۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

اسرائیل کشتی فعالان عازم غزه را 'متوقف' کرد bbc

فعالان حاضر در این کشتی گفته اند که در برابر حمله اسرائیل مقاومت نخواهند کرد

بر اساس گزارش ها، کشتی های اسرائیل کشتی ایرلندی حامل محموله های امدادی به غزه را در دریای مدیترانه تعقیب می کنند، اما نیروهای اسرائیل وارد آن نشده اند.

خبرگزاری ها به نقل از فعالانی که این سفر را سازماندهی کرده اند تعقیب کشتی (Rachel Corrie) را اعلام کرده اند.

دولت اسرائیل تاکید کرده بود که از پهلو گرفتن این کشتی در غزه جلوگیری خواهد کرد، اما هنوز خبر رهگیری آن را تایید نکرده است.

این کشتی به جای عبور از نزدیکی سواحل اسرائیل ظاهرا مسیر دیگری نزدیک به سواحل مصر را برای رسیدن به غزه در پیش گرفته است.

فعالان حاضر در کشتی گفته اند که در صورت حمله اسرائیل، مقاومت نخواهند کرد.

آمریکا از سرنشینان آن خواسته است که محموله خود را به جای غزه در بندر اشدود در جنوب اسرائیل تخلیه کنند.

مایک هامر، یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا، مستقر در کاخ سفید جمعه (چهارم ژوئن) با صدور بیانیه ای گفت: "با توجه به در نظر گرفتن منافع همه طرف ها و برای رساندن امن کمک ها به مردم غزه، ما سرنشینان کشتی ریچل کوری و سایر کشتی ها را بطور جدی تشویق می کنیم که به بندر اشدود بروند."

این مقام کاخ سفید گفت وضعیت جاری محاصره غزه باید تغییر کند، اما تغییر آن بطوری که نیازهای مردم غزه و نیز امنیت اسرائیل تامین شود، زمان نیاز دارد.

نخست وزیر اسرائیل می گوید نگران قاچاق اسلحه به گروه حماس در نوار غزه است

خانم کوریگان به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که کشتی به غیر از غزه به جای دیگری نخواهد رفت تا ضمن تحویل محموله کمکی به ساکنان غزه، محاصره اسرائیل شکسته شود.

اسرائیل قلمروی آبی غزه را کنترل می کند و تاکید دارد که به کشتی ریچل کری اجازه عبور نخواهد داد.

این کشتی به یاد ریچل کری، فعال صلح آمریکایی نامگذاری شده است که در سال ۲۰۰۳ توسط یک بولدوزر اسرائیلی زیر گرفته شد. او می خواست مانع از عبور بولدوزر و تخریب خانه فلسطینیان شود که کشته شد.

گروه جنبش آزادی غزه که در قبرس مستقر است، ارسال این محموله را سازماندهی کرده است. این گروه خشونت را رد می کند.

آمریکا نگران تکرار حادثه دوشنبه گذشته است که در آن کماندوهای اسرائیلی در یکی از کشتی های امدادرسان با فعالان درگیر شدند و نه تن از آن ها را کشتند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می گوید که کشورش "چاره دیگری" به جز متوقف کردن کاروان کشتی هایی که سعی داشتند محاصره غزه را بشکنند نداشت و اجازه نخواهد داد غزه "بندر ایران در مدیترانه" شود.

اشاره آقای نتانیاهو به گروه حماس است که کنترل غزه را در دست دارد و اسرائیل آن را از عوامل ایران در نزدیکی مرز خود می داند.

دولت اسرائیل در پی کشته و زخمی شدن تعدادی از فعالان بین المللی به شدت تحت فشار بوده و از سوی بسیاری از کشورها محکوم شده است.

ترکیه که حادثه روز دوشنبه در کشتی مرمره آبی متعلق به این کشور رخ داد و چند شهروندش نیز کشته شدند، هشدار داده است که امکان دارد روابط تجاری و قراردادهای دفاعی خود را با اسرائیل قطع کند.

حداقل هشت تن از فعالانی که توسط اسرائیلی ها کشته شدند، اهل ترکیه بوده اند.

هیچ نظری موجود نیست: