۱۳۸۸ آبان ۱۴, پنجشنبه

گزارش بانک‌ مرکزی برای سال ۸۷: تراز تجاری کشور با احتساب نفت ۳۸ ميليون دلار منفی شد،

.ايلنا

14 آبان 1388مقايسه پراکنش نرخ واقعی دلار با کسری تجاری غير نفتی در طول سال‌های اخير نشان می‌دهد که با افزايش ارزش واقعی ريال کسری تجاری غير نفتی با شدت نسبتا زيادی در حال افزايش است.


ايلنا: تراز پرداخت‌های خارجی کشور با احتساب صادرات نفت در سال گذشته حدود ۳۸ ميليون دلار منفی شد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، براساس گزارش بانک مرکزی از تحولات اقتصادی سال گذشته، سهم مسلط محصولات دارای پايه نفت در سبد کالای گمرکی، رکورد شکنی قيمت نفت در برخی مقاطع سال مذکور تاثير مضاعفی برمجموع درآمدهای ارزی کشورگذاشت. در اين سال در مجموع ۱۸ ميليون و ۱۸۶ هزار دلار کالا با احتساب نفت صادر شد و در مقابل ۵۵ ميليون و ۸۴۹ هزار دلار وارد شده است.

براساس اين گزارش بخش اعظمی از صادرات کشور در سال گذشته مطابق معمول به صادرات نفت و گاز اختصاص يافت که از کل ۱۸ ميليون و ۱۸۶ هزار دلار کالای صادراتی ۴/۸۱ درصد اين رقم از کل مجموعه صادرات کشور در سال گذشته را تشکيل می‌دهد.

اين گزارش می افزايد: خالص حساب سرمايه کشور در سال گذشته با کسری ۹۵۹۶ ميليون دلاری مواجه بود که در مقايسه با کسری اين حساب در سال ۸۶، معادل ۳/۳۲ درصد کاهش داشته است. همچنين سرفصل بلند مدت حساب سرمايه تراز پرداخت‌ها نيز در همين سال معادل ۳۲۶۲ميليون دلار کسری نشان می‌دهد. بخش عمده‌ای از اين کسری مربوط به بازپرداخت بدهی قراردادهای بيع متقابل، فاينانس، فايناس‌های خود گردان و وام‌های مستقيم خارج از شبکه بانکی است.

بانک مرکزی در عين حال گزارش داد که ميزان ذخاير بين‌المللی کشور در سال گذشته ۸۲۲۹ ميليون دلار افزايش يافت.

بنا به گزارش بانک مرکزی مقايسه پراکنش نرخ واقعی دلار با کسری تجاری غير نفتی در طول سال‌های اخير نشان می‌دهد که با افزايش ارزش واقعی ريال کسری تجاری غير نفتی با شدت نسبتا زيادی در حال افزايش است. در واقع کاهش قدرت رقابت محصولات داخلی عدم تغيير در ترکيب کالاهای وارداتی، رشد ناچيز کالاهای صادراتی، شکاف تورم داخلی و خارجی و عدم تغيير اساسی در سياست تجاری و ارزی کشور موجب افزايش مستمر کسری تجاری غير نفتی در سال‌های مورد اشاره شده است

هیچ نظری موجود نیست: