۱۳۸۹ خرداد ۱۵, شنبه

ترکیه: ممکن است روابط با اسراییل را به حداقل برسانیم bbc

روابط ترکیه و اسراییل

کشته شدن نه نفر از فعالان صلح توسط کماندوهای اسراییل خشم عمومی در ترکیه را به همراه داشته است.

ترکیه هشدار داده است که در پی حمله مرگبار کماندوهای اسراییلی به کشتی های حامل کمک های بشر دوستانه به غزه، احتمال دارد روابط تجاری و قراردادهای دفاعی خود را با اسراییل قطع کند.

بیولنت آرینج، معاون نخست وزیر ترکیه گفته است که کشورش مشغول ارزیابی دوباره روابط با اسراییل است.

روز دوشنبه بر اثر درگیری بین کماندوهای اسراییلی و سرنشینان یکی از کشتی هایی که برای انتقال کمک های بشر دوستانه به غزه عازم این منطقه بودند دست کم ۹ نفر از فعالان صلح که اهل کشور ترکیه بودند جان خود را از دست دادند.

بر اساس تازه ترین گزارش ها اکنون عده دیگری از فعالان طرفدار حقوق فلسطینی ها با یک کشتی ایرلندی حامل کمک های بشردوستانه برای مردم غزه عازم این منطقه شده اند.

مقام های اسراییلی اعلام کرده اند که به این کشتی اجازه نخواهند داد وارد آبهای غزه شود.

مایرید کوریگان مگوایر، یکی از برندگان پیشین جایزه صلح نوبل هم که در میان یازده سرنشین ایرلندی و مالزیایی این کشتی است به بی بی سی گفت که این گروه درصورت مواجه شدن با نیروهای اسراییلی دست به خشونت نخواهد زد.

این فعالان صلح می گویند که احتمالا کشتی "راشل کری" صبح روز شنبه به سواحل غزه خواهد رسید.

درگیری اسراییل با کشتی های حامل کمک های بشردوستانه که در آبهای بین المللی اتفاق افتاد، انتقادهای گسترده بین المللی را برای این کشور به همراه داشته است.

در مورد آنچه که منجر به کشته شدن این عده از فعالان صلح شد روایت های گوناگونی وجود دارد.

روابط اسراییل و ترکیه

گفته می شود در این کشتی ایرلندی اقلامی وجود دارد که اسراییل ورود آنها را به غزه ممنوع کرده است.

در حالیکه فعالان طرفدار حقوق فلسطینی ها می گویند از جانب نیروهای اسراییلی به آنها حمله شده است، ارتش اسراییل ادعا کرده که کماندوهایش توسط این افراد کتک خورده اند و به سوی آنها تیراندازی شده است.

مقام های اسراییلی می گویند به دلیل بیم از اینکه در این محموله ها سلاح هایی برای تحویل به نیروهای حماس وجود داشته باشد از تحویل این کمک های به غزه جلوگیری خواهند کرد.

بیولنت آرینج، معاون نخست وزیر ترکیه امروز جمعه، چهارم ژوئن گفته است که کشورش در حال بررسی دوباره روابط نظامی و اقتصادی با اسراییل است اما در عین حال تاکید کرده که در این مورد تصمیم فوری گرفته نخواهد شد.

آقای آرینج در عین حال گفته است که احتمالا روابط ترکیه با اسراییل به حداقل ممکن خواهد رسید اما این به معنای قطع کامل روابط با این کشور نخواهد بود.

جاناتان هد، خبرنگار بی بی سی در استانبول می گوید معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است که حمله اسراییلی ها به کشتی حامل کمک های بشردوستانه و کشته شدن این نه فعال صلح در دراز مدت پیامدهایی در روابط ترکیه و اسراییل خواهد داشت.

خبرنگار بی بی سی همچنین می گوید که با آرام شدن فضای احساسی ناشی از عزاداری برای کشته شدگان این حادثه در ترکیه، مقامات این کشور ظرف روزهای آینده در مورد آینده روابط خود با اسراییل تصمیم گیری خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست: