۱۳۸۷ شهریور ۲۸, پنجشنبه

توتو: حمله به بیت حانون احتمالا جنایت جنگی است BBC


ماموریت توتو در نوار غزه آغاز شد

دزموند توتو، اسقف اعظم سابق کیپ تاون در آفریقای جنوبی، برای انجام ماموریتی از طرف سازمان ملل متحد به نوار غزه سفر کرده است.
این ماموریت در ارتباط با مرگ 19 فلسطینی است که در جریان حمله اسرائیل به شهرک بیت حانون در شمال غزه در سال 2006 کشته شدند.
در آن زمان، ارتش اسرائیل گفت حمله به بیت حانون اشتباه بوده است و اهود اولمرت، نخست وزیر اسرائیل نیز از این کشتار ابراز تاسف کرد.
هفت کودک از جمله کشته شدگان این حمله بودند.
آقای توتو که برنده جایزه صلح نوبل نیز هست، از طریق گذرگاه رفح، که در مرز اراضی فلسطینی با مصر واقع است، وارد نوار غزه شده است.
اسقف اعظم سابق کیپ تاون پیش از ترک غزه در روز چهارشنبه (28 مه)، با شماری از بازماندگان و شاهدان عینی این حادثه ملاقات و گفتگو خواهد کرد.
انتظار می رود که گزارش آقای توتو از مشاهداتش در ماه سپتامبر منتشر شود.
حمله به بیت حانون
هشتم نوامبر سال 2006، واحدهای زرهی اسرائيل در گلوله باران شهرک فلسطينی بيت حانون در شمال غزه دهها نفر را کشتند و زخمی کردند.
دزموند توتو پیش از ترک غزه در روز چهارشنبه (28 مه)، با شماری از بازماندگان و شاهدان عینی این حادثه ملاقات و گفتگو خواهد کردارتش اسرائيل که پس از تخليه بيت حانون در حومه اين شهرک مستقر شده بود، نقاطی از این شهرک را زير آتش گرفت 19 نفر فلسطینی، از جمله کودکان و زنان را کشت.
به گفته مسئولان يک بيمارستان محلی، سيزده تن از کشته شدگان اين حمله از اعضای يک خانواده، دو نفر از آنان زن و شش نفر ديگر افراد خردسال بودند.
در آن زمان رهبران تشکيلات خودگردان فلسطينی خواستار تشکيل جلسه اضطراری شورای امنيت سازمان ملل متحد و وادار کردن اسرائيل به قطع حملات نظامی عليه مناطق فلسطينی شدند.
در اسرائيل، اهود اولمرت، نخست وزير، از تلفات غيرنظاميان در حمله روز چهارشنبه ارتش اسرائيل ابراز تاسف کرد و آمادگی دولت خود را برای ارسال کمک های بشردوستانه برای زخمی های حادثه اعلام کرد.
همچنين، امير پرتز، وزير دفاع اسرائيل، دستور توقف حملات در غزه را صادر کرد و خواستار انجام تحقيقات در مورد واقعه روز هشتم نوامبر شد.
تزيپی ليونی، وزير خارجه اسرائيل نيز گفت که هدف ارتش اين کشور آسيب رساندن به غيرنظاميان نبوده است اما افزود که در عمليات نظامی، وقوع چنين حوادثی غیرقابل اجتناب است.
نيروهای اسرائيلی یک روز پیش از این حمله اعلام کردند که پس از شش روز اشغال بيت حانون، اين شهرک را تخليه کرده اند اما گفتند که برای زير نظر داشتن اوضاع، در اطراف شهر موضع گرفته اند.
در جريان عمليات ارتش اسرائيل در بيت حانون، دهها فلسطينی و يک سرباز اسرائيلی کشته شدند.
مقامات نظامی اسرائيل گفته بودند که گروه های تندرو فلسطينی از داخل بيت حانون به سوی خاک اسرائيل موشک پرتاب می کرده اند و هدف از عمليات خود را خاتمه دادن به موشک پرانی فلسطينيان اعلام کردند.
با اعلام خبر کشته و زخمی شدن دهها فلسطينی در بيت حانون، تشکيلات خودگردان فلسطينی سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

کودکان فلسطينی در ميان قربانيان آتشباری تانکهای اسرائيلی در بيت حانون بودند- عکس آرشیوی
گزارشی خطاب به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد می گوید که بمباران دو سال پیش شهرک فلسطینی بیت حانون توسط اسرائیل احتمالا در زمره جنایات جنگی قرار می گیرد.
این گزارش که توسط دزموند توتو، اسقف اعظم سابق کیپ تاون و برنده جایزه صلح نوبل، تدوین شده است ادعای اسرائیل را که این حمله نتیجه خطایی بوده که در سیستم توپخانه ای ارتش این کشور رخ داده است، در هاله ای از تردید قرار می دهد.
آقای توتو خواستار پرداخت غرامت به بازماندگان قربانیان این حادثه شده است.
نوزده نفر در حمله اسرائیل، که پس از آغاز عملیات نظامی علیه موشک پرانی پیکارجویان فلسطینی در غزه رخ داد، کشته شدند.

اسقف اعظم سابق کیپ تاون (در آفریقای جنوبی)، در ماه مه به بیت حانون سفر کرد. این سفر بارها به خاطر مخاللفت های اسرائیل به تعویق افتاده بود.
گزارش آقای توتو حاوی شاهدت های هولناک جمع آوری شده از نجات یافته گان حملات توپخانه ای اسرائیل علیه بیت حانون است: اجساد مردگان که در خیابان ها افتاده بودند، بیمارستان ها و درمانگاه هایی که جای نگهداری از شمار زیاد زخمی ها را نداشتند و همچنین مجروحانی که برای رفتن به بیمارستان های اسرائیلی باید پول نقد به نگهبانان پاسگاه های مرزی اسرائیل می دادند.
ارتش اسرائیل، که در آن زمان تلاش داشته از موشک پرانی پیکارجویان فلسطینی جلوگیری کند، می گوید تحقیقاتش نشان می دهد که حمله توپخانه ای به بیت حانون به خاطر خطای فنی بوده است اما گزارش دزموند توتو به این توضیح نگاهی تردید آمیز دارد.
این گزارش می گوید مدارکی وجود دارد که برخورد ارتش اسرائیل با موشک پرانی پیکارجویان فلسطینی بی تناسب و بدون توجه به خطر جانی برای غیرنظامیان فلسطینی و همینطور در تناقض با قوانین بین المللی صورت گرفته است.
دزموند توتو خواستار انجام تحقیقات مستقل در این ارتباط شده است.
اسقف اعظم توتو این گزارش را روز پنجشنبه (18 سپتامبر)، به سازمان ملل تحویل خواهد داد و اسرائیل در این جلسه مباحثه فرصت دارد به گفته های آقای توتو واکنش نشان دهد.
آقای توتو به عنوان مامور حقیقت یاب سازمان ملل در ارتباط با مرگ 19 فلسطینی که در جریان حمله اسرائیل به شهرک بیت حانون در شمال غزه در سال 2006 کشته شدند، در ماه مه به منطقه سفر کرده بود
.

هیچ نظری موجود نیست: