۱۳۸۸ مهر ۶, دوشنبه

خانوادههای بازداشت شدگان نگران فرزندان خود


بنا بر گزارشهای رسیده از تهران دهها نفر از اعضای خانوادههای بازداشتشدگان راهپیماییهای روز قدس در تهران, با تجمع در مقابل دادگاه انقلاب خواستار آزادی بستگان زندانی خود شدند. در تظاهرات روز قدس دهها نفر در تهران و شهرستانها بازداشت شدند.

خبرگزاری هرانا: شمار اعضای خانوادههای بازداشتشدگان که از ساعات اولیه شنبه روز (4 مهر / 26 سپتامبر) در مقابل دادگاه انقلاب اجتماع کرده بودند بیش از 100 نفر بود. با باز شدن در ورودی دادگاه آنها به داخل هجوم آورده و در برابر استعلام رایانهای صف کشیدند تا شاید خبری از بستگان بازداشتشدهی خود بدست بیاورند.
به گزارش رویداد, اکثر افرادی که صبح روز شنبه در مقابل دادگاه انقلاب اجتماع کرده بودند, خانوادههای بازداشتشدگان تظاهرات روز قدس در تهران بودند. نیروی انتظامی یک روز پس از راهپیماییهای روز قدس خبر داد که 35 نفر در اعتراضهای روز قدس در تهران بازداشت شدهاند. گفته میشود شمار بازداشتشدهها بسیار بیش از اینهاست.
به دلیل کشتهشدن چندین نفر از بازداشتشدههای حوادث پس از انتخابات و نیز خبرهای مربوط به تجاوز به دختران و پسران بازداشتشده در زندانها, خانوادههای بازداشتشدگان به شدت نگران سرنوشت فرزندان خود هستند. بنا بر گزارشهای خانوادهها هر روز ساعتها در مقابل دادگاه انقلاب انتظار میکشند تا شاید زندانی بودن بستگانشان تایید شود یا آنها را برای گذاشتن وثیقه جهت آزادی زندانیشان, رسیده فرابخوانند. بنا بر گزارشها هنوز محل نگهداری شماری از زندانیان مشخص نیست و خانوادههای آنان نگران و سرگردانند.
تجمع جلوی اوین
بنابر گزارشهای رسیده از روز شنبه همچنین دهها نفر از بستگان زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار آزادی عزيزان خود, تهران شدند. این خبر در رسانههای حامیان دولت احمدینژاد نیز بازتاب داشت و آنها "جریان سبز" را سازمانگر تجمع خانوادههای زندانیان سیاسی در مقابل اوین معرفی کردهاند.
وبسایت خبری "رجانیوز" که از حامیان سرسخت دولت احمدینژاد است, روز شنبه 4 مهر نوشت: «جریان موسوم به سبز در تازهترین اقدام خود و پس از برگزاری تجمع روز قدس و برای دور نماندن از برگزاری تجمعات مداوم غیرقانونی در تهران, قصد دارند با سوء استفاده از احساسات و عواطف خانوادهها و دوستان نزدیک زندانیان سیاسی آنان را ترغیب کنند تا به هر بهانهای در مقابل زندان اوین تجمع کنند ».
رجانیوز در ادامهی نوشتهی خود افزوده است: «از بهانههایی که سران جنبش سبز در این خصوص طرحریزی کردهاند علاوه بر مراسم مذهبی, برگزاری سالروز تولد و سالگرد ازدواج زندانیان سیاسی است تا بتوانند با این شگرد خانوادهها و دوستان نزدیک این زندانیان سیاسی را به تجمعات غیرقانونی در مقابل زندان اوین ترغیب کنند ».
بنابر گزارشهای انتشار یافته در وبسایتهای مستقل, در هفتههای اخیر محوطه مقابل زندان اوین هیچ روز و شبی بدون حضور خانوادهای زندانیان سیاسی نبوده است. محل تجمع اصلی هم "زیر پلی" مقابل در اصلی زندان اوین است.
نوشین احمدی خراسانی, روزنامهنگار و فعال حقوق زنان در گزارشی در این باره در وبسایت "مدرسه فمینیستی" نوشته است: «زندگی و رنج, شادمانی و امید و درد را توامان وقتی با همه وجودت لمس میکنی که شباهنگام در مقابل در اصلی زندان اوین, زیر پلی دود گرفته و برساخته از آهن و سیمان قدم بگذاری و درحالی که ماشینهای ون روشن در برابرت ایستادهاند تا یادآور شوند که حضور دارند, در کنار خانوادههای زندانیان سیاسی بنشینی و از شعار «الله اکبر» تا «زندانی سیاسی, تولدت مبارک» فریاد کنی و در همان موقع هم خبر دستگیریهای دیگری همچون بازداشت «آذر منصوری» را بشنوی ... »
منبع خبر: خبرگزاری هرانا

هیچ نظری موجود نیست: