۱۳۹۰ مرداد ۲۸, جمعه

مرداد, 28 مرداد 1332, قیام ملی 28 مردادرکرمیت روزولت, محمد مصدق, کودتا, کودتای 28 مرداد, کودتای 28 مرداد 1332, اردشیر ریپورتر, دکتر محمد مصدق, دکتر مصدق, شاه


28 مرداد کودتا یا قیام ملی؟

در کودتای 28 مرداد 1332 در 18 اوت 2011 در 1:23 ب.ظ.
در مورد  28 مرداد مطالب زیادی نقل می شود عده ای آن را قیام ملی و عده ای نیز از آن به عنوان کودتا یاد می کنند در این مطلب به برسی اسناد و مدارک می پردازیم تا ببینیم این حادثه کودتا بوده است یا قیام ملی؟
در روز 19 ژوئن 1953 کرمیت روزولت از یک منطقه پرت مرزی با گذرنامه جعلی وارد ایران می شود و هنوز نرسیده توانست توطئه های فراوانی را بر علیه دکتر مصدق ترتیب دهد بنا به اسناد سیا مبلغی معادل 19 میلیون را برای بر انداختن محمد مصدق هزینه کرد کرمیت روزولت بعد از وارد شدن به خاک ایران با تزریق پول به آخوندها و اوباش توانست تظاهرات های فرمایشی را بر علیه مصدق ترتیب دهد به یک باره از محله های جنوب شهر تهران اعتراضاتی که قبلا بر علیه مصدق سابقه نداشته صورت می گیرد به یکباره روحانیون در مساجد مصدق را یهودی و ملحد معرفی می کنند و مطبوعات به یکباره به مصدق لقب همجنس باز بودن می دهند.
علاوه بر کرمیت روزولت فعالیت های جاسوسی سیا در ایران بطور گسترده انجام می شد مثلا در روز دهم خرداد 1332 موریس ژوول جاسوس فرانسوی دستگیر شد-در روز 28 خرداد 1332 به یک بانوی فرانسوی بنام ماری گالیشه که در کاخ عبدالرضا پهلوی بعنوان پرستار مشغول کار بود دستور داده شد ایران را ترک کند-در 31 خرداد 1332 شهربانی همدان یک انگلیسی بنام کلنل ویلیام مورگان را از ایران اخراج کرد-دردوم تیر 1332 فرمانداری شیراز یک پزشک انگلیسی بنام دکتر دلسوزا را صادر کرد-در روز هفتم تیر 1332 معلوم شد یک انگلیسی بنام رابرت آلیس در تهران مشغول جاسوسی بوده-در روز 14 تیر 1332 یکی از ماموران مخفی شهربانی یک جاسوس انگلیسی بنام جاک را می خواهد دستگیر کند ولی وی فرار می کند-ذر روز 4 مرداد 1332یک پزشک آلمانی به نام دکتر وینترمانل مشغول فعالیت های غیر عادی بوده که وقتی ماموران برای بازداتشت وی می روند فرار می کند-در روز 6 مرداد 1332 دکتر دلسوزا به کمک دکتر شارب انگلیسی دست به تحریکاتی در شیراز بین عشایر بر علیه حکوما می زنند-در روز 13 مرداد 1332 یک جاسوس انگلیسی بنام ریچنالد دوگلاس داوایدسن دستگیر می شود.
کرمیت روزولت با پخش پول در میان وکلای مجلس نقشه استیضاح مصدق را می کشد اما مصدق با درایت و تیزهوشی که داشت در یک همه پرسی و با پشتیبانی مردم مجلس را منحل می کند.
شواهد و مدارک سیا نشان می دهد که محمدرضا شاه پهلوی در ابتدا از طرح کودتا بر علیه مصدق موافق نبوده است ولی با اسرار سفرای آمریکا و بریتانیا راضی می شود شاه به آنها می گویید در صورت بدشانی و عدم توفیق کودتا من و ملکه از کشور خارج و به مقصد بغداد گرواز خواهیم کرد. فردی که نقش راضی کردن محمد رضا شاه برای طرح کودتا را داشته اشرف پهلوی بوده است.  اشرف پهلوی که به درخواست مصدق به خارج از کشور رفته بود با مقامات آمریکائی و انگلیسی در سوئیس دیداری داشت و سپس با استفاده از نام خانوادگی شوهرش به ایران بازگشت و در مدت کوتاهی که فرصت داشت شاه را در جریان طرح کودتا گذاشت و با آشکار شدن حضورش دوباره ناچار به خروج از کشور  شد.
نکته جالب این است که سلطنت طلبها ادعا می کنند که آمریکایی ها و انگلیسی ها در روز 25 مرداد کودتا کرده بودند ولی موفق نشده بودند و مردم در روز 28 مرداد بر علیه مصدق قیام کردند ولی در روز 25 مرداد سرهنگ نصیری نیمه شب با تعداد از سربازان به منزل مصدق می رود و می خواهد که با وی ملاقات کند اما تعداد از نیروهای هوادار مصدق ظاهر می شوند و سرهنگ نصیری بازداشت می شود.
صبح روز بعد رادیو تهران خبر شکست کودتا را اعلام می کند شاه در ویلای خود از شمال با ملکه سریا به طرف بغداد پرواز می کند.
روزولت 50000 دلار دیگر را نیز در میان اوباش پخش می کند بزودی توفان جدیدی از خرابکاری و آشوب شهر را فرا می گیرد.اراذل شیشه های مغازه ها را می شکنند عابران را کتک می زنند به سوی مساجد سنگ پرتاب می کنند و شعار زنده باد مصدق سر می دهند.
در روز 27 مرداد هندرسون با دکتر مصدق ملاقاتی کرد و اعلام کرد که:آمریکا با تمام قوا از ادامه حرکت وی جلوگیری خواهد کرد و از او خواست تا از قدرت کناره گیری کند ولی مصدق هندرسون را با لهنی تند از خانه خود بیرون انداخت.و گفت که رابطه خود را با آمریکا قطع خواهد کرد.
گودین عضو سفارت آمریکا در ملاقاتی که با برادران قشقائی داشت مبلغ 5 میلیون دلار به آنها داد و از آنها خواست که زاهدی را به فارس ببرند تا در آنجا دولتش را تشکیل دهد . تا پایان استقرار حکومت زاهدی در سراسر ایران ماهیانه 5 میلیون دلار به آنها بدهد ولی برادران قشقائی موضوع را به دکتر مصدق گذارش دادند و این کار را انجام ندادند.
هندرسن در روز 27 مرداد چکی به مبلغ 32600000000 ریال به شماره 703352 برای هزینه رستاخیر ملی پرداخت.
لحظه های اولیه 28 مرداد رادیو بی بی سی پیغامی را برای کودتاچیان مبنی بر آغاز عملیات چکمه ارسال می کند رادیو بی بی سی به جای اینکه مثل همیشه اعلام کند الان ساعت 12 نیمه شب است اعلام کرد : الان ساعت دقیقا 12 نیمه شب است
چند روز قبل افشارطوس رئیس پلیس تهران و پسر خواهر مصدق به طرز مرموزی به قتل می رسد.در روز 19 اوت 500 تن از اوباش سازمان یافته از جنوب شهر سرازیر شدند و  شعار مرگ بر مصدق سر می دهند برادران رشیدیان نیز از طرف انگلیس مشغول پرداخت پول برای بسیج کردن اوباش برای کودتا بودند همزمان دفاتر مطبوعاتی هوادار مصدق آتش کشیده می شود ماموران مزدور پلیس و ارتش که قبلا سهم خود را از پولها دریافت کرده بودند بجای برخورد با ارازل به آنها می پیوندند در آن روز شعبان بی مخ که قبلا در زندان بود آزاد و به سازماندهی اوباش می پردازد تا ساعت 10 پانزده دقیقه صبح نیروهای هوا دار شاه با کامیون هایی که قبلا برای آنها فراهم شده بود در میادین اصلی شهر مستقر شده بودند ساعت 10 صبح تیمسار ریاحی به مصدق اطلاع داد که دیگر ارتش در اختیار او نیست.در این میان تمام ابزار های مخابراتی با شهرستان قطع شد تا نتوانند با شهرستانها تماس بگیرد و با در خواست نیرو عملیات کودتا را خنثی کنند. خائنین ساختمان رادیو تهران را فتح می کنند و زاهدی از مخیفگاه خود ظاهر می شود و به دروغ می گوید که فاطمی کشته شده و مصدق نیز پا به فرار گذاشته است.

تصویر شعبان بی مخ ناصر جیگرکی و سایر اوباش در قیام ملی!

فضل الله زاهدي (فرمانده كودتا) در ميان عده‌اي از چماق داران و كودتاچيان 28 مرداد سال 1332
اما با وجود این مدارک فرزند فضل الله زاهدی در مصاحبه با بی بی سی ان قضیه را انکار می کند که برای احترام به اصل آزادی بیان این مصاحبه را در اینجا قرار دادیم

افراد حرب توده به دکتر مصدق پیشنهاد کردند که آنها را مسلح کند تا به قائله پایان دهند اما مصدق به آنها گفت حتی اگر دستم هم قطع شود هیچ حزبی را مسلح نخواهم کرد.
تضاهرات اوباش در شهر با پشتیبانی کامل پلیس ارتش ایران و تانک ها شرمن آمریکایی انجام می گرفته است سربازان در جلوی صف اوباش تفنگ های خود را بروی سر گرفتن و فریاد می زدند زنده باد شاه این افسران و سربازان از سربازخانه های سلطنت اباد و عشرت آیاد عصر روز سه شنبه و صبح روز چهارشنبه از سرباز خانه خارج شده بودند و حزب پان ایرانیست و حزب سومکا و حزب زحمتکشان آنها را تجهیز کرده بود.12 تانگ m24 از پادگان سلطنت آباد وارد شهر شدند.

تانک های آمریکایی در قیام ملی 28 مرداد در خیابان ها هستند!

تصویر حمله ارتش در قیام ملی

عبور يك دستگاه تانك از يكي از خيابان‌هاي تهران در روز كودتاي 28 مرداد سال 1332
در عصر آن روز خانه دکتر مصدق محاصره شد و یک درگیری دو ساعته رخ داد و عده ای کشته شدند و مصدق و خانواده اش توانستند از طریق پشت بام یکی از همسایه ها جان خود را نجات دهند کودتا چیان با گلوله های توپ منزل دکتر مصدق را تخیرب کردند و تمام اسباب و لوازم آن را دزدیدند و در خیابان ها حراج کردند.

تصاویر حمله و غارت منزل مصدق در قیام ملی 28 مرداد!!!
جاسوس دیگری که نقش وی در کودتای 28 مرداد قابل برسی است شخصی بنام سر شاپور ریپورتر است مساله ای که در اینجا وجود دارد این است که سر شاپور ریپورتر با یک پاسبورد با نام دیگری در آن زمان به ایران وارد شده بود زیرا هیچ اثری از وی در هیچ جایی ثبت نشده است سر شاپور ریپورتر پس از ورد شبکه ای را ایجاد کرد که وظیفه آن رخنه در  جبهه ملی بود بعد از کودتا سر شاپور مقام فوق العاده ای در ایران یافت و به تحت پوشش معلم زبان انگلیسی به فعالیت های خود ادامه داد.شاپور یبپورتر به دلیل خدمات درخشانش شهروندی ایالات متهده نیز به او اعطا شد.

سند دیگری كه به آن استناد می‌شود تا نقش شاپور ریپورتر را در كودتای 28 مرداد 1332 پررنگ تر جلوه دهد عكسی از اوست كه در اسناد شخصی‌اش به دست آمده و وی را در دادگاه مصدق نشان می‌دهد. شاپور با دستخط خود در زیر تصویر فوق این عبارت را نوشته است: Mission accomplished (ماموریت انجام شد.
مردم در نقاط مختلف شهر نیز دست به مقاومت بر علیه کودتاچیان زدند اما چون ارتش و پلیس به کودتاچیان پیوسته بود هر گونه مقاومتی بی فایده بود و هر کس مقاومت می کرد مورد حمله اوباش قرار می گرفت.

بازداشت مردم توسط سربازان حكومت نظامي تهران در روز 28 مرداد 1332
دیگر همه چیز از دست رفته بود آمریکایی و انگلیسی و آخوند و روضه خوان اوباش پایین شهر و ارتش و پلیس خائن دست در دست یکدیگر حکومت دکتر مصدق را برانداخته بودند.اما خود دکتر مصدق هم متاسفانه در این ماجرا مقصر است زیرا عملیات کودتا را نادیده گرفت و فکر کرد که فقط مشتی اوباش هستند که در شهر تضاهرات می کنند شاید اگر دکتر مصدق برخورد شدیدتری با کودتاچیان می کرد امروز وضعیت ایران به گونه ای دیگر بود.
مصدق به زاهدی گفت به شاه بگو نسلی تربیت کردم که روزی تو را با گریه از کشور بیرون خواهند کرد.

تا ابد در قلب های بسیاری از ایرانیان رهبر مردمی ما دکتر محمد مصدق
مستند از کودتا تا کودتا

هیچ نظری موجود نیست: