۱۳۸۸ شهریور ۱۵, یکشنبه

نشانی از قُفل شُدن خامنه ای در خانه ی اول

منصور امان

تازه ترین بیانیه آقای موسوی که در آن ضمن توضیح برخی دیدگاه های خود، خواسته هایی را به عُنوان مُطالبات حداقلی مطرح کرده است، زیر یک واقعیت چیره بر مُعادلات سیاسی موجود در کشور به گونه پُر رنگ تری خط تاکید کشیده است و آن ناکامی باند نظامی – امنیتی ولایت در مهار، کُنترُل و هدایت روندهای سیاسی و اجتماعی چه در بالا و چه در پایین است.

آیت الله خامنه ای و شُرکا برای تغییر مُوازنه به نفع خود، زیر بار هر فضاحت تصور ناپذیری رفته اند و تمام کارتهای نامُتعارفی که در آستین داشتند را روی میز گُذاشته اند، بدون آنکه به طور لمس پذیر توانسته باشند در میدان نبرد پیشروی کرده و خواسته ای را به مثابه فاکت تحمیل کُنند.

"رهبر" و چاقوکشهای او در این میان نه فقط با دیده هراس آلود و به شدت تیره به بازگُشایی مدارس و دانشگاه ها یا ازدحام کوچه و بازار می نگرند بلکه از فرط اضطراب حتی بازیهای خانگی خود مانند مراسم سالانه بر سر گور آقای خُمینی یا گردهمایی مذهبی عید فطر را نیز لغو می کُنند.

سُریدن شتابان باند ولایت به این موقعیت سُست در "پایین" که هر چیزی جُز توانایی حفظ تعادُل و داشتن اقتدار را بازگو می کند، به گونه بدیهی هیچ کُمکی به سفت کردن پای آن در "بالا" نیز نخواهد کرد. ژرفش شکافهای موجود میان باندها و گرایشهای دستگاه قُدرت و باز شُدن ترکهای جدید در راس و بدنه این ساختار، آب شُدن تدریجی یک اتوریته به طور کُلی است که بدون آن، هژمونی مُجرد این یا آن باند ارزش عملی زیادی ندارد.

آقای موسوی با پافشاری بر تقلُب باند ولایت در انتخابات و تکرار درخواست پیشین خود برای تشکیل "کُمیته حقیقت یاب" و "مُجازات خاطیان"، در حقیقت قُفل شُدن آقای خامنه ای در خانه ای اول را با وجود همه ی خون و چرکی که به اطراف پاشیده، به او یادآور شُده است. فراتر از آن، طرح درخواستهای تازه از سوی آقای موسوی مانند تصویب قوانینی برای جلوگیری از دخالت "نظامیان" در سیاست و فعالیتهای اقتصادی و نیز تضمین آزادی مطبوعات و اجتماعات، گُستره ی زمینی که "رهبر" و مُریدانش به گونه مُنظم در حال از دست دادن هستند را نقشه برداری کرده است.

طرح علنی این مُطالبات به مثابه پایه ی خواسته ها از باند ولایت، موقعیت را برای آن دسته از "اصلاح طلبان" و مُنتقدین خُصوصی آیت الله خامنه ای که مایلند رضایت شان خریداری شود نیز دُشوار می سازد. با شاخصهایی که نامزد مُشترک "اصلاح طلبان" برای برآورده شُدن خواسته ها تعریف کرده است، طرحها و اقدامهای عملی آنها می تواند محک بخورد.

هیچ نظری موجود نیست: