۱۳۹۱ خرداد ۸, دوشنبه

بیانیه­ ی کانون نویسندگان ایران:




بیانیه­ ی کانون نویسندگان ایران:

منیژه­ نجم عراقی روانه­ ی زندان شد

دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۲۸ مه ۲۰۱۲









در پی پروژه­ ی ازکارانداختنِ قطعی کانون نویسندگان ایران و زندانی کردن فریبرز رئیس دانا، عضو هیئت دبیران کانون، منیژه­ نجم عراقی ، فعال پی­گیر مسایل زنان، نویسنده و مترجم ("جامعه شناسی زنان"، "درآمدی جامع بر نظریه های فمینیستی"، "زن و ادبیات" و بسیاری از مقاله­ ها و سخنرانی­ ها) و عضو دیرین و منشی منتخب در آخرین انتخابات کانون نویسندگان ایران ( تیر ماه ۱۳۸۷) روز یک شنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ روانه­ی زندان اوین شد.



روز ۳/۶/۱۳۸۹ ماموران امنیتی به منزل نجم عراقی ریختند و ضمن بازرسی مفصل و ضبط بسیاری از اسناد و مدارک و مُهر کانون، او را چهار جلسه مورد بازجویی قرار دادند و سپس به مدت سه روز ( از ۲۴/۷/۸۹ تا ۲۷/۷/۸۹) بازداشت و آن­گاه در دادگاهی سردستی (۳/۱۲/۸۹) به یک سال زندان محکوم کردند. در کیفر خواست و حکم دادگاه اتهام او را "تبلیغ علیه نظام" از طریق ارسال بیانیه­ های کانون نویسندگان ایران و نیز شرکت در مراسم بزرگداشت سالانه بر سر مزار زنده یادانِ جان باخته محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، و نیز شاعر بزرگ ما، احمد شاملو، اعلام کردند.



چنان که بارها به تاکید گفته­ ایم مسئولیت بیانیه ­های کانون بر عهده ­ی هیئت دبیرانِ منتخب آن و تک تک اعضای کانون است و از این رو هیچ مسئولیت مستقیمی متوجه منیژه­ نجم عراقی نیست. اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت نیز، آن هم در گورستانی که کیلومترها از آب و آبادانی به دور است، بیشتر به یک شوخی تلخ می­ ماند تا اتهامی که قرار است به استناد آن یکی از فرهیخته­ ترین زنان این کشور را یک سال به بند بکشند. منیژه­ نجم عراقی در کار خود، چه در مقام عضویت و چه به عنوان منشی­ کانون، همواره بسیار دقیق ، منضبط، دلسوز و وقت شناس و نمونه ­ی اعلای وظیفه شناسی و پای­بندی به آزادی بود و اعضای کانون از همه­ ی جهات قدردان زحمات او هستند.



کانون نویسندگان ایران ضمن جلب توجه اهل قلم و دیگر مدافعان آزادی بیان به پروژه­ ی از کار انداختن کانون، با اتکا به منشور و اساس­نامه­ ی خود مانند گذشته بر حق چون و چرا ناپذیر خود برای دفاع پی­گیر از آزادی بیان و قلم و اندیشه پا می­ فشارد و خواهان آزادی بی­قید و شرط دو عضو زندانی خود، منیژه نجم عراقی و فریبرز رئیس دانا، و تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.



کانون نویسندگان ایران

۸/۳/۱۳۹۱

www.kanoon-nevisandegan-iran.org





هیچ نظری موجود نیست: