۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

زهرا سلطانی و ندا آقا سلطان : دختری که عکس او به جایندا منتشر شد برای اولین بار سخن می گوید

۱۰ مرداد ۱۳۸۹

زهرا سلطانی دختری که در اوایل حوادث پس از انتخابات تصویر او به جای ندا آقا سلطان روی اینترنت پخش شده بود اینک به آلمان پناهنده شده و درشهری در نزدیکی فرانکفورت زندگی می کند . وی برای اولین بار در مصاحبه با نشریه نیویورک تایمز حکایت خود را برای این روزنامه روایت می کند .

زهرا سلطانی که عکسش به جای تصویر ندا منتشر شده بود

درد سر زهرا از آنجا آغاز شد که عکسش بوسیله فردی ناشناس از صفحه شخصی فیس بوک او برداشته شد و به عنوان تصویر ندا آقا سلطان ، در خبرگزاری ایرنا و شبکه اینترنت پخش شد .


این عکس به غیر از رسانه ها در بعضی فیلمهائی نیز که از ماجرای ندا آقا سلطان تهیه شده بود نمایش داده شد و دختری را که ادعا می کند با فعالیتهای سیاسی میانه ای ندارد ، وادار به فرار از موطن خود و کسب پناهنگی در اروپا کرد .

زهرا سلطانی که ۳۳ سال دارد تا پیش از حوادث انتخابات در دانشگاه آزاد تدریس می کرد . وی می گوید در حال آماده کردن خود برای شرکت در سمیناری در یونان بوده که ماجرا آغاز شده است . زهرا می گوید پس از آن که عکس و فیلم او روز۲۰ ژوئن در اینترنت ورسانه های خارجی پخش شد ، با سیل تقاضا برای آشنائی افراد از راه فیش بوک مواجه شد بود . زهرا می گوید که عکسهای او تا روز ۲۳ ژوئن نیز در اینترنت منتشر می شد و روز ۲۴ ژوئن که مامورین اطلاعاتی جمهوری اسلامی در جستجوی او بر آمدند و او را با خود بردند .

زهرا سلطانی و شادروان ندا آقا سلطان

زهرا می گوید ، مامورین وزارت اطلاعات از من می خواستند در برابر دوربین اعتراف کنم . آنها می خواستند که من بگویم که داستان ندا ساختگی است و عکس مرا سفارت یونان در تهران در رسانه ها پخش کرده ، تا توجه مردم از ماجرای ندا منحرف شده و متوجه من گردد و در عین حال ادعای آنها دائر بر دخالت سفارتخانه های خارجی در تهران در حوادث پس از انتخابات تائید شود .

آنها مرا تهدید می کردند و یکی از آنها که مسلح بود به من می گفت اجرا کردن دستورات آنها برای سلامتی من بهتر است !

زهرا می گوید سرانجام روز اول ژوئیه ( دهم تیرماه ) مامورین اطلاعاتی با لیستی از مکالمات تلفنی من به خارج به سراغ من آمدند و شروع به بازجوئی در باره افرادی که من با آنها تلفنی صحبت کرده بودم کردند . وی می افزاید بعد از آن جلسه دیگر نتوانستم تحمل کنم و در فرصت کوتاهی کوله پشتی و لپ تاپ و یک ساک کوچک را برداشتم و از ایران خارج شده و به ترکیه رفتم . ندا شرح می دهد که پس از ۹ روز به یونان رفته و در اواسط ژوئیه وارد آلمان شده است .

سفارت جمهوری اسلامی در آلمان در باره گفته های زهرا تردید نشان می دهد ولی از اظهار نظر بیشتر در این باره خودداری می کند ولی “انریکو مانتی” سخنگوی اداره مهاجرت کشور آلمان می گوید « اگر ما در صحت ادعای زهرا تردید داشتیم با پناهندگی او موافقت نمی کردیم . ما راههای ویژه برای بررسی صحت اینگونه ادعاها در اختیار داریم .

زهرا می گوید « من تا پیش از این کابوس زندگی خوبی داشتم ولی در این راه قربانی رسانه ها و دستگاههای اطلاعاتی جمهوری اسلامی شدم . امیدوارم رسانه ها متوجه شده باشند با من چه کرده اند» .



www.sazeh.com

هیچ نظری موجود نیست: