۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

قطع گسترده برق در غزه bbc

به دنبال تعطیل شدن تنها نیروگاه برق غزه، بخش گسترده ای از این منطقه بدون برق است. مقامات غزه می گویند سوخت لازم برای نیروگاه برق که توسط اسرائیل تامین می شود، تمام شده است.
مسئولان نیروگاه برق می گویند در پنج روز گذشته هیچ سوختی دریافت نکرده اند.
سال گذشته، دولت اسرائیل با محدود کردن انتقال سوخت به نوار غزه موافقت کرد تا پیکارجویان فلسطینی را از حملات موشکی به خاک اسرائیل منصرف کند.
قطع برق در حالی رخ داده است که روز جمعه یک مرد اسرائیلی در اثر اصابت خمپاره کشته شد؛ در سه سال گذشته که اسرائیل از نوار غزه خارج شده است، این مرد اولین اسرائیلی بوده که در حمله خمپاره ای از غزه کشته شده است.
سازمان های امدادرسانی هشدار داده اند که اگر انتقال سوخت از اسرائیل به نوار غزه از سر گرفته نشود، خدمات حیاتی در این منطقه به شدت مختل خواهد شد.
چندی پیش سازمان ملل متحد مجبور شد به خاطر متوقف شدن انتقال سوخت به غزه توسط اسرائیل امدادرسانی را به حال تعلیق در آورد اما پس از چند روز بار دیگر به طور موقت از سر گرفت.
سازمان ملل 28 آوریل علام کرد که سوخت لازم برای پنج روز مصرف خودروهای خود را تامین کرده است.
سازمان ملل نیاز غذایی ششصد و پنجاه هزار فلسطینی ساکن غزه را تامین می کند.
اسرائیلیان می گویند که محدودیت هایی که در مورد غزه اعمال کرده اند واکنشی قانونی به حملات موشکی پیکارجویان فلسطینی است و جنبش حماس - که کنترل غزه را در دست دارد - از این موضوع برای مقاصد سیاسی خود بهره برداری کرده است.
جان گینگ، رئیس عملیات امدادرسانی سازمان ملل در غزه، در زمان توقف امدادرسانی گفته بود که اسرائیل باید به مسئولیت های حقوقی خود به عنوان یک نیروی اشغالگر در تامین سوخت کافی برای مناطق اشغالی پایبند باشد.
او همچنین از فلسطینیان خواست به پرتاب موشک به اسرائیل پایان دهند.
اسرائیل گفته است حماس عمدا از رسیدن سوخت به غزه جلوگیری می کند. به گفته مقامات اسرائیلی یک میلیون لیتر سوخت در پایگاهی مرزی وجود دارد.

هیچ نظری موجود نیست: