۱۳۸۹ مرداد ۵, سه‌شنبه

تصویب شدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپا



تصویب شدیدترین تحریم‌های اتحادیه اروپا
علیه ایران

دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۸۹ - ۲۶ ژوييه ۲۰۱۰

europa-iran.jpg
دویچه‌ وله: اتحادیه اروپا تحریم‌های تاکنون بی‌سابقه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران به تصویب رساند تا رهبری ایران را در مناقشه اتمی به همکاری وادارد. این تحریم‌ها فراتر از تحریم‌های سازمان ملل و همگام با تحریم‌های آمریکا عمل می‌کند.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان ابراز اطمینان کرد که تحریم‌ها این بار برخلاف تحریم‌های گذشته اثرگذار خواهند بود. وی گفت: «این تحریم‌ها بدون تأثیر نخواهند ماند.»
وزیران خارجه ‌کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست خود در روز دوشنبه (۲۶ ژوئیه / ۴ مرداد) در بروکسل محدودیت‌های شدید برای آن دسته از کالاهای تجاری قائل شدند که کاربرد دوگانه‌ی غیرنظامی و نظامی دارند.
پروازهای باری به اروپا و نیز سرمایه‌گذاری و انتقال فن‌آوری در حوزه‌های صنعت گاز و نفت متوقف می‌شوند. نقل و انتقال‌های بانکی بیش از ۴۰ هزار یورو باید با اجازه خاص صورت گیرد.
فراتر از این، ضمانت‌های درازمدت اعتباری برای صادرات اعطا نخواهد شد. فهرست نام افراد و سازمان‌های متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یک بار دیگر گسترش یافته است. حساب‌های بانکی این افراد و سازمان‌ها در سطح اروپا مسدود شده و برای آزادی تردد این افراد محدودیت ایجاد شده است.

همگامی با واشنگتن
شورای امنیت سازمان ملل در اوایل ماه ژوئن لحن خود را در رابطه با ایران تغییر داد. این شورا چهارمین دور اقدامات علیه سپاه پاسداران، علیه سرمایه‌گذاری در فن‌آوری و برنامه هسته‌ای و موشکی ایران به تصویب رساند.
مدت کوتاهی پس از آن دولت آمریکا محدودیت صادرات بنزین و فرآورده‌های نفتی به ایران را به تصویب رساند. علت این امر، امتناع رهبری جمهوری اسلامی از توقف غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بالا در خاک ایران است.
گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، هم‌نظر با دیگر کشورهای غربی و گروه ۵+۱ تصریح کرد که ایران حق استفاده از فن‌‌آوری هسته‌ای را دارد، ولی «هم‌زمان موظف به شفافیت در فعالیت هسته‌ای است، زیرا مسلح شدن به سلاح اتمی پذیرفتنی نیست».

اتحادیه اروپا بسته تحریم‌های مضاعف علیه ایران را رسماً تصویب کرد
رادیو فردا: اتحادیه اروپا، روز دوشنبه، رسماً بسته تحریم‌های مضاعف خود علیه جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد. تحریم‌هایی که کاترین اشتون، آن را جامع و فراگیر توصیف کرده است اما ایران آنها را بی‌تأثیر می‌داند.
آن طور که یک دیپلمات اروپایی به شرط فاش نشدن نام خود به آسوشیتدپرس گفته است، بسته تحریم‌های اروپایی که از چند هفته آینده عملیاتی خواهد شد،‌ محدودیت‌هایی را در حوزه‌های تجارت، خدمات مالی، انرژی، و حمل و نقل در نظر گرفته است.
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش از آغاز نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در این زمینه اعلام کرد که ما بسته‌ای فراگیر از تحریم‌ها داریم که همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا بر پایه آن عمل خواهند کرد.
پیشتر نیز یک دیپلمات اروپایی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه، این تحریم‌ها را «بنیادی‌ترین و مستقل‌ترین» نوع از تحریم‌هایی توصیف کرده است که تا کنون توسط اتحادیه اروپا علیه ایران و یا هر کشور دیگری اعمال شده‌اند.
تصویب این تحریم‌ها به دنبال آن بود که در روزهای پایانی خرداد ماه امسال، رهبران اروپا در نشست خود در بروکسل بر سر تحریم‌های بیشتر ایران به توافق رسیدند.
رهبران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای که در آن زمان انتشار یافت، از اینکه ایران بسیاری از فرصت‌های پیشنهادی برای رفع نگرانی‌های جامعه جهانی درباره ماهیت برنامه اتمی‌اش را مغتنم ندانسته، تصریح شده بود که «در چنین شرایطی، اقدامات محدودکننده اجتناب‌ناپذیر شده است.»
بر اساس آنچه در روزهای پایانی خرداد ماه مورد توافق رهبران اروپایی قرار گرفت، تحریم‌های مضاعف اتحادیه اروپا بخش بازرگانی و از جمله کالاهایی که کاربرد دوگانه دارند را هدف قرار می‌دهد. بخش بانکداری، ‌بیمه و ترابری ایران نیز از دیگر حوزه‌هایی است که اتحادیه اروپا بر آنها تحریم اعمال خواهد کرد.
علاوه بر این شرکت‌های حمل بار دریایی و هوایی در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار می‌گیرند و فعالیت آنها در کشورهای عضو اتحادیه اروپا محدود خواهد شد. این تحریم‌ها همچنین محدویت‌های جدید را در زمینه صدور ویزا و مسدود کردن دارایی‌ها در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعمال خواهد کرد.
تصویب این تحریم‌ها در حالی است که اتحادیه اروپا در هفته‌های اخیر ایران را به از سر گرفتن گفت‌وگوهای هسته‌ای فراخوانده است و در همین زمینه خبرگزاری فرانسه روز یکشنبه به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که تحریم‌های جدید با هدف بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات بر سر مسئله هسته‌ای تصویب خواهند شد.
بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۰۸، ایران و اروپا بیش از ۲۵ میلیارد یورو داد و ستد تجاری داشته‌اند که اندکی بیش از ۱۴ میلیارد دلار از این داد و ستد به صادرات اروپا به ایران اختصاص داشته و مابقی آن به واردات این اتحادیه از ایران مربوط است.
عمده صادرات اروپا به ایران ماشین‌آلات، تجهیزات حمل و نقل و مواد شیمیایی است و در مقابل ایران به عنوان ششمین تأمین‌کننده انرژی اروپا، ۹۰ درصد صادرات خود به این اتحادیه را به انرژی اختصاص داده است.
تصمیم اتحادیه اروپا به اعمال این محدودیت‌ها در حالی است که رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا، با بی‌اثر خواندن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، اعلام کرد که تحریم‌ها به عنوان ابزاری مؤثر در احقاق حقوق ملت‌ها تلقی نمی‌شود و تنها به پیچیده‌تر کردن شرایط و دور شدن از نقاط تفاهم کمک می‌کند.
مسعود میرکاظمی وزیر نفت ایران نیز به ایرنا گفت که «این تحریم‌ها، تولید نفت ایران کاهش نخواهد داد».
آقای میرکاظمی افزود که اروپایی‌ها «هیچ حضوری در صنعت نفت و گاز ایران نداشتند که امروز بخواهند اثرگذار باشند».
وزیر نفت ایران اعلام کرد که طی ۳۱ سال گذشته شرکت‌های ایرانی و کارکنان صنعت نفت ایران، این صنعت را در کشور توسعه داده‌اند و حتی اگر تحریم‌های جدید از سوی اتحادیه اروپا اعمال شود، تولید ما کاهش نخواهد یافت.
وی همچنین از اقدام ایران برای توسه میادین نفتی و گازی خود خبر داد و افزود که «۱۰۰ درصد میادین نفت و گاز ایران توسط شرکت‌های ایرانی در دست بهره‌برداری است».


هیچ نظری موجود نیست: