۱۳۸۹ مرداد ۴, دوشنبه

بازخوانی مطبوعات دهه ۶۰، هفته دوم تیرماه


امام(ره): شایعه سازی می کنند که اجناسی که برای جنگزده ها می خواهند ببرند این می رودتو جیب آقای بهشتی و آقای خامنه ای و آقای هاشمی/ آیت الله خامنه ای: برادر عزیزمان آقای هاشمی رفسنجانی که خود او یک شخصیت است، یک انسان بزرگ است، یک شخص است که انسان با بودن او احساس آسایش می کند اما او به من می گفت تا وقتی بهشتی بود خیال ما آسوده بود./ هاشمی: باید روزی برسد که ما از میلیاردها متر مکعب آب درتنگه هرمز انرژی عظیمی را به داخل کشور انتقال دهیم./ علت کاهش اموال امام(ره) بخشیدن زمین موروثی خمین بود.
۱۳۶۰: امام(ره): می خواستند افراد متعهد را از صحنه بیرون کنند

هفته دوم تیرماه سال ۱۳۶۰، همه درگیر انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی هستند. امام(ره) در شرایط ناگوار دوران، چندین سخنرانی ایراد و پیام هایی صادر می کنند. یکی از سخنرانی ها که در جمع خانواده شهدای هفتم تیر در محل حسینیه جماران ایراد می شود، از مهمترین آنهاست. در این سخنرانی در میان حسرت و غم و اندوه خانواده های شهدا، حضرت امام آسیب شناسی جالبی را طرح و به وجود شبکه و جریانی اشاره می کنند که از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و بعد از آن قصد ترور شخصیت آیات بهشتی، خامنه ای و هاشمی را با وارد کردن اتهامات واهی از جمله فساد مالی و … داشته است. در این بخش، به این سخنان مهم اشاره می شود، ضمنا متذکر می شود از آنجا که این سخنان بسیار حساس هستند، به جای مطبوعات، از صحیه نور،جلد پانزدهم، صفحات ۲۲ تا ۳۲ استفاده شده است. (در صحیفه نور این دیدار ذیل تاریخ ۱۳/۴/۶۰ درج گردیده اما به استناد گزارش مطبوعات مورخ ۱۳/۴/۶۰ تاریخ دیدار روزپنج شنبه ۱۱/۴/۶۰ بوده است.)

امام(ره) پس ازتوصیه حضار به توجه به مسائل معنوی در خصوص وقایع رخ داده در ترور بزرگان نظام خطاب به حضار می فرمایند: «این طور نبود که من باب اتفاق یک کسی مرحوم مطهری را ترور کند یا مرحوم مفتح را یا آقای هاشمی را یاآقای خامنه ای را یا مرحوم بهشتی را (…)که برای اسلام هر کدام ارزشمندبودند .»

حضرت امام در ادامه با ذکر مخالفت ها و کارشکنی هایی که این گروه ها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی انجام دادند می فرمایند: «این یک مسئله ای بود و یک جریانی . این جریان هست همراه با این انقلاب ، همزاد با این انقلاب و همراه با این انقلاب و الان هم هست و بعدهاهم خواهد بود.»

در ادامه حضرت امام، به مخالفت ها و کارشکنی هایی که در اداره مجلس و با مجلس رخ داده بود اشاره و با یادآوری اقدامات بنی صدر از جمله مخالفت وی با تاسیس حزب و تاسیس دفتری با عنوان دفتر هماهنگی در استان های کشور یاد آور می شوند: «قضیه دفترهای هماهنگی در سراسر کشور یک قضیه من باب اتفاق و عادی نبود(…) قضیه این نیست که مجلس یک مجلس غیرکارآیی است و از اشخاص غیر مطلع تشکیل پیدا کرده . مسائل این نیست ، مسئله این نیست که قوه قضائیه به دست انحصارطلبان افتاده است . مسائل اصلی آنها این نیست . مسائل امریکاست و اسلام ؛ جریان ، جریان امریکایی در مقابل اسلام .»

امام (ره) در ادامه به جریان شناسی پیش از انقلاب اشاره و سپس با یادآوری مخالفت هایی که با مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه می شد، جریان را فراتر از برخورد با اشخاص عنوان و می فرمایند: « نه از باب اینکه با رجایی وبهشتی و هاشمی و امام جمعه تهران(اشاره به ترور آیت الله خامنه ای) مخالفتی داشتند، چه مخالفتی ؟ یک جریانی بود که باید افراد متعهد نباشد. اگر شد آنها را از صحنه بیرون کنند و منعزل کنند از مردم ، بهتر.شایعه سازی کنند که حتی این اجناسی که برای جنگزده ها می خواهند ببرند این می رودتو جیب آقای بهشتی و آقای خامنه ای و آقای کذا، آقای هاشمی.»

در ادامه امام چون همیشه، ملت را پشتیبان اصلی نظام و مردم می دانند و بر لزوم اتحاد تاکید می کنند. ایشان از مردم می خواهند که خودشان وارد عمل شده و با نصیحت جوانانی که «گول خورده اند» از اقدامات تروریستی پیشگیری به عمل آورند و در مقابل از مسئولین می خواهند تا کسانی که قصد ایجاد نا امنی دارند را شناسایی و در دادگاه های عادلانه محاکمه کنند. حضرت امام، بار دیگر در جریان شناسی مسببان و عاملان فاجعه هفتم تیر به ماجرا تسخیر لانه جاسوسی اشاره و می فرمایند: «خط این بود که اصلا امریکا منسی(فراموش) بشود. یک دسته شوروی را طرح می کردند تا امریکا منسی بشود»

در ادامه امام (ره) به ماجرای بنی صدر اشاره و علت اصلی سرنگونی وی را اطرافیانش می دانند و اشاره می کنند که جدا نکردن خط از برخی اطرافیان چه عواقبی می تواند داشته باشد: «شما دیدید که آقای بنی صدر حسابش را جدا نکرده ، خدا می داند که من مکرر به این گفتم که آقا، اینهاتو را تباه می کنند. این گرگهایی که دور تو جمع شده اند و به هیچ چیز عقیده ندارند، تو رااز بین می برند، گوش نکرد، هی قسم خورد که اینها فداکار هستند، اینها مردم کذا هستند؛یعنی ، آنهایی که دور و بر او هستند. خوب من می دانستم که اینجور نیستند»

۱۳۶۲: آیت الله خامنه ای: برادرمان آقای هاشمی رفسنجانی با یک حالت گریه آلودی به من می گفت فلانی تا بهشتی بود ما خیالمان راحت بود

در نماز جمعه هفته دوم تیرماه ۱۳۶۲، آیت الله خامنه ای امامت این گردهمایی مذهبی را مصادف با شهادت مولای متقیان بر عهده دارند. در خطبه دوم، ایشان با اشاره به افعال بنی صدر وی را به دجال زمانه تشبیه وی یادآور می شوند که فاجعه هفت تیر امید مردم را بیشتر کرده است.

آیت الله خامنه ای در ادامه به ذکر خاطراتی از شهادت دکتر بهشتی اشاره ومی فرمایند: من آن روزهایی که تازه خبر شهادت این عزیزانمان را شنیدم بودم در بیمارستان برادرمان آقای هاشمی رفسنجانی با یک حالت گریه آلودی به من می گفت فلانی تا بهشتی بود ما خیالمان راحت بود.

حقیقت هم همین است هر جایی که انسان لازم بود هوشیارانه مراقب باشد تا سرش کلاه نرود، هر جایی که که احتمال خطا یا خیانتی می رفت اگر بهشتی آنجا بود خیال ما راحت بود، چشم دقیق او، ذهن تیز او، روح قوی او از هرگونه توطئه ای، خیانتی مانع می شد و برادر عزیزمان آقای هاشمی رفسنجانی که خود او یک شخصیت است، یک انسان بزرگ است، یک شخص است که انسان با بودن او احساس آسایش می کند اما او می گفت، او به من می گفت تا وقتی بهشتی بود خیال ما آسوده بود و همه مردم این احساس را می کردند در سراسر کشور احساس می کردند» ایت الله خامنه ای در این خطبه و در ادامه به تحلیل های روزنامه ها و نشریات اشاره و به ویژگی های نظام جمهوری اسلامی ایران می پردازند و متذکر می شوند که اگرچه شهید بهشتی شخصیتی قابل اطمینان برای نظام بود، اما با رفتن وی، نظام همچنان با قدرت به فعالیت خود ادامه داد و می دهد.

یازدهم تیرماه ۱۳۶۲، آقایان مهدوی کنی، ربانی املشی و رضوانی از فقهای شورای نگهبان به قید قرعه از این شورا خارج و آقایان مومن، محمدی گیلانی و امامی کاشانی به عنوان فقهای جدید شورای نگهبان در احکام جداگانه ای از سوی امام به عضویت این شورا در می آیند.

یازدهم تیرماه نیز، ایت الله هاشمی نیز در دیدار برخی از دانشجویان دوره مهندسی الکترونیک وزارت نیرو، بر لزوم توجه نخبگان فنی و صنعتی به مسائل توسعه کشور اشاره می کند. آیت الله هاشمی که در دهه ۶۰، به منظور توسعه همکاری های بین المللی و سازندگی کشور در دوران جنگ و پس از جنگ سفرهای زیادی را به کشورهایی، نظیر ژاپن، چین و شوروی سابق داشت، در این دیدار خطاب به حضار می گوید: «باید روزی برسد که ما از میلیاردها متر مکعب آب در تنگه هرمز انرژی عظیمی را به داخل کشور انتقال دهیم».

آیت الله هاشمی در ادامه بر لزوم توجه به منابع آب اشاره و از دانشجویان وزارت نیرو می خواهد تا با طراحی سیستم های آب رسانی، از رشد بیابان ها جلوگیری و به ابادانی هرچه بیشتر کشور توجه کنند.

۱۳۶۳: آیت الله خامنه ای: من اعتراف می کنم که وضع ادارات ما مناسب با خواسته های مردم نیست

ایت الله خامنه ای، رئیس جمهور وقت در سفری که به مناسبت شرکت در مراسم یادبود شهدای هفتم تیر به اصفهان داشتند، طی مصاحبه ای به محبت ویژه ای که بین مسئولین و مردم به وجود آمده است اشاره و در اظهار نظری صادقانه در تشریح وضعیت ادارات دولتی می فرمایند: «من اعتراف می کنم که وضع ادارات ما مناسب با خواسته های مردم نیست، در ضمن کمبود ها و سختیها در میان کارمندان دولت بلسیار زیاد است اما از حق مردم هم نمی توان گذشت، با همه مشکلات بسازیم» ایشان در ادمه به لزوم اتحاد بین معممین و پاسداران اشاره و بر لزوم رسیدگی به حال مردم تاکید می کنند.

۱۳۶۷ میرحسین موسوی: آمریکا از عواقب اقدام جنایتکارانه خود مصون نخواهد بود

در نماز جمعه هفته دوم تیرماه، ایت الله خامنه ای، رئیس شورای عالی دفاع به ایراد خطبه می پردازند و بر لزوم حفظ انسجام در جبهه های جنگ اشاره و خواهان حضور هرچه بیشتر جوانان در جبهه ها برای پاسخ به حملات نظامی و روانی دشمن می شوند، در مجلس نیز قرار است نخست وزیر، میرحسین موسوی از مجلس رای اعتماد بگیرد . موسوی در سخنرانی مبسوطی که ارایه می دهد به شرح عملکرد دولت می پردازد و در نهایت با ۲۰۴ رای موافق از مجلس برای ادامه فعالیت خود رای اعتماد می گیرد.

وی اگرچه در سخنان خود به دستاوردهای دولت تحت اختیارش اشاره می کند، اما در پایان می گوید اگر کسی بگوید دولت برای کوخ نشینان کاری نکرده است، نباید دست او را کنار زد و اگر دستش برای یاری دراز شده، دولت باید دست او را بفشارد. موسوی در بخش دیگری از سخنان خود بر لزوم ذوب دولت در جنگ اشاره و دلیل این امر را نیاز انقلاب به پیروزی های بیشتر که به عقیده او در جنگ با عراق محقق می شود می داند.

هفته دوم تیرماه سال ۱۳۶۷، بحث حمله نظامی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در محافل خبری مطرح است. مقامات جمهوری اسلامی ایران، با واکنش تندی آمریکا را مسئول مستقیم جنایت مزبور می دانند. میرحسین موسوی، نخست وزیر، در اظهار نظری انقلابی اظهار می دارد:«آمریکا از عواقب اقدام جنایتکارانه خود مصون نخواهد بود» دکتر ولایتی، خواستار اعزام فوری هیات کارشناسی متخصص توسط دبیر کل سازمان ملل به منطقه برای بررسی وضعت می شود.

سایر مقامات نیز در روزهای آتی نسبت به این واقعه تلخ واکنش های تندی نشان می دهند. مردم ایران نیز سوگوار می شوند، روز سیزدهم تیرماه ۱۳۶۷، در سراسر کشور عزای عمومی اعلام می شود.

۱۳۶۸: اموال امام نه تنها افزایش، که کاهش هم یافته

دیوان عالی کشور به اموال حضرت امام، به درخواست یادگار امام رسیدگی ور در تاریخ ۱۲ تیرماه ۱۳۶۸ نتیجه را اعلام می کند. آیت الله موسوی اردبیلی، رئیس دیوانعالی کشور با مقدمه ای در پاسخ به نامه حاج احمد خمینی، یادگار امام(ره) که در شماره قبل به آن اشاره شد، ابتدا ضمن مقدمه ای متذکر می شود که بررسی و رسیدگی به اموال امام(ره) خواست دیوانعالی نبوده و صرفا در پاسخ به درخواست حاج احمد آقا و طبق قانون اساسی این رسیدگی انجام شده است.

اما نتیجه جالب است، بر اساس نتیجه بررسی های دیوانعالی، اموال امام(ره) نه تنها از آنچه در تاریخ ۲۴ دیماه ۱۳۵۹ در پاسخ به دیوانعالی کشور اعلام شده بود افزایش نیافته، بلکه کمتر هم شده است، دلیل هم بخشیدن زمین موروثی امام در خمین بوده است.

۱۳۶۴: امام(ره): اگر نخست وزیر را برداریم و جنابعالی را نخست وزیر بکنیم چقدر می توانید کار بکنید

در دیداری که اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با حضرت امام دارند، اما بر لزوم اتحاد بین دستگاه ها و مجامع تاکید و اعضای این جامعه و وعاظ و روحانیون را از اختلاف افکنی به شدت منع می کنند.

ایشان در این سخنان به روحانیون توصیه و نصیحت می کنند که اگر مشکل یا اختلاف نظری با مسئولان داشتند، ضمن توجه به اینکه برداشت ها متفاوت است، به جای ایجاد اختلاف، به نصیحت بپردازند: «اگر خدای ناخواسته بین جامعه مدرسین با دولت یا با جامعه با مجلس با دولت اختلاف پیدا شود شکست می خوریم اما اگر همه با هم باشیم هامنطور که تابحال بوده ایم و شما در تبلیغات و وعاظ در منابر و علما در مساجد مردم را دعوت به وحدت کنند این جمهوری باقی می ماند و امور بتدریج درست می شود ولی اینطور نیست که کسی قدرت داشته باشد و نکند، باید قدرت و حجم کار آنها را ببینیم و بسنجیم که اگر من جای او باشم چه می توانم بکنم اگر نخست وزیر را برداریم و جنابعالی را نخست وزیر بکنیم چقدر می توانید کار بکنید حساب کار را با حساب قدرت باید بسنجید و مسائل را باید دوستانه حل نمود »

هیچ نظری موجود نیست: