدی را به عرصه اقتصادی کشور را شروع کرده است و تمام نیروی خود را برای اجرای پروژه های استراتژیک نفت و گاز متمرکز کرده است ، احمدی نژاد علاوه بر 7 میلیارد دلار قرارداد بدون مناقصه یک قرارداد غیر نفتی مربوط به احداث 27 کیلومتر از مترو ی تهران که در فروردین 1385 به قرار گاه خاتم الانبیاء واگذار کرده است ، قرارداد دیگری به پروژه های بزرگ بهره برداری از ذخایر گاز کشور و احداث خط لوله انتقال گاز بطول 900کیلو متر مربوط می شود، که به آن اشاره خواهیم کرد .
الف- بهره برداری از گاز های پارس جنوبی : قراداد فاز های 15 و 16 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی روز هفتم تیر 1385 در عسلویه با حضور سران رژیم و جانشین فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیاء سپاه پاسداران امضاء شد ، این طرح با هدف برداشت روزانه 56 میلیون و 600 هزار متر مکعب از مخزن و تولید 50 میلیون مکعب گاز طبیعی تصفیه شده و سالانه یک میلیون تن « اتان » و یک میلیون و 500هزار تن گاز مایع از هر یک از این فاز ها می باشد . بخش خشکی این پروژه ( عملیات تصفیه گاز در عسلویه ) را نیز قرار گاه خاتم الانبیاء اجرا می کند ، هزینه اجرای این قرارداد حدود 2 میلیارد و95 میلیون دلار برآورد شده است ، که با اضافه کردن هزینه عملیات مربوط به بخش خشکی به رقمی نزدیک به9 /2میلیارد دلار بالغ خواهد شد . تامین اعتبار مالی مورد نیاز توسط احمدی نژاد از محل ذخیره ارزی می باشد ( اکبر ترکان مدیر عامل وقت شرکت نفت و گاز پارس ) [1]
ب – عقد قرارداد نصب لوله سراسری گاز : قراردادی است که در روز 17 خرداد 85 در حضور رحیم صفوی فرمانده کل پیشین سپاه پاسداران و وزیر نفت احمدی نژاد بین قرار گاه خاتم الانبیا ء سپاه پاسداران و وزارت نفت امضاء شده است ، طبق این قرارداد سپاه با هزینه یی حدود 3/ 1میلیارد دلار قرار است از عسلویه به بندر عباس و آنجا به سیستان و بلوچستان گاز ارسال شود که طول مسیر خط لوله یی آن فعلا در ایرانشهر به پایان میرسد حدود 900 کیلو متر است.
از آنجایی که قطر لوله ها 56 اینچ یعنی بالاترین قطر موجود می باشد از این مسیر می توانند به پاکستان هم گاز صادر کنند که هزینه آن 808 میلیون یورو 444/ 2 ریال هزینه اجرایی این پروژه است که به گفته مدیر عامل شرکت گاز ایران « تامین مالی و خرید پروژه هم به قرار گاه خاتم الانبیاء واگذار شده است. »
ج- تصاحب شرکت نفتی کیش اورینتال : سپاه پاسداران به سمت تصاحب شرکت های نفتی مجهز ی مثل " شرکت کیش اورینتال " که از نظر فنی مورد قبول خارجی هاست، روی آورده است ، این شرکت با یک شرکت آمریکایی (هالی برتون ) قبلا قرارداد همکاری امضاء کرده بود . این شرکت در حال حاضر در میدان نفتی مشترک بین ایران و عراق در غرب و برخی میادین نفتی و گازی دیگر از جمله میدان فروزان ( مشترک بین ایران و عربستان ) و میدان سلمان و هم چنین میدان نفتی هنگام مشغول حفاری است [2]
نهاد اقتصادی سپاه در مقایسه با دیگر نهادهای رژیم تنها نهادی است که در دولت احمدی نژاد امتیاز فعالیت گسترده در بخش نفت و گاز کشور را بدست آورده است .
سپاه صرفا به انگیزه غارت منابع مالی وارد عرصه اقتصاد کشور نشد ه بلکه می خواهد ملاحظات و نگرش امنیتی و نظامی جریان حاکم را نیز بر اقتصاد کشور ، به خصوص در بخش منابع زیر زمینی حکمفرما کند در پایان به لحاظ غارت گری ها ی سپاه ، لازم است توضیح دهیم که در جریان دعوای سپاه و مجلس شورای اسلامی بر سر تعیین وزیر نفت دولت احمدی نژاد فاش کردند که صادق محصولی ، فرمانده سابق سپاه که احمدی نژاد برای تصدی پست وزارت نفت معرفی کرده بود ، در موقع خدمت در سپاه 50 میلیارد تومان ثروت انباشته کرده است . بحث یورشهای سپاه می تواند گسترده تر از اینها باشد که ما به محور ها ی عوارض ملموس از این غارتگری اشاره می کنیم.
ا- تقویت و تاخت تاز بیش از بیش عاملی که مانع نظامی تغییر اوضاع در ایران است
2- تنگ شدن عرصه فعالیت بر بخش خصوصی و فرار گسترده تر سرمایه ها به خارج مرزها
3- عدم شفافیت مالی ، فرار مالیاتی و گسترش بیش از پیش اقتصاد زیر زمینی
4- به لحاظ فنی ، وا گذاری پیمانکاری طرحهای بزرگ ملی، به سپاه را به علت عدم صلاحیت پیمانکار و نبود نظارت و بازرسی فنی از جانب کارفرما ، باید به حساب اتلاف منابع مالی کمیاب کشور گذاشت .
واگذاری پروژه های میلیاردی گامی دیگر در راستای تسلط سپاه پاسداران رژیم بر اقتصاد کشور است که خود بحث های گسترده تری را می طلبد .
پایان
[1] خبرگزاری پارس 14 اسفند 1384
[2] خبرگزاری فارس 7تیر 85

هیچ نظری موجود نیست: