۱۳۹۵ مرداد ۲, شنبه

حمله انتحاری داعش به راهپیمایی 'جنبش روشنایی' در کابل ۸۰ کشته به جا گذاشت

حمله انتحاری داعش به راهپیمایی 'جنبش روشنایی' در کابل ۸۰ کشته به جا گذاشت



Image copyrightARMAN
Image captionحمله انتحاری به تجمع 'جنبش روشنایی' جان ۸۰ تن را گرفت

وزارت کشور/داخله افغانستان اعلام کرد حمله انتحاری به تجمع معترضان "جنبش روشنایی" در کابل ۸۰ تن کشته و ۲۳۱ زخمی به جا گذاشته است.
حمله به این تظاهرکنندگان توسط ۳ مهاجم انتحاری انجام شده که فرد اول توانسته بمب همراه خود را منفجر کند، اقدام فرد دوم ناقص مانده و سومین مهاجم انتحاری در اثر شلیک پلیس کشته شده است.
گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات را به عهده گرفته است.

Image copyrightWEST MIDLAND POLICE
Image captionخبرگزاری "اعماق" متعلق به گروه موسوم به دولت اسلامی، داعش، اعلام کرده که این گروه مسئولیت انفجار در محل تظاهرات 'جنبش روشنایی' را به عهده گرفته است

این حمله انتحاری زمانی رخ داد که مرحله نخست اعتراض‌ها به پایان رسیده بود و معترضان مشغول برپا کردن خیمه‌ها برای "تحن نامحدود" بودند.
ریاست جمهوری افغانستان دستور ایجاد یک کمیسیون تحقیق را داده تا زیر نظر دادستانی‌کل، در خصوص واقعه امروز به انجام تحقیقات بپردازد.

راه اندازی تظاهرات پس از شکست مذاکره

شورای عالی جنبش روشنایی روز گذشته (جمعه، ۱ اسد/مرداد) اعلام کرد که گفت‌وگوها برای آغاز مذاکرات با حکومت شکست خورده است و این جنبش در شهر کابل دست به "تظاهرات نامحدود" می‌زند.
شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری، در واکنش به اعلام برگزاری تظاهرات گفت که اعتراضات در گذشته برای تأمین برق بامیان بود که بودجه اجرای این طرح به تصویب رسیده و کار برق‌رسانی به ولایت بامیان رسما شروع شده‌است. ارزیابی برای برق رسانی به مناطق مرکزی افغانستان، در مدت ۶ ماه آینده تکمیل می‌شود.
او گفت که تا قوس/ آذر ۱۳۹۸، برای ۲۰ هزار خانه در بامیان برق تأمین خواهد شد.

Image copyrightARG
Image captionراه اندازی تظاهرات پس از شکست مذاکره با حکومت افغانستان انجام شد

اما رهبری جنبش روشنایی این طرح حکومت را ناقص دانسته و بر لزوم تغییر مسیر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از سالنگ به بامیان تأکید کرده است.

واکنش‌ها به حمله مرگبار

اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان رویداد امروز را حمله به آزادی‌های شهروندی ملت افغانستان دانست و گفت که این آزادی‌ها از ستون‌های قانون اساسی افغانستان است. او گفت هدف از حمله امروز، ایجاد تفرقه است ولی ملت افغانستان وحدت خود را حفظ خواهد کرد.

Image copyrightGETTY IMAGES
Image captionآقای غنی رویداد امروز را حمله به آزادی‌های شهروندی ملت افغانستان دانست

عبدالله عبدالله، ریاست اجرایی افغانستان با محکوم کردن حادثه امروز، از نیروهای امنیتی کشور خواست تا با تمام توان در پیگیری عاملان حمله امروز و تامین امنیت شهروندان تلاش کنند.
سازمان عفو بین‌الملل گفت که حمله به تجمع معترضان امروز در کابل "نمایانگر بی‌اعتنایی کامل گروه‌های مسلح به زندگی انسان است. چنین حملاتی یادآور آن است که جنگ در افغانستان برخلاف باور بعضی‌ها رو به کاهش نبوده، بلکه در حال تشدید است که پیامدهای آن زنگ خطری برای حقوق بشر در این کشور است."
ژنرال جان نیکلسون، فرمانده کل ناتو در افغانستان نیز حمله به معترضان خط انتقال برق از سالنگ را محکوم کرد و آن را کار دشمنان صلح افغانستان خواند. این فرمانده ناتو تأکید کرد ناتو به پشتیبانی از مردم و حکومت وحدت ملی افغانستان ادامه می‌دهد.
در واکنشی دیگر، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که این گروه هیچ رابطه‌ای با انفجارهای امروز در محل تظاهرات جنبش روشنایی نداشته، بلکه آن را محکوم می‌کند. سخنگوی گروه طالبان همچنین افزوده که "دشمنان افغانستان برای ایجاد تفرقه، تعصبات قومی، مذهبی و سمتی میان مردم این کشور دست به چنین کاری می‌زنند".

Image copyrightHAKIM MUZAHER
Image captionدر ۲۷ ثور تظاهرات بزرگی در کابل و یک رشته تظاهرات دیگر در سایر شهرهای افغانستان و تعدادی از شهرهای اروپایی راه افتاد

جنبش روشنایی با تغییر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان موسوم به خط ۵۰۰ کیلوولت از بامیان به سالنگ مخالف است، ولی دولت با تأکید بر کشیدن این خط از سالنگ، وعده داده که یک خط ۲۲۰ کیلوولتی از بغلان به بامیان بکشد.
تصمیم کابینه افغانستان در نشست یازدهم ثور/اردیبهشت خود برای تغییر خط انتقال برق وارداتی ترکمنستان از بامیان به سالنگ، تاکنون مجموعه ای از اعتراضات را در این کشور به دنبال داشته است.
از جمله، در ۲۷ ثور/اردیبهشت، در واکنش به این تصمیم تظاهرات بزرگی در کابل و یک رشته تظاهرات دیگر در سایر شهرهای افغانستان و تعدادی از شهرهای اروپایی به راه افتاد.

هیچ نظری موجود نیست: