۱۳۸۸ دی ۵, شنبه

ندا آقا سلطان فرد سال روزنامه تایمز لندن شد bbc

روزنامه تایمز لندن، ندا آقا سلطان زن جوان ایرانی را که در در جریان اعتراض های خیابانی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری به ضرب گلوله کشته شد، به عنوان فرد سال این روزنامه انتخاب کرد.

این روزنامه در شماره روز شنبه ۲۶ دسامبر (پنجم دی) نوشت پس از انتشار تصاویر غرق در خون ندا آقا سلطان، او به نماد جهانی مخالفت با استبداد تبدیل شده است.

این روزنامه نوشت "خانم آقا سلطان چون از نحوه به سرقت رفتن انتخابات ریاست جمهوری کشورش خشمگین بود، به تظاهرات پیوست. او نمی دانست چه تاثیری خواهد داشت."

روزنامه تایمز لندن نوشت "انتشار تصاویر ندا در هنگام مرگ، مشروعیت حکومت ایران را زیر سئوال برد و او را به نماد جهانی مخالفت با بیدادگری و استبداد تبدیل کرد و مایه الهام جنبش سبز شد."

ندا آقا سلطان، دانشجوی رشته فلسفه، در نخستین روزهای تظاهرات اعتراضی علیه نتیجه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری در یکی از خیابان های تهران به ضرب گلوله از پای درآمد.

تصویر ویدیوئی از صحنه کشته شدن این زن جوان ایرانی، که به طور غیرحرفه ای و ظاهرا با استفاده از دوربین تلفن همراه برداشته و در سایت های اینترنتی منتشر شد، انعکاسی گسترده در سطح جهانی یافت و باعث بروز انتقاد وسیعی از نحوه برخورد جمهوری اسلامی با تظاهرات اعتراضی مردم شد.

نام و تصویر ندا آقا سلطان به نشانه ای از قربانیان خشونت های بعد از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری ایران و یکی از نمادهای حرکت موسوم به جنبش سبز مبدل شد.

این حرکت در اعتراض به آنچه که تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری و سرکوب تظاهرات آرام مردم خوانده شد، به راه افتاده و در خلال ماه های بعد از انتخابات به شکل های مختلف در داخل و خارج از ایران ادامه داشته است.

این نخستین بار نیست که گزارشی از ادای احترام یک نهاد یا شخصت خارجی نسبت به ندا آقا سلطان منتشر می شود و تا کنون، گزارش هایی از ساخت آثار هنری تا نامگذاری بورسیه های دانشگاهی برای یادبود ندا انتشار یافته است.

اخیرا هفته نامه آمریکایی تایم، نام ندا آقا سلطان را در میان قهرمانان برجسته سال ۲۰۰۹ در جهان قرار داد.

نشریه تایم گفت ندا آقا سلطان، بی آنکه خود در صدد باشد، به یک قهرمان تبدیل شد.

هیچ نظری موجود نیست: