۱۳۸۸ مرداد ۱۱, یکشنبه

ویدئو کنفرانس خبری و دفاع محمدعلی ابطحی و عطریانفر در دادگاه - چه کسانی محاکمه می شوند؟

سیاستمداران اصلاح طلبی که جلسه محاکمه آنها از روز شنبه دهم امرداد در دادگاه انقلاب تهران به اتهام "ایفای نقش در کودتای مخملی" آغاز شده، افرادی هستند که طی سی سال گذشته دارای مناصب مهم حکومتی و شغل های بالای دولتی بوده اند.این سیاستمداران عضو حزب مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، مجمع روحانیون مبارز و حزب کارگزاران سازندگی هستند.


از راست بهزاد نبوی، محمد علی ابطحی، محسن صفایی فراهانی . پایین سمت راستعبدالله رمضان زاده، محمد عطریانفر و محسن امین زاده


مشخصه مشترک افراد در حال محاکمه و تشکل هایی که به آن وابسته هستند، اصلاح طلبی و حمایت از میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو نامزد اصلاح طلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است که هر دو می گویند در این دوره از انتخابات تخلف و تقلب صورت گرفته و با ابطال آن، انتخابات باید تجدید شود.حزب مشارکت که بیشترین تعداد سیاستمداران دستگیرشده و متهمان حاضر در دادگاه را به خود اختصاص داده، یکی از اولین احزاب اصلاح طلبی است که پس از انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری ایران تأسیس شد. هسته اصلی حزب مشارکت را دانشجویان پیرو خط امام تشکیل می دهند که در سال ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را به تسخیر درآوردند.محسن امین زاده، مصطفی تاج زاده، عبدالله رمضان زاده، محسن میردامادی و محسن صفایی فراهانی از جمله اعضای حزب مشارکت هستند که دادگاه به اتهام آنها رسیدگی می کند.


در دادگاه


در کنغرانس مطبوعاتی


محسن امین زاده
امین زاده، رئیس ستاد ائتلاف اصلاح طلبان حامی میرحسین در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بود. آقای امین زاده از دانشجویان حامی تسخیر سفارت آمریکا در تهران بود که بعدها از موسسان حزب مشارکت ایران اسلامی شد. او به مدت هشت سال معاون وزیر خارجه ایران در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی بوده است.

مصطفی تاج زاده
تاج زاده، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و از اعضای شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. این دو تشکل سیاسی اصلاح طلب در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران از نامزدی میر حسین موسوی حمایت می کردند. آقای تاج زاده در دولت محمد خاتمی مدتی طولانی معاون وزارت کشور ایران بود و از او به عنوان یکی از سیاستمداران موثر در توسعه سیاسی ایران در دوران هشت ساله اصلاحات یاد می شود.


عبدالله رمضان زاده
رمضان زاده، سخنگوی دولت محمد خاتمی پس از استعفای عطاالله مهاجرانی از سخنگویی است. آقای رمضان زاده پیش از این سمت، رئیس اداره‌ طرح و برنامه‌ وزارت کشور، مدیر کل سیاسی این وزارتخانه و استاندار کردستان بوده است. او اینک از اعضای شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی است.

محسن میردامادی
میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت ایران اسلامی است. آقای میردامادی از دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود که در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ سفارت آمریکا در تهران را به اشغال درآوردند. او در مجلس ششم نماینده و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود، اما صلاحیتش برای انتخابات مجلس هفتم مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفت.

محسن صفایی فراهانی
صفایی فراهانی، رئیس سابق فدراسیون فوتبال، معاون وزیر اقتصاد و دارایی در دولت دوم محمد خاتمی و رئیس هیات اجرایی جبهه مشارکت ایران اسلامی است. در یکی از مناظره های تلویزیونی که در جریان رقابت های دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد، محمود احمدی نژاد اتهام های مالی متوجه آقای صفایی فراهانی کرد. محسن صفایی فراهانی با رد اتهام های آقای احمدی نژاد از تصمیمش برای شکایت از رئیس جمهوری خبر داده بود اما مشخص نیست با دستگیری آقای صفایی فراهانی که پس از اعلام نتایج انتخابات صورت گرفت، این شکایت به قوه قضائیه ارائه شد یا خیر.

محمد علی ابطحی
ابطحی، روحانی اصلاح طلب و از چهره‌های جنبش اصلاحات در ایران است. او در دولت محمد خاتمی مدتی رئیس دفتر رئیس‌جمهور بود و سپس به معاونت پارلمانی و حقوقی ریاست جمهوری ایران برگزیده شد.ابطحی در اواخر دوران هشت ساله ریاست جمهوری خاتمی از مقام خود استعفا داد و عمده فعالیت خود را در "مرکز گفت و گوی ادیان" که یک موسسه پژوهشی درباره مسائل دینی است، ادامه داد.ابطحی در دوران جنگ هشت ساله ایران و عراق که رادیو یکی از مهمترین رسانه ها در ایران به شمار می رفت، مدتی رئیس رادیو ایران بود. او در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از کناره گیری محمد خاتمی از نامزدی، از مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی حمایت کرد.ابطحی همچون محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون است. این مجمع، در سال ۱۳۶۶ و در آستانه انتخابات مجلس سوم و با تایید خمینی تاسیس شد.

بهزاد نبوی
نبوی از اعضای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران است. او در دولت اول میر حسین موسوی، وزیر مشاور در امور اجرایی و در دوره ای دیگر وزیر صنایع سنگین بود. او در دوره ششم مجلس شورای اسلامی نماینده تهران شد و از نواب ریاست این مجلس بود. صلاحیت او برای نامزدی در دوره هفتم مجلس از سوی شورای نگهبان رد شد. نبوی همچون مصطفی تاجزاده عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. این سازمان، در فروردین ۱۳۵۸ با به هم پیوستن ۷ گروه اسلام‌گرایی که پیشتر از مخالفان حکومت سلطنتی در ایران محسوب می شدند، تاسیس شد. این گروه‌ها گرچه تا قبل از انقلاب اسلامی ارتباط تشکیلاتی چندانی با هم نداشتند اما وجود هدفی همچون دشمنی با سازمان مجاهدین خلق یکی از مهمترین مسائل مشترک شان بود که حتی در نام این سازمان نیز تجلی پیدا کرد.

محمدعطریانفر
از اعضای هیات موسس و شورای مرکزی نزدیکترین حزب ایران به اکبر هاشمی رفسنجانی، یعنی حزب کارگزاران سازندگی ایران است. کارگزاران سازندگی، از احزاب اصلاح طلب ایران است که توسط ۱۶ نفر از اعضای دولت اکبر هاشمی رفسنجانی، در اسفند ۱۳۷۴ خورشیدی و با انتشار فهرست نامزدهای مورد حمایت خود در انتخابات مجلس پنجم، آغاز به کار کرد.آقای عطریانفر که از چهره های کلیدی حزب کارگزاران است در خلال سال های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ مدیر کل سیاسی وزارت کشور بوده است.او مدتی هم رئیس حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی بود و در اولین انتخابات شورای شهر تهران، به عضویت در این شورا در آمد و مدتی نیز رئیس این شورا شد. تا پیش از انتخاب محمود احمدی نژاد به عنوان شهردار تهران، آقای عطریانفر بیش از یک دهه سردبیر روزنامه همشهری بود، که یکی از پرتیراژ ترین روزنامه های ایران محسوب می شود و متعلق به شهرداری تهران است

هیچ نظری موجود نیست: