۱۳۹۲ فروردین ۵, دوشنبه

آمریکا طرح منع کاربرد یورو در معاملات ایران را تصویب کرد‎


:سنای آمریکا، به یک متمم بودجه رای داد که هدف آن جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به واحد پولی یورو در سراسر جهان است....

سنای آمریکا، به یک متمم بودجه رای داد که هدف آن جلوگیری از دسترسی جمهوری اسلامی ایران به واحد پولی یورو در سراسر جهان است.
به گزارش رادیو فردا، بر پایه اطلاعیه‌ای که دفتر سناتور مارک کِرک، منتشر کرد، واحد پولی یورو، نقطه ضعف سیاست تحریم توصیف شده که باید جلوی آن گرفته شود.
بر اساس بیانیه دفتر سناتور کِرک، نهادهایی همچون بانک مرکزی ایران در حال حاضر حساب‌های بانکی در سرتاسر جهان دارند که ذخیره ارزی دارد و اغلب این ذخایر، به یورو است.
در این متمم بودجه، راه‌کارهایی پیش‌بینی شده است که مانع دسترسی ایران به دارایی‌های خارجی خود در قالب پولی یورو می‌شود.
مارک کرک در اطلاعیه‌اش گفته است: «مسدود کردن استفاده از یورو برای ایران، در اجرای تحریم‌ها علیه این کشور برای پیش‌گیری از دست‌یابی آن به توانایی تسلیحاتی هسته‌ای، حیاتی است.»
این سناتور جمهوری‌خواه نوشته است:‌ «سنای آمریکا حرفش را زد. حالا نوبت اتحادیه اروپا است که اقدام کند.»
این لایحه، امکان استفاده ایران از نظام پرداختی بانک مرکزی اتحادیه اروپا را سلب خواهد کرد.
پیش از این رسانه‌های فایننشال تایمز و رویترز از فشارهای آمریکا به بانک مرکزی اتحادیه اروپا خبر داده بودند تا این بانک مانع استفاده نهادهای اقتصادی ایرانی از نظام پرداختی خود شود.
نظام پرداختی بانک مرکزی اتحادیه اروپا به «تارگت – ۲» شهرت دارد که شرایط انتقال آنی پول در میان کشورهای اروپایی را فراهم می‌آورد.
سناتورهای آمریکایی معتقدند که ایران از طریق این نظام پرداختی می‌تواند به یورو دسترسی داشته باشد و همچنین یورو را به واحدهای پولی دیگر تبدیل کند.
این در حالی است که مسئولان بانک مرکزی اتحادیه اروپا تأکید کرده‌اند که این بانک تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران را رعایت می‌کند و تاکنون هیچ نقل و انتقال مالی غیرقانونی از طریق نظام پرداختی تارگت – ۲ انجام نشده است.
ایران در حال حاضر امکان معامله بین‌المللی با دلار را ندارد و ناگزیر است در تجارت با بانک‌های خارجی و مشتریان خود از واحدهای پولی دیگری استفاده کند. از جمله در ماه‌های اخیر گزارشاتی منتشر شد مبنی بر آن که هند نفت ایران را با روپیه می‌خرد.
اکنون لایحه اصلاحی سناتورهای آمریکایی راه تجارت ایران با استفاده از واحد پولی یورو را نیز مسدود می‌کند تا حلقه محاصره اقتصادی ایران تنگ‌تر شود.

هیچ نظری موجود نیست: