۱۳۸۹ مرداد ۱۵, جمعه

گزارش هفته‌گی نقض حقوق بهائیان ایران


رهانا:تمدید قرار بازداشت مدیران جامعه‌ی بهایی، عدم صدور کارنامه برای داوطلبان بهایی در کنکور سراسری ۸۹ و آغاز محکومیت بهنام متعارفی شهروند بهایی ساکن سمنان از مهم‌ترین اخبار نقض حقوق بهائیان در هفته‌ی پیش بود.

گزارش هفته‌گی نقض حقوق بهائیان ایران

گزارش نقض حقوق بهائیان ایران در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

۱۱ مرداد

عدم صدور کارنامه برای داوطلبان بهایی در کنکور سراسری ۸۹

بر طبق روال چندین سال گذشته، در کنکور سراسری سال ۸۹ نیز داوطبان بهایی با مشکل نقص پرونده روبرو شده و بر این مبنا کارنامه‌ ای نیز برای ایشان صادر نشد.

۱۲مرداد

ممنوع شدن استفاده‌ی بهائیان از قبرستان مخصوص خودشان در سمنان

در اوایل مرداد ١٣٨٩ بهائیان سمنان رسماً توسط مسئولان از استفاده از گورستان بهائی آنجا که حدود ٢۵ سال به بهائیان تعلّق داشته ممنوع شدند. در عوض به بهائیان دستور داده شد از نقطه ای دورافتاده به عنوان گورستان جدید بهائی استفاده کنند. این در حالیست که گورستان بهائیان سمنان چندین بار مورد حمله قرار گرفته و مسئولان، خانواده ها را براى گرفتن جواز دفن مجبور به مراجعات مکرر مى کنند. در ٢٧ بهمن ١٣٨٧ این گورستان به شدت تخریب شد؛ حدود ۵٠ قبر ویران، غسّال خانۀ آن به آتش کشیده شد و روی دیوار مخازن بزرگ و تانکرهای فلزی آب در مجاورت گورستان، دیوارنویسی های حاوی مطالب تحقیرآمیز دربارۀ آئین بهائی و تهدید «بهائیان نجس کافر» به مرگ، نوشته شد.

آغاز محکومیت بهنام متعارفی شهروند بهایی ساکن سمنان

بهنام متعارفی از شهروندان بهایی ساکن سمنان، جهت گذران ۱۸ ماه حبس خود روانه‌ی زندان این شهر شد. وی به اتهام”تبلیغ بهاییت” و ” تبلیغ علیه نظام”مجبور به طی این دوره حبس است.

۱۵مرداد

تمدید قرار بازداشت مدیران جامعه‌ی بهایی ایران به مدت دو ماه

در تاریخ ۲ مرداد امسال، دو روز پس از انقضای آخرین حکم بازداشت دو‌ماهۂ این هفت نفر، وکلای مدافع، بر مبنای قوانین ایران، درخواست رسمی برای آزادی آنها با قید وثیقه را به دادگاه ارائه دادند.

در پی این درخواست قاضی پرونده به زندانیان اطلاع داده که حکم بازداشت آنها یک‌ بار دیگر به مدت دوماه تمدید شده است.

هیچ نظری موجود نیست: