۱۳۸۸ فروردین ۲۰, پنجشنبه

فراخوان روشنفکران جهان برای بایکوت اسرائیل


فراخوان روشنفکران جهان برای بایکوت اسرائیل
۱۷ فروردین ۱۳۸۸
admin
برخی از امضا‌کنندگان این نامه عبارتند از:
جودیت باتلر، نوام چامسکی، ژاک هرش، میشل لوی، نوامی کلاین، هنری گلدمن، ژاک بده، پل ژاکوبز، استفان اریک‌برونر و …
برخی از امضا‌کنندگان این نامه عبارتند از:
جودیت باتلر، نوام چامسکی، ژاک هرش، میشل لوی، نوامی کلاین، هنری گلدمن، ژاک بده، پل ژاکوبز، استفان اریک‌برونر و
به گزارش شبکه ایران گروهی از فعالان صلح یهودی که بخش اعظم آنها را روشنفکران کشورهای مختلف اروپایی تشکیل می‌دهند در نامه‌ای خواستار بایکوت اسرائیل شده‌اند.
در این نامه سرگشاده نام جودیت باتلر از فیلسوفان پساساختارگرای آمریکایی، به عنوان یکی از تنظیم‌کنندگان و هماهنگ‌کنندگان آن دیده می‌شود. او از حامیان مؤثر کمپینی است که به بایکوت آکادمیک اسرائیل می‌پردازد؛ کمپین فلسطینی در حمایت از بایکوتِ آکادمیک و فرهنگیِ اسرائیل (PACBI)، در رام‌ا… در آوریل ۲۰۰۴ به وسیله گروهی از آکادمیسین‌ها و روشنفکران فلسطینی تشکیل شد.
برخی از امضا‌کنندگان این نامه عبارتند از:
جودیت باتلر، نوام چامسکی، ژاک هرش، میشل لوی، نوامی کلاین، هنری گلدمن، ژاک بده، پل ژاکوبز، استفان اریک‌برونر و …
در این نامه آمده است:
«ما گروهی از فعالان صلح یهودی هستیم. برخی از ما نوعاً به همین نام شناخته می‌شوند اما برخی دیگر نه ولی ما همگی نسبت به آنهایی معترضیم که مدعی سخن گفتن از سوی همه یهودیان‌اند، یا آنها که به ما اتهامات یهود‌ستیزی نسبت می‌دهند تا بتوانند مخالفت قانونی‌مان را در نطفه خفه کنند. »
در این نامه همچنین نسبت به اتهاماتی که به هرمان دیکرز عضو اتحادیه تجاری و رهبر حزب چپ (DIE LINKE) در شهر دویسبورگ آلمان، می شود اعتراض شده است. دیکرز که خواستار بایکوت کالاهای اسرائیلی شده بود به «یهود‌ستیزی ناب» متهم شده است.
همچنین موضع امضاکنندگان نامه درباره بایکوت کالاهای اسرائیلی اینگونه بیان شده است:

ما امضا‌کنندگان این نامه دیدگاه‌های متفاوتی درباره درایت و کارایی طرح بایکوت کالاهای اسرائیلی داریم. برخی از ما معتقدیم چنین بایکوتی مؤلفه اساسی یک کمپین بایکوت، محرومیت و تحریم‌هایی است که می‌تواند به چهار‌دهه طولانی اشغال فلسطین توسط اسرائیلی‌ها پایان دهد. گروه دیگری از ما گمان می‌کنند راه بهتر برای تحت فشار قرار دادن حکومت اسرائیلی این است که بایکوت گزیده‌تری صورت دهیم؛ بایکوت نهادها، مؤسسات و شرکت‌هایی که از اشغال فلسطین حمایت می‌کنند اما همه ما بر سر این نکته متفق‌القولیم که اگر قرار است صلح و عدالت در خاورمیانه به‌دست آید، حیاتی است که فشارهایی علیه حکومت اسرائیلی اعمال کنیم، و همه ما اذعان داریم که فراخوان طرح بایکوت اسرائیل هیچ دخلی به سیاست نازیسم، مبنی بر اینکه «از یهودیان چیزی نخر»، ندارد.
بایکوت اسرائیل، به‌منظور پایان دادن به اشغال فلسطین، به هیچ‌وجه یهود‌ستیزانه نیست، چنان‌که بایکوت آفریقای جنوبی برای پایان دادن به رژیم آپارتاید ضد‌سفید‌پوستان نبود. جنبش‌های عدالت‌خواه اجتماعی اغلب به اعمال تحریم و محرومیت دعوت کرده‌اند، حال چه علیه رژیم نظامی برمه، چه علیه حکومت سودان. چنین فراخوان‌هایی اصلاً و ابداً تبعیض‌آمیز نیستند. خشونت در خاورمیانه، در حقیقت، منجر به اَعمال یهود‌ستیزانه‌ای در اروپا شده است.
همچنین با اشاره به این موج یهودستیزی در اروپا، از اسلام هراسی انتقاد شده است:
امروزه یک شکل نژاد‌پرستی وخیم و حاد در اروپا همانا اسلام‌هراسی و بیگانه‌هراسی‌ای است که مستقیماً‌ در مورد مهاجران کشورهای مسلمان اعمال می‌شود. در همان حال‌که برخی از آنان که همه منتقدان اسرائیل را به یهود‌ستیزی متهم می‌کنند اغلب خودشان - همچون دولت و حکومت اسرائیل - در چنین اشکالی از نژاد‌پرستی دست دارند
******************************************************************
سانسور عکس زنان کابینه اسرائیل در روزنامه‌های این کشورآفتابدو روزنامه فوق سنتی رژیم صهیونیستی با دستکاری عکس کابینه جدید این رژیم، تصویر دو وزیر زن را حذف کردند.به گزارش سرویس بین‌الملل آفتاب، «لیمور لیونات» (Limor Livnat) و «سوفا لندور» (Sofa Landver)، در این عکس یادگاری با 30 عضو دیگر کابینه دیده می‌شدند، اما روزنامه صهیونیستی، «یاتد نیمان» (Yated Neeman)، با دستکاری دیجیتالی تصویر، عکس دو مرد را جایگزین آن‌ها کرد و روزنامه «شا تووا» (Shaa Tova)، هم عکس این دو زن را سیاه کرد.از دیدگاه یهودیان فوق سنتی، چاپ عکس زنان در روزنامه نقض حریم عفاف آن‌ها است.سایر روزنامه‌های اسرائیلی، عکس‌های تغییر داده شده را همراه عکس اصلی با تیتر، «پیدا کنید زن را » منتشر کردند!یهودیان اولترا ارتودوکس یا فوق سنتی خود را از جریان اصلی جامعه با انجام تکالیف سنتی مذهبی و نیز پوشیدن کلاه، لباس و کلاه‌گیس‌های آویزان سیاه برای مردان، و نیز دامن‌ و آستین‌های بلند برای زنان متمایز می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست: