۱۳۹۸ شهریور ۱۳, چهارشنبه

نوه چرچیل و چند وزیر سابق با احتمال اخراج از حزب حاکم بریتانیا مواجه‌اند


جانسون و چرچیلحق نشر عکسEPA
Image captionبوریس جانسون هنگام امضای کتاب تالیفی خود در ستایش چرچیل - نوه وینستون چرچیل به خاطر مخالفت با سیاست اروپایی جانسون با خطر اخراج از حزب محافظه‌کار مواجه است
در پی شکست دولت بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، در برابر رای نمایندگان مجلس عوام برای در دست گرفتن دستور کار مجلس، احتمال تصویب طرح مخالفان دولت برای جلوگیری از خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا افزایش یافته و تعدادی از اعضای برجسته حزب حاکم محافظه‌کار با خطر طرد از جناح حزبی مواجه شده‌اند.
روز چهارشنبه، ۱۳ شهریور (۴ سپتامبر)، مجلس عوام پارلمان بریتانیا طرح پیشنهادی یکی از نمایندگان برای ممنوعیت خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) بدون توافق بر سر شرایط خروج را مورد مذاکره و احتمالا رای‌گیری قرار خواهد داد. در صورت تصویب این طرح، نخست وزیر در اجرای برنامه اعلام شده خود برای خروج از اتحادیه اروپا در ضرب‌الاجل تعیین شده ولو بدون دستیابی به توافق بر سر شرایط خروج ناکام خواهد ماند.
شامگاه گذشته، نمایندگان مجلس عوام رای دادند که دستور کار جلسه امروز شامل ارائه "طرح راجع به خروج از اتحادیه اروپا" باشد که توسط یکی از اعضای حزب کارگر، حزب مخالف دولت، مطرح خواهد شد و مورد مذاکره قرار خواهد کرد.
طبق رویه متعارف جلسات مجلس عوام، دستور کار روزانه مجلس توسط دولت تعیین می‌شود و برنامه کاری دولت همیشه از اولویت برخوردار است. با رای شامگاه گذشته، این رویه در نشست امروز رعایت نخواهد شد و مجلس با وجود مخالفت دولت، طرح مربوط به اتحادیه اروپا را بررسی خواهد کرد. با توجه به موضعگیری نمایندگان از جمله شماری از نمایندگان حزب حاکم محافظه‌کار، احتمال می‌رود که این طرح تصویب شود.
این طرح شامل الزام دولت به درخواست تمدید مهلت ضرب‌الاجل برگزیت به مدت سه ماه - تا پایان ژانویه سال آینده - است مگر اینکه در این فاصله، دولت بتواند به توافقی با اتحادیه دست یابد که مورد قبول و تصویب پارلمان قرار گیرد.
سومزحق نشر عکسEPA
Image captionنیکلاس سومز (اول راست) و چند تن دیگراز نمایندگان محافظه‌کار هنگام خروج از شماره 10 داونینگ استریت پس از ملاقات با نخست وزیر - سومز از جمله کسانی است که با اخراج از حزب مواجه است
در دستور کار پیشنهادی آمده است که ممکن است تمامی مراحل تصویب این طرح، شامل قرائت، مذاکره، بررسی و رای‌گیری نهایی در یک جلسه صورت گرفته و تکمیل شود. در چنین صورتی، این مصوبه به فوریت جنبه قانون می‌یابد و اجرای آن برای دولت الزام‌آور خواهد بود.
اتحادیه اروپا تا پایان ماه اکتبر به بریتانیا فرصت داده تا در مورد خروج از اتحادیه تصمیم نهایی خود را اتخاذ کند. پیشتر، نمایندگان مجلس، از جمله آقای جانسون، با توافق به دست آمده توسط ترزا می، نخست وزیر سابق، مخالفت کرده و خواستار مذاکره مجدد در مورد شرایط خروج شده بودند. آقای جانسون گفته است در صورتی که اتحادیه اروپا شرایط جدید او را قبول نکند، کشورش را بدون توافق از اتحادیه خارج خواهد کرد.
کلارکحق نشر عکسREUTERS
Image captionکنث کلارک (ایستاده) هنگام سخنرانی در جلسه شامگاه گذشته مجلس عوام (ترزا می هم در عکس دیده می‌شود) - کلارک از با سابقه‌ترین نمایندگان مجلس عوام و از اعضای برجسته حزب محافظه‌کار است
مخالفان برگزیت بدون توافق معتقدند که چنین اقدامی به اقتصاد بریتانیا زیان خواهد زد و لازم است مذاکره برای دستیابی به توافق ادامه یابد و دولت خواستار تمدید ضرب‌الاجل اتحادیه اروپا شود. برخی از احزاب و گروه‌های سیاسی معتقدند که همه‌پرسی برگزیت در تابستان سال ۲۰۱۶ بدون آگاهی کامل مردم از تبعات این وضعیت برگزاری شد و خواستار برگزاری همه‌پرسی مجدد در مورد خروج از اتحادیه یا نحوه خروج از آن شده‌اند. در همه‌پرسی سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۵۲ درصد از رای‌دهندگان به خروج از اتحادیه رای دادند.
در جلسه شامگاه گذشته، پیشنهاد حزب کار گر برای "در دست گرفتن" دستور کار مجلس در روز چهارشنبه با ۳۲۸ رای در برابر ۳۰۱ به تصویب رسید. دولت خواستار رد این طرح شده و هشدار داده بود هرکدام از نمایندگان عضو حزب محافظه‌کار که به نفع این طرح رای بدهد، عضویت او در جناح حزبی را به حالت تعلیق در خواهد آورد و حتی ممکن است اجازه شرکت در انتخابات عمومی بعدی از سوی حزب را نداشته باشد.
با اینهمه، یکی از نمایندگان حزب حاکم در جریان سخنرانی نخست وزیر کرسی خود را ترک کرد و به حزب لیبرال دموکرات، از احزاب مخالف دولت و حامی برگزاری همه‌پرسی مجدد، پیوست. همچنین بیست و یک نماینده عضو حزب محافظه‌کار، از جمله شماری از اعضای ارشد حزب، با نادیده گرفتن هشدار رهبری حزب، به طرح پیشنهادی حزب مخالف برای در دست گرفتن دستور کار مجلس رای مثبت دادند.

هیچ نظری موجود نیست: