۱۳۹۰ اسفند ۲۴, چهارشنبه

تصاوير ماهواره ای وجود اتاقک های انفجار در پارچين را تاييد می کند







رادیو فردا : کارشناسان هسته ای و تسليحاتی « موسسه علوم و امنيت بين المللی » می گويند که در عکس های ماهواره ای که از مرکز «پارچين» در ايران گرفته شده است وجود آشيانه و يا اصطلاحا اتاقک های مخصوص انفجارهای بسيار قوی را تشخيص داده اند. آژانس بين المللی انرژی اتمی خواستار بازديدهای دقيق تر و بيشتر از اين مرکز نظامی در حومه تهران است ولی تاکنون دولت ايران با اين خواست موافقت نکرده است.

« ديويد آلبرايت « و « پل برانان» کارشناسان « موسسه علوم و امنيت بين المللی » می گويند که اين آشيانه انفجار در بخش کوچک و دورافتاده ای از تاسيسات نظامی « پارچين» قرار گرفته و حفاظ و ديوارهای ايمنی و امنيتی جداگانه ای دارد.​​
​​
بين اين ساختمان و ساير بخش های تاسيسات نظامی «پارچين» می توان يک خاکريز بزرگ را در عکس های ماهواره ای مشاهده کرد که با توضيحات مندرج در گزارش آژانس بين المللی انرژی اتمی که در نوامبر سال ۲۰۱۱ منتشر شد همخوانی دارد. به نظر می رسد که فاصله اين آشيانه های مخصوص انفجارهای قوی با ساير بخش های «پارچين» حدود چهار کيلومتر است.
  
بازرسان آژانس در سال ۲۰۰۵ از تاسيسات نظامی « پارچين » بازديد کردند. رييس آژانس بين المللی انرژی اتمی اخير اعلام کرد که اين آژانس خبر دارد  که برخی فعاليت های در اين مرکز هنوز ادامه دارند. وقتی که از وی سئوال شد که آيا فکر می کند که ايران فعاليت های خود را در اين تاسيسات پنهان نگاه داشته « يوکيا آمانو» پاسخ داد « اين احتمال وجود دارد و بازرسان ما بايد از اين تاسيسات بازرسی کنند.»

کارشناسان « موسسه علوم و امنيت بين المللی » می افزايند اگر ايران برای از بين بردن شواهد مربوط به فعاليت های پنهان خود مشغول پاکستازی تاسيسات «پارچين» باشد احتمالا اين کارها در اين بخش جداگانه از تاسيسات روی می دهند. بنابراين درخواست آژانس بين المللی انرژی اتمی برای بازديد از اين قسمت مشخص و ساير بخش های تاسيسات « پارچين» بايد از سوی جامعه بين المللی حمايت شود.

در روزهای گذشته خبرگزاری های دولتی در ايران از قول رامين ميهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه ايران اخبار مربوط به پاکسازی در تاسيسات « پارچين » را تکذيب کردند.


هیچ نظری موجود نیست: