۱۳۹۰ اردیبهشت ۲, جمعه

گزارش آماری نقض حقوق بشر در فروردین ۹۰

۰۲,۰۲,۱۳۹۰
amar-mahaneh90
خبرگزاری هرانا - بر اساس گزارشات بررسی شده از سوی نهاد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر که در محدوده زمانی فروردین ماه سال ۱۳۹۰ از سوی منابع رسمی و مستقل انتشار یافته است در طی بازه زمانی مذکور ۸۰۷۹۱ نقض حقوق بشر در ۲۰۳ مورد به ثبت رسید.
نمودار زیر مقایسه نموداری گزارش ماهانه بر اساس گستره رسته‌ها در فروردین ۹۰ است که بر این اساس زندانیان با ۳۲% و حوزه اندیشه و بیان با ۲۱% به ترتیب در مقام اول و دوم تعداد موارد نقض حقوق بشر و گزارشگری قرار دارند.
هم چنین در ذیل می‌توانید نمودار دایره‌ای مربوط به مقایسه استان‌ها و حجم گزارشات ثبت شده را مشاهده نمائید. 

مشروح آمار

کارگران
در فرورین ماه امسال، ۷۸۸۳۰ نقض موردی حقوق کارگران در ایران، توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران ثبت شده است.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده در فروردین ماه، دستکم ۴۰۰۰۰ کارگر توسط کارفرمایان به علت تعدیل نیرو از کار اخراج شدند. این در حالیست که حداقل ۲۲۵ واحد تولیدی و یا کارخانه نیز تعطیل شده و ۱۰۰۴۸۶ گزارش شده است.
هم چنین در طی سال گذشته دستکم ۱۸ مورد اعتصاب یا تجمع کارگری توسط واحد مذکور به ثبت رسیده است که از مهم‌ترین آن می‌توان به اعتصاب چند روزهٔ کارگران پتروشیمی بندر امام در اعتراض به موارد متعدد منجمله اجرا نشدن مصوبه دولت مبنی بر انعقاد قرارداد مستقیم با کارگران، اشاره کرد. بسیاری از کارگران نیز در اعتراض به عدم پرداخت حقوق معوقه توسط کارفرما که در یک مورد به ۳۰ ماه (کارخانه ریسندگی و بافندگی کاشان) نیز رسیده است، تجمع و یا اعتصاب نموده بودند.
از سویی به علت نبود امینی کافی در محیط کار حداقل ۴ سانحه روی داده که بر اثر آنچهار کارگر کشته و دو تن زخمی شدند.
در ماه گذشته ۵ کارگر نیز به علت فعالیت کارگری از سوی نیروهای امنیتی احضار و ۵ تن هم بازداشت شدند که این بازداشت‌ها مربوط به مهندشان شرکت پتروشیمی جم می‌باشد.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کارگران ۹۰% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز افزایش ۵۱% را شاهد بوده‌ایم. 
اقلیت‌های مذهبی
در طول ماه گذشته تعداد ۲۷ نقض موردی حقوق اقلیت‌های مذهبی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسید.
در فروردین ماه، دستکم ۱۶ نفر از شهروندان با گرایش‌های مختلف مذهبی غیر از اسلام شیعی بازداشت و ۱ نفر از سوی مراجع قضایی احضار شد.
هم چنین در ۴ مورد نیز نیروهای امنیتی از فعالیت اقتصادی اقلیت‌های مذهبی در ایران ممانعت به عمل آوردند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلییت‌های مذهبی ۴۰% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۲۸% را شاهد بوده‌ایم. 

اقلیت‌های قومی

در فروردین ماه تعداد ۱۳۴ نقض موردی حقوق اقلیت‌های قومی در ایران توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.
در سال گذشته دستکم ۹۷ تن در حوزهٔ اقلیت‌های قومی بازداشت شدند. هم چنین ۹ تن از ایشان از سوی شعب مختلف دادگاه انقلاب به تحمل ۴۶ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.
این در حالیست که حداقل ۱۳ شهروند در حوزه مذکور نیز به دست نیروهای امنیتی کشته شدند که طبق آمار ده تن از ایشان را شهروندان کرد و سه تن را شهروندان عرب تشکیل داده‌اند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اقلییت‌های قومی ۵۰% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز افزایش ۵۶% را شاهد بوده‌ایم. 

اصناف

در فروردین ماه ۴۵ نقض موردی حقوق اصناف مختلف توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که این رقم مربوط به گزارش پلمب ۴۵ واحد صنفی توسط نیروهای امنیتی می‌باشد.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اصناف ۵۸% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۳۳% را شاهد بوده‌ایم. 

فرهنگی

در فروردین ماه تعداد ۹ نقض موردی حقوق در بخش فرهنگی توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است که این آمار مربوط به احضار یک هنرمند، ممانعت ماموران امنیتی از اجرای دو برنامه، جلوگیری از فعالیت سه ناشر در نمایشگاه بین المللی کتاب، به آتش کشیده شدن یک دفتر فیلم سازی و توقیف دو مجموعهٔ هنری می‌باشد.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق فرهنگی ۵۵% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۴۶% را شاهد بوده‌ایم. 

زنان

در ماه گذشته تعداد ۶ نقض موردی حقوق زنان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است و از این آمار ۳ مورد آن مربوط به صدور احکام دادگاه‌های انقلاب برای فعالین این حوزه بوده است.
هم چنین ۲ مورد بازداشت زنان و یک مورد خودسوزی زنان در این ماه به ثبت رسیده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زنان ۵۰% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز افزایش ۲۵% را شاهد بوده‌ایم. 

کودکان

در ماه گذشته تعداد ۶ نقض موردی حقوق کودکان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.
بر اساس این آمار ۴ مورد کودک آزاری و یا تجاوز جنسی گزارش شده است و بازداشت دو فعال حقوق کودکان نیز از جمله موارد نقض حقوق کودکان و فعالین این عرصه بوده است.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق کودکان ۱۰۰% نسبت به سال گذشته افزایش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز افزایش ۱۰۰% را شاهد بوده‌ایم. 

اعدام

در این ماه تعداد ۲۹ گزارش نقض موردی حقوق بشر رخ داده است که از این تعداد ۸ مورد مربوط به صدور حکم اعدام و ۱۶ مورد آن مربوط به اجرای این حکم بوده است.
چهار تن از اعدام شدگان در ملا عام اعدام شدند و اجساد ۵ اعدامی نیز به خانواده ایشان تحویل نشد. دو تن از اعدام شدگان زن بوده‌اند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل اعدام زندانیان ۳۰% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۱۷% را شاهد بوده‌ایم، اما در این ماه رشد ۶۲% در اجرای حکم اعدام به ثبت رسیده است. 

دانشجویان

در طی ماه گذشته تعداد ۳۹ نقض موردی حقوق دانشجویان در سراسر کشور توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.
بر همین اساس در محدوده زمانی مذکور یک تن بازداشت، پنج تن محاکمه و بیست نفر نیز به کمیته انضباطی احضار شدند، طبق رای کمیته انضباطی برای ۴ دانشجو ۷ ترم تعلیق از تحصیل صادر شد و دو دانشجو نیز از تحصیل محروم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق دانشجویان ۹۱% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۷۱% را شاهد بوده‌ایم. 

زندانیان

در فروردین ماه سال جاری تعداد ۱۶۱۲ نقض موردی حقوق زندانیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.
این آمار شامل دستکم ۴۰ مورد اعمال محدودیت مضاعف بر زندانیان ائم از ممانعت از تماس تلفنی و ملاقات با خانواده و ۱۲ مورد بلاتکلیفی می‌باشد. هم چنین در ۵ مورد نیز مسئولان از رسیدگی پزشکی به زندانیانی که سلامت جسمی ایشان در معرض خظر جدی قرار داشته است، سربازدند.
از سویی ۲ تن از زندانیان نیز در اعتراض به موارد متعددی منجمله شرایط نامطلوب زندان، رفتار نامناسب مسئولان و یا بلاتکلیفیشان دست به اعتصاب غذا زدند.
هم چنین در ۱۹ مورد زندانیان - اکثرا جهت اعمال فشار- به انفرادی منتقل شدند و ۲ تن از ایشان نیز در همین راستا به زندانی دیگر که عموما با محل زندگی خانواده‌ها فاصله طولانی دارد، تبعید شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق زندانیان ۸۵% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۶۴% را شاهد بوده‌ایم. 

اندیشه و بیان

در این ماه تعداد ۵۳ نقض موردی حقوق شهروندان در حوزه اندیشه و بیان توسط واحد آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به ثبت رسیده است.
آمار فوق الذکر مربوط به بازداشت ۶ تن از فعالین سیاسی مدنی با گرایش‌های مختلف و ۱۲ نفر نیز از سوی دستگاه قضایی به اعدام محکوم شدند.
طبق آمار فوق و با مقایسه آن در ماه مشابه سال قبل نقض حقوق اندیشه و بیان ۷۸% نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، هم چنین در تعداد موارد نیز کاهش ۶۲% را شاهد بوده‌ایم.

هیچ نظری موجود نیست: