۱۳۸۷ خرداد ۲۳, پنجشنبه

ادامه خشونت در غزه و گفتگوهای آتش بس در مصر BBC


جنبش حماس، که کنترل غزه را به دست دارد، حمله هوایی ارتش اسرائیل را مسبب این انفجار دانسته اما گفته است که در این منطقه عملیات نظامی در جریان نبوده است.
ارتش اسرائیل دست داشتن در این حمله را رد کرده است.
کمی پس از این انفجار، که خانه فرمانده حماس در بیت لاهیا را با خاک یکسان کرده است، آتشبار خمپاره و موشک به سمت مرز اسرائیل آغاز شد.
دست کم 25 نفر در این آتشباری زخمی شدند و شمار زیادی از خانه ها نیز آسیب دیدند.
پیشتر دو فلسطینی دیگر در زد و خورد با سربازان اسرائیلی در غزه کشته شدند.
در همین حال، یک مقام ارشد ارتش اسرائیل به قاهره، پایتخت مصر رفته است تا در گفتگوهای دولت حسنی مبارک در جهت توافق بر سر پیمان آتش بس در غزه و توقف حملات به اسرائیل، شرکت کند.
آموس گیلاس، روز پنجشنبه (12 ژوئن)، با عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات مصر گفتگو خواهد کرد.
گمانه زنی
حماس گفته است که هواپیماهای اسرائیلی منزل احمد حموده را، که گفته می شود یکی از بمب سازان این گروه است، منفجر کرده اند.
اسرائیل معمولا حملات هوایی خود به غزه را تائید می کند و انکار حمله امروز از سوی این کشور باعث شده است شایع شود که مواد منفجره ای که در داخل این منزل بوده به طور تصادفی منفجر شده است.
روشن نیست که در کنار چهار قربانی که اعلام شده است، افراد دیگری در زیر آوار مانده اند یا نه. همچنین روشن نیست که آقای حموده هنگام وقوع این حادثه در منزلش بوده است یا نه.
همسایه های آقای حموده با بیل و گلنگ تلاش داشته اند قربانیان دیگر این حادثه را از زیر آوار بیرون بکشند و بنا به گزارش ها سه زخمی با برانکارد از این محل بیرون آورده شده اند.
حماس اصرار دارد که این انفجار توسط ارتش اسرائیل صورت گرفته و آن را "حمله ای شرورانه" توصیف کرده است.
حملات موشکی فلسطینیان، که کمتر باعث تلفات و خسارات می شود، معمولا واکنش نظامی اسرائیل را در پی داشته است.
از پائیز سال گذشته تا کنون، حدود پانصد نفر، که نیمی از آنان فلسطینیان مسلح بوده اند، در عملیات نظامی اسرائیل جان خود را از دست داده اند.
همچنین، از ماه ژوئن سال گذشته که جنبش حماس بر باریکه غزه مسلط شده، اسرائیل این بخش از سرزمین های فلسطینی را در محاصره اقتصادی قرار داده است.

هیچ نظری موجود نیست: