۱۳۸۸ شهریور ۲۵, چهارشنبه

شهريور :بلند پروازيهاى اتمى رژيم درآذربايجان همچنان فاجعه مى آفريند


امين موحدی-ديدبان حقوق بشر وروزنامه نگار
سازمان انرژی های نوين ايران موسوم به‌ سانا که‌ از طرف وزارت خزانه دارى آمريکا، يکی از شرکتهای وابسته‌ به‌ سازمان انرژی اتمی ايران معرفی شده‌ و تحت تحريم قرار گرفته‌، همچنان در کوه سبلان واقع در آذربايجان ،با حفاريهای خود ،به‌ ظاهر تحت پوشش استفاده‌ از گرمای اعماق زمين ،امادر واقع جهت دستيابی به‌ اورانيوم همچنان فاجعه‌ می آفريند.
مطابق گزارش بهداشت جهانی ،سرطان دستگاه گوارش و خون در اردبيل و مشگين شهر رتبه‌ اول را در خاورميانه‌ دارد و هزاران نفر از مردم اطراف کوه سبلان مبتلأ شده‌ يا در حال ابتلأ هستند اين بيماران در مراکز درمانی بيمارستان قاضی تبريز و امام تهران مورد شيمی درمانی و پرتو درمانی قرار گرفته‌اند،
لازم به‌ توضيح است که‌ به‌ دليل آتشفشانی بودن منطقه‌ و وجود ذخاير عظيم اورانيوم در اعماق کوه سبلان ، تکنسين ها و مهندسين روسی و چينی در حال استخراج اورانيوم از اعماق 3000 متری زمين ميباشند که‌ در آن عمق و با حرارت بسيار بالای آن قسمت از زمين اورانيوم بصورت راديو ايزوتوپ اورانيوم در مييايد که‌ بلافاصله‌ پس از رسيدن به‌ سطح زمين تشعشعات راديو اکتيو از خود بروز می دهد در واقع اعماق 3000 متری کوه سبلان به‌ صورت يک راکتور هسته‌ای طبيعی عمل مينمايد و اين حفاريها کاملأ غير منطقی و غير اصولی بوده‌ و اثرات سوء زيست محيطی در پی داشته‌ و دارد.
قبلا درروز يکشنبه دهم اردبيهشت ماه ۱۳۸۵ علی لاريجانی دبير شورای عالی امنيت ملی وقت ، جمهوری اسلامی ايران در آن سال، در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجويان دانشگاه تهران رسماً خبر از کشف و استخراج ده ها هزار تن اورانيوم را در استان اردبيل داده بود.
همچنين غلامرضا آقازاده رئيس سازمان انرژی اتمی وقت جمهوری اسلامی ايران در آن سال ،روز سه شنبه ۱۲ ارديبهشت اعلام داشته بود که جمهوری اسلامی ايران طرح سرمايه گذاری وسيعی برای اکتشاف و استخراج بيشتر اورانيوم از مناطق مختلف کشور از جمله در آذربايجان را دارد. اين در حالی است که تا آنزمان هيچگونه خبری در خصوص اکتشاف و استخراج اورانيوم داده نمی شد.
اين در حالى است که اينجانب بعنوان اولين کسى که موضوع را در رسانه هاى خارجى و برخی از نشريات محلی استان اردبيل از جمله ,خياو,، ,آراز,، ,آوای اردبيل,، ,وراوی,ازسال 83 به اينطرف افشا نمودم که منجر به دستگيرى و ممنوع القلم شدن من گرديد.يعنى 2 سال قبل از اعتراف رسمى رژيم به استخراج اورانيوم از سبلان.
براثر فعاليت,انرژی نوين ,سانا,,(وابسته به سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران که هرگونه معامله شرکت های خارجی با آن از سوی آمريکا منع شده است) در استان اردبيل، ميزان مواد راديوآکتيو در آب آشاميدنی منطقه که از کوه پايه های ساوالان سرچشمه می گيرند، بين چهار تا هفت برابر افزايش يافته است. همچنين برخی خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی ايران نيز اعلام داشته اند که ميزان سرطان دستگاه گوارشی در استان اردبيل تقريباً دو و نيم برابر سطح جهانی است.
در حاليکه انتشار خبر تاييداستخراج ده ها هزار تن اورانيوم در استان اردبيل از سوی مقامات رسمی جمهوری اسلامی ايران،همچنين تاييد فاجعه زيست محيطى در منطقه ونيز قرار گرفتن شرکت سانا در ليست سازمانهاى وابسته به سازمان انرژى اتمى ايران وتحريم معامله باآن در سال 1385از سوى وزارت خزانه دارى آمريکا،وتحريم بين المللى معامله باآن ،متعاقب افشاگرى در نشريات داخلى ورسانه هاى خارجي، صحت اخبار و گزارشات اينجانب در ارتباط باآلودگی آبهای منطقه به مواد راديوآکتيو و افزايش هشدار دهنده ميزان سرطان دستگاه گوارش و خون در ميان مردم منطقه را تاييدکرده است ،مردم آذربايجان ،اين قربانيان خاموش بلند پروازيهاى هسته اى رژيم اسلامى نيازمند کمکهاى رسانه اى براى افشاى هرچه بيشتراين جنايت ضد بشرى ، در جهت استمداد از سازمانهاى بين المللى هستند ، ودست استمدادبراى دادخواهى ويارى بسوى همه وجدانهاى بيدار دراز کرده اند.
لازم به توضيح است، انتشار هرگونه خبر مربوط به آلودگی آبهای منطقه به مواد راديوآکتيو و افزايش ميزان مبتلايان به سرطان در ميان مردم منطقه شديداً از سوی نهادهای انتظامی- امنيتی در داخل کشور،کنترل و سانسور شده و می شود.

هیچ نظری موجود نیست: