۱۳۹۰ شهریور ۱۶, چهارشنبه

همکاری سازمان های اطلاعاتی بریتانیا با قذافی



  همکاری سازمان های اطلاعاتی بریتانیا با قذافی
نامه تونی بلر به پسرقذافی: "سیف عزیز"
 میدل ایست برلین\ـ بعد از سقوط قذافی اسنادی از سفارت بریتانیا در طرابلس بدست خبرنگاران افتاده است.
این اسناد  آشکارا نشان می دهند که دولت و سازمان های اطلاعاتی بریتانیا رابطه و همکاری تنگاتنگ و گسترده با نظام قذافی داشته اند.
به گزارش "ساندی تایمز" این رابطه به حدی بود که تونی بلر در نامه ای خصوصی به سیف الاسلام قذافی او را "سیف عزیز" خطاب کرده است.
به گزارش روزنامه "دیلی میل" نه تنها بلر بلکه گوردون براوان، نخست وزیر سابق بریتانیا، هم به معمرقذافی نامه های صمیمانه ارسال کرده است.
 علاوه برآن و بر اساس این اسناد،  سازمان امنیت داخلی بریتانیا MI-5 درچارچوب همکاری های مشترک، اطلاعات مربوط به فعالیت اپوزیسیون لیبی در لندن و دیگر شهرهای بریتانیا را به سازمان امنیت  لیبی منتقل می کرد.
 درمقابل آن، سازمان امنیت لیبی اطلاعات حاصل شده از اعترافات افراد مظنون به تروریست را در اختیار بریتانیا قرار می داد
روز شنبه "نیویورک تایمز" و "وال استریت ژورنال" با استناد به بعضی اسناد بدست آمده از دفتر موسی کوسا، رییس سابق سازمان امنیت لیبی، پرده از همکاری فشرده سازمان سیا و سازمان اطلاعات لیبی برداشتند.
براساس گزارش نیویورک تایمز سازمان سیا حداقل هشت بار از شکنجه گاه های لیبی برای اعتراف گرفتن از زندانیان مظنون به تروریست استفاده کرده است.
از جمله افراد مظنون به تروریست  که هفت سال در لیبی زندانی شده بود،  عبد الحکیم بلحاج، یکی ازفرمانده هان فعلی طرابلس، است.
بلحاج رییس گروه "جمعیت جنگجویان لیبی" ـ LIFG   ـ است.
گروه "جمعیت جنگجویا لیبی"  یک گروه اسلامی ست که در سال  1982 و در لیبی بنیانگذاری شد.
بعد از 11 سپتامبر آمریکا این گروه را بدلیل رابطه و نزدیکی با القاعده  در لیست گروه های تروریست قرار داد.
بلحاج در سال 2004 در بانکوک، پایتخت تایلند، به اتهام ارتباط با القاعده  دستگیر و به لیبی تحویل داده شد.
 وی در گفت وگو با رسانه های خارجی رابطه با القاعده را رد می کند و از آمریکا و انگلیس خواست که رسما از وی معذرت خواهی کنند.
طبق اطلاعات هفته نامه اشپیگل ساختمان سازمان امنیت لیبی اکنون در کنترل نیروهای مخالف قذافی ست و سازمان های امنیت غرب مشغول مطالعه و دسته بندی اسناد موجود در این ساختمان هستند.

هیچ نظری موجود نیست: