۱۳۸۹ تیر ۲۳, چهارشنبه

بازار تهران علیرغم ادعای توافقات صورت گرفته همچنان در اعتصاب است جـــرس: علیرغم انتشار اخباری درباره "توافق احتمالی دولت با اصناف و امکان بازگشایی م


بازار تهران علیرغم ادعای توافقات صورت گرفته همچنان در اعتصاب است

جـــرس: علیرغم انتشار اخباری درباره "توافق احتمالی دولت با اصناف و امکان بازگشایی مجدد بازار" گزارش ها حاکی از آن است که امروز سه شنبه ٢٢ تیرماه، اعتصاب ها کماکان در بازار ادامه داشته و تهدیدهای دولتی نیز افزایش یافته است.

به گزارش منابع خبری جرس، پس از دوروز تعطیلی به بهانه گرمای هوا، بازار تهران در اولین روز كاری پس از تعطیلات باز هم در اعتصاب به سر می برد.

بنابر گزارشهای رسیده از تهران، اعتصاب بازار، امروز گسترده تر از هفته پیش شكل گرفته است و نقاطی چون چهار سوق بزرگ و كوچك ، بازار طلا فروشها، پارچه فروشها و بازار ساعت فروشها در اعتصابی كامل قرار دارند.

این در حالی است كه رسا نه های حكومتی خبر از توافق دولت و اصناف بازاری داده اند و دولت احمدی نژاد در یك اقدام منفعلانه مالیات ۷۰درصد ی وضع شده را به ١۵ درصد كاهش داده است.

یك شاهد عینی امروز از بازار تهران می گوید "بازار طلافروشها مثل روزهای تا سوعا و عاشورا بسته است و تمام مغازه ها با كر كره های پایین به اعتصاب پیوسته اند.

در این میان برخورد نیروی انتظامی با مغازه دارانی كه در گرو ه های سه چهار نفره در راسته های بازار ایستاده اند، بسیار تند است و ما موران از مغازه داران می خواهند تا مغازه هایشان را باز كنند؛ در غیر اینصورت نیروی انتظامی با شكستن قفل مغازه ها اقدام به شكستن اعتصاب می كند.

این گزارش ادامه می دهد از تجمع مردم و عكس و فیلم گرفتن با دوربین های موبایل هم جلو گیری می شود و بخشهای دیگر بازار هم در پی این اعتصابات، فعالیت اقتصادی چندانی ندارد.

اعتصابات بازار طلا فروشها و پارچه فروشها از سه شنبه هفته گذشته آغاز شد و دلیل آن اعتراض كسبه به وضع مالیاتی ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته بر اصناف بود.

جلسه سازمان مالیات و نماینده وزارت بازرگانی هم در هفته پیش به جایی نرسید و اعتصاب همچنان ادامه یافت، اما ورود لباس شخصی ها و درگیر شدنشان با بازاریها اعتصابات را وارد فاز جدیدی كرد و شنیده شد كه یك نفر از اعضا شا خص صنف پارچه فروشها به ضرب چا قو كشته شده و شخصی دیگر بازداشت شده است.

خبر کشته شدن یکی از بازاریان در هاله ای از ابهام می باشد.

گزارش واصله به جرس خاطرنشان می کند "از سوی دیگر می توان به اختلافات حزب بازاری موتلفه اسلامی با دولت احمدی نژاد اشاره كرد."

حزب موتلفه اسلامی نفوذ بسیاری تشكل های صنفی بازار تهران دارد و ممكن است كه از این اعتصابات برای امتیاز گرفتن از دولت احمدی نژاد استفاده كند.

یك شاهد عینی می گوید خود بازاریها نیز از تداوم اعتصاب ابراز شگفتی می كنند اما تنها به دلیل اینكه شاخصین صنف این تصمیم را گر فته اند، در تبعیت از آنها مغازه هایشان را بسته نگاه داشته اند.

بازار تهران منطقه وسیعی از چهار راه سیروس تا مولوی و از میدان اعدام تا گلو بندك را تشكیل می دهد . اما بخش چهار سوق بزرگ و كو چك و بازار طلا فروشها و كفاشها و پارچه فروشها قلب بازار تهران است كه همچنان در اعتصاب به سر می برد.


هیچ نظری موجود نیست: